Tippek és tévhitek

Egy e-learning keretrendszer bevezetésének lépései 3. rész

Előző cikkünkben megismerkedtünk a „Rendszerelemzéssel” valamint a „Logikai és fizikai tervezéssel”. Ma az E-learning keretrendszerek bevezetésének utolsó cikkét olvashatjátok, amelyben a „Rendszer bevezetése és tesztelése” valamint az „Üzemeltetés, karbantartás” fázisokat ismerheted meg.

Rendszer bevezetése és tesztelése

Egy e-Learning rendszer bevezetésekor el kell döntenünk, hogy a telepítést és üzemeltetést egy külsős cégre bízzuk, vagy magunk oldjuk meg házon belül. A folyamat lebonyolításához be kell vonnunk szakértőket, akik már jártasak hasonló rendszerek kiépítésében, illetve tisztában vannak az vállalat sajátosságaival is.  Ez a személy lehet belső vagy külső ember is.

Az implementáció során el kell döntenünk, hogy a rendszert konfigurálni vagy testre szabni szeretnénk-e. A konfiguráció annyit jelent, hogy a rendszer előre beépített modulokat, komponenseit „kapcsoljuk be”. A megrendelő így maga választhatja ki, hogy ezekből mire van szüksége. Ha viszont olyan igényei vannak, amire eredetileg megrendelt rendszer nem nyújt megoldást, akkor beszélünk testre szabásról. Ennek teljesítéséhez egyedi rendszert kell létrehozni, ami sokkal időigényesebb és drágább.

A tesztelésre nagy hangsúlyt kell fektetni. A bevezetett rendszert tesztelni kell, hogy ténylegesen megfelel-e igényeinknek, illetve az új környezetben is az elvárásoknak megfelelően működik-e. Ha nem, akkor a problémákat javítani kell, addig nem üzemeltethető. Ha az előzetes tesztelés sikeres, a rendszer azt nyújtja, amit elvártunk tőle, akkor elkezdhetjük betanítani az üzemeltetőket és egyes felhasználókat a tesztrendszer használatára. Közben elkészülhetnek az on-line szimulációk, diasorok, géptermi oktatás anyaga, dokumentációk, felhasználói kézikönyvek is szükségesek lehetnek.

A tesztelés lépéseit javasolt a következő sorrendben elvégezni:

  1. Modultesztek végrehajtása: részegységek futtatása és integrálása. Megvizsgálandó, hogy hogyan működnek együtt.
  2. Felhasználói felület vizsgálása
  3. Terheléses teszt végrehajtása
  4. Régi és új rendszer közötti adatátvitel ellenőrzése

Az első időszakban fel kell készülni a legváratlanabb problémák felmerülésére is. A felhasználók a kommunikációs közeg használatával, már a probléma felmerülésekor értesíteni az oktatókat valamint a rendszer adminisztrátorait.

A trénerek oktatása nagyon fontos a rendszerben rejlő lehetőségek kihasználásához.

Üzemeltetés, karbantartás

Az üzemeltetés során folyamatosan ellenőriznünk, tesztelnünk kell a rendszert, mert egy esetleges probléma a felhasználók hozzáállását nagyban megváltoztathatja.
A rendszernek folyamatosan naprakésznek kell lennie, és a megjelenő frissítéseket nyomon kell követnünk, és telepítenünk kell.

Továbbá nem szabad megfeledkeznünk az oktatóanyagok illetve a tartalom aktualizálásáról, új tartalmak feltöltéséről sem, hiszen ezek megjelenítése a keretrendszer legfőbb célja.

Összességében elmondható, hogy a sikeres bevezetéshez a leírtak közül minden lépést meg kell valósítanunk, nem szabad lebecsülnünk a fontosságukat. A bevezetés folyamatában minden érintett csoportnak részt kell vennie, hogy biztosan megfelelő rendszert és megfelelő módon hozzunk létre.

Hozzászólásaitokat, tapasztalataitokat kommentekben várjuk a rendszerek bevezetésével kapcsolatban.

A szerzőről

Kiss Péter

Szóljon hozzá