Módszertan Tippek és tévhitek

5 általános UI design hiba

5-Key-Guidelines-for-Managing-Responsive-eLearning-Projects

Egyes hibák akár anyagi veszteségeset jelenthetnek. Sajnos sokan elkövetik ezeket a hibákat, amik taszítják a felhasználókat és hátráltatják a kommunikációt. Bármelyik típusú hibát is vesszük példaként, költségmentesen, egyszerűen elkerülhető. Íme, a legáltalánosabbak az eLearning Brothers szerint:

Gyenge főcím

A közhiedelemmel ellentétben nem a kép az, ami először megragadja a felhasználó figyelmét. Szemkövető szoftverrel tesztelték, hogy a felhasználók először inkább az oldal bal felső sarkába pillantanak (ahol a márkanév vagy logó található) és csak utána a főcímre. Talán ismered már az „F-formát”, pontosan így olvasnak az emberek egy általuk először látott oldalt. Tehát eszerint, a főcímnek érdemes könnyen megjegyezhetőnek és figyelemfelkeltőnek lennie. A cél, hogy a főcím rövid legyen, célzott és frappáns. A „célzott” alatt azt értjük, hogy meg kell ragadnod és megtartanod az olvasó figyelmét amellett, hogy átlátható és letisztult tartalmat állítasz elő.

Túl komplex design

A webdesign-ról általánosan elmondhatjuk, hogy manapság az egyszerűség és a minimalizmus felé tolódott, ami érthető, mert így elégíti ki megfelelően a felhasználók igényeit. A komplex dizájnok listáján is a legfontosabb a használhatóság. A mai trendek az on-the-go, mobil-orientált felhasználók irányába mutatnak. Egyszerű, kevésbé komplex design, ami nem túláradó a gazdag tartalommal. Legyen egyszerű, tiszta és koncentrált.

Alacsony válaszidő

A növekvő mobilhasználat és az emberek fogékonysága alapján nem kéne meglepetésként érnie, hogy a válaszidő lehet a legnagyobb buktató. Hogy minél több releváns felhasználót szerezzenek az egyes cégek, a weblapjaikat folyamatosan fejlesztik. Ebben a kialakult versenyhelyzetben nem szabad lemaradni.  Ugyanis egy átlagos felhasználó könnyen válik érdektelenné vagy türelmetlenné.  Könnyen használható, átlátható designt vár, hogy gyorsan végezhesse a munkáját. Ha a weboldalad vagy applikációd szinte a végtelenségig csak tölt, komoly üzletektől eshetsz el.  Kerüld a felesleges, hátráltató dolgokat az oldaladon és mindenképp optimalizáld a töltési sebességet.

Csak szöveget használsz

Az ember nagyon vizuális. Talán ezért is van, hogy a mozi vagy a tévéfilmek nagyobb figyelmet kapnak, mint a könyvek vagy újságok. Jobban szeretünk figyelni és hallgatni, mert sokkal könnyebben értjük meg az így befogadott dolgokat.  Ha csak szöveg van az oldaladon az nagy hiba. A szöveges HTML tartalmak fénykora már leáldozott! Megvannak az eszközeid hozzá, hogy gyönyörű vizuális weblapot készíts magadnak különböző esztétikus elemek felhasználásával. Ez persze nem azt jelenti, hogy teljesen száműzd a szövegezést. De egészséges arányban kell használnod mindent (szöveget, képet és a videókat is), ahol épp helyénvaló.

Összekevered a UX-ot  a UI-val

A UI és a UX nem ugyanaz. Sokszor a kezdő design-er és fejlesztő összekeveri a két kifejezést, mert a kettő ugyanannak tűnik és a rövidítésük is hasonló. Valójában, a UI arról, szól, hogy a felhasználó, hogyan reagál az interface-re (gombok, menük, stb.), ami teljesen különböző az egyes felhasználóknál. A felhasználói élmény nem csak az általa megtapasztalt UI. Ezt az átfogó érzést kapja a felhasználó a honlap használata közben. Felmerül a kérdés, hogy akkor mégis mire érdemes fókuszálnunk? Mindkettőre! A legjobb design kombináció megfelelően alkalmazza a UX-et és a UI-t . Különítsd el a kettőt fejben, alkoss olyat, ami megfelelő kapcsolatot létesít a felhasználóval, miközben a tapasztalat és az élmény nem sérül.

 

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

1 hozzászólás

  • […] Napjainkban egyre több designer választ szemet gyönyörködtető betűtípust nagyméretű képeken. Talán ebben a fajta modern design-ban ideje újragondolnunk azt a mondást, miszerint egy kép többet mond ezer szónál! (A megfelelő kép!) Ezzel adhatsz maradandó és megfelelő UX-et. Erről egy korábbi cikkünkben itt írtunk. […]

Szóljon hozzá