Tippek és tévhitek

A vizuális gondolkodás az e-learning világában

Left And Right Brain Concept TopKorábbi cikkeinkben már volt szó arról, hogyan tudjuk alkalmazni a kreatív gondolkodásmód előnyeit a munkánk során. Mi az a vizuális gondolkodás? A vizuális gondolkodás lényege, hogy átformáljuk a közölni kívánt, szöveg alapú információt képekké, és az ehhez tartozó szöveges elemek az áramló ötletek koncepcióját tárják fel.

A vizuális gondolkodásmód megértéséhez és elsajátításához kitűnő segítséget nyújthat a design thinking módszere, amiről bővebben ITT olvashatsz. Dave Gray így írja le a vizuális gondolkodást: „túllépni a lineáris világban az írott szón, a listákon és a táblázatokat és belépni egy új, nem lineáris világba ahol a térbeli kapcsolatok, hálózatok és térképek, diagramok dominálnak”.

visual-mind-verbal-mindHogy könnyebben megértsük a lineáris és térbeli látásmód közti különbséget, segítségünkre lehet az alábbi ábra, ami jól szemlélteti, hogy miért lehet nagyon fontos szerepe mindennek az e-learning világában.

Vegyük alapul a két rajzot. A róka: lineáris, okos, analitikus (elemző), kissé én központú. A kolibri ezzel szemben viszont térbeli, spontán, szintetizáló, könnyed és önfeledt. Az e-learningben nagy szerepe van az utóbbi megközelítésnek.

Hogyan alkalmazzuk és gyakoroljuk a vizuális gondolkodás képességét az e-learning világában? A tananyagszerkesztés során fontos, hogy figyelmet szenteljünk a hosszas szövegek és felsorolások elkerülésére, ehelyett használjunk inkább ábrákat. Bátran merüljünk el a vizualitás tengerében, ne féljünk használni videókat, infógrafikákat vagy gondolattérképeket sem. Vannak ingyenesen elérhető alkalmazások, amelyek segítségünkre lehetnek ebben. Ilyen például az X-mind, ami egy nagyon színes, testre szabható mindmapping program, vagy a PictoChart, melynek beépített sablonjai segítségével izgalmas infógrafikákat készíthetünk.

Ezekkel a megoldásokkal elérhetjük, hogy a tananyagok sokkal változatosabbak legyenek, így segítve a bevésődést és a tanulást. Ti használjátok a módszert?

Kommentben várjuk a véleményeiteket!

További érdekességek a témában:

 

 

 

A szerzőről

Ujvári Bernadett

5 hozzászólás

  • Sziasztok!

    Én már régebb óta használom, de nem feltétlenül a tananyagban. (Képernyőn). Sok esetben egy infografika vagy összefoglaló ábra, ami fogalmakat vagy kapcsolatokat rögzít, kinyomtatva hasznos kiegészítője a képzésnek. Ilyen volt az Auchannál a rendelést összefoglaló infografikám vagy az értekezlet vezetést segítő döntési, felkészülési “térkép”. Amit még javasolni tudok, mindenképpen teszteljétek a megértését. A magyar kultúra (iskolai) elég szűk ilyen jellegű tudatos fejlesztésben. Ezért az idősebbek (akik nem szoktak hozzá) nem biztos, hogy értik a nem lineáris megoldásokat. Én először ilyeneket angol és francia általános iskolai könyvekben láttam, még tanulmányaim során. Már akkor feltűnt, hogy ők ebben sokkal jobbak, tele vannak olyan ábrákkal, amelyek önmagában tanítanak. Igazából semmi új nincs ebben, csak most állt megint össze egy helyzet.

    zsolt

Hozzászólás a(z) Multimédiás tanulás | E-learning bejegyzéshez Mégse