Módszertan Tippek és tévhitek

A megfelelő kérdéseket tedd fel!

zalabaeu-ugyfel-kerdesekNézzünk néhány olyan kérdést, amelyet érdemes feltenni magunknak a fejlesztés során!

Azoknak, akik az oktatásokat megtervezik és kitalálják a kurzusok felépítését, rengeteg kérdést kell megválaszolniuk a munkájuk során. A nem megfelelő kérdések pedig gyakran zsákutcába vezetnek és ez sok időt elvesz a projekttől. Nézzünk néhány általánosabbat, amiket érdemes feltenni és gondolkodjunk rajta, hogyan lehetnek ezek a kérdések a produktív folyamat elindítói!

A kevésbé hasznos lépésektől a produktivitásig

 

1- Hogyan győződhetünk meg róla, hogy a kurzusunkban minden benne van?

Egy hasznos gondolat: Fókuszálj a tartalom helyett a tanulóra. A kérdésnek a következőképpen kellene hangzania: „Milyen viselkedést szeretnél látni a tanulóktól a képzés végén?” Ezt végiggondolva rá fogsz jönni, hogy az számít igazán, amit az emberek képesek véghezvinni, nem az, amit tudnak. Sokan vannak körülöttünk, akik a nagy lexikális tudásuk ellenére mégsem boldogulnak jól az életben. Sőt, azzal is találkozhattunk már, hogy tanulunk valami újat és a végén felmerült bennünk a kérdés: Most mit csináljak? Merre tovább?

Például ez megeshet egy software vagy alkalmazás tréning után. A tanulók tisztában vannak vele, hogy mit tud az adott rendszer vagy alkalmazás, mégsem tudják, hogy pontosan mire is használhatnák mindezt. A tudás helyett a viselkedésre koncentrálva egy egyirányú utcába kerülhetünk, ha olyan kurzust tervezünk, ami csak tényeket, számokat és meghatározásokat tartalmaz, de távol áll a valóságtól. Összpontosítsunk a megfigyelhető viselkedésre, ami megnyitja az utat az elért eredményekről való beszélgetés és a mérhető célkitűzések előtt.

Íme, néhány teljesítményorientált kérdés:

Mit jelent az, hogy viselkedés?

Az adott tudásanyag megszerzése után milyen viselkedést várunk a tanulóinktól?

Honnan tudhatod meg, mikor viselkedik valaki helyesen?

Mi a különbség egy rendesen és egy rosszul dolgozó alkalmazott cselekedetei között?

Milyen hibákat követnek el leggyakrabban az új alkalmazottak?

 

2- Honnan tudják a tanulók, hogy mi az, amit pontosan nekik szánunk?

Az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés a tanulók részéről: Mire lesz jó ez nekem? Nem áll távol a „Miért nekem kell?”, és a „Nem kötelezhettek erre.” témájától. De gondolkodjunk el, miért is érdemes tényleg ezzel a kérdéssel behatóbban foglalkozni.

Mindenki sokkal szívesebben tanul valami hasznosat és számára jelentőségteljesebbet, így ne csak egyszerűen tanulóként tekintsünk a célközönségünkre, hanem egyénenként lássuk őket. Mindegyikük más-más érdekekből meríti majd magának a motivációt, hogy végigcsinálja a kurzust. Valljuk be, ez e-learning fejlesztőként nem egy könnyű feladat, hiszen nagy eséllyel sosem találkozunk velük személyesen, de hasznos lehet annak, aki esetleg szemtől szemben adja át az anyagot. Ha sikerül egy tartalmas és valóban használható tudást átadó e-learninget készítenünk, akkor nem muszáj már az elején hosszú oldalakon keresztül részleteznünk, hogy ez miért lesz jó mindenkinek. A kurzus jól felépített, valósághű forgatókönyve lesz hitelesek a tanulók szemében. Ettől fogják úgy érezni, hogy ez úgy hangzik, ahogy ők munkájuk során már találkoztak ezekkel a szituációkkal és kérdésekkel. Ezért mélyebbre akarnak majd ásni a dolgokban, és még többet szeretnének tanulni.

 

 3- Hogyan győződhetsz meg róla, hogy a tanulók valóban elsajátították a tananyagot?

Ismét csak a tanulóra koncentrálj a tartalom helyett, és arra, hogy milyen viselkedést vársz el tőlük a tudásanyag elsajátítása után. A legjobb kérdés, amit feltehetünk: Hogyan tehetnénk emlékezetessé számukra az e-learninges feladatokat? Te vajon milyen dolgokra emlékszel az életedből? A legtöbb ember olyan dolgokra emlékszik leginkább, amikben érzelmileg is érdekelt volt. Az érzelmi tapasztalatok közül is nagyobb eséllyel fogsz emlékezni azokra, ahol félelmet, dühöt vagy győztes elégedettséget éreztél.

Ez az e-learning fejlesztők szempontjából ez azt jelenti, hogy olyan helyzetek vagy forgatókönyvek megalkotására van szükség a tananyagon belül, amik a tanulókat érzelmileg is bevonják. Hozd olyan helyzetbe a tanulóidat, ahol esetleg kockáztatniuk kell (a megfelelő backup opciók mellett). Olyan kihívás elé érdemes állítani őket, ami nem is túl egyszerű, de nem is bonyolult (nehogy elvedd a lelkesedésüket), mert az ilyen típusú kihívás ösztönzi a tanulókat a gondolkodásra és a küzdésre vagy éppen különböző forrásokból kell előásniuk a megfelelő válaszokat. Amennyiben a tanulók elkötelezettek az e-learning kurzus nyújtotta kihívásokkal szemben, számukra már érzelmi tétje is lesz ezek teljesítésének. Így motiválttá válnak a jó eredmények elérése érdekében. Az igaz/hamis és több lehetséges választ elfogadó kérdéseknél a kérdés jellegéből adódóan nincs meg ez a motiváció. Ennél talán kicsit több kell nekik.

 

 4- Hogyan győződhetünk meg arról, hogy a tanulók hasznosítják az elsajátított ismereteket a munkájuk során?

Az igazi kérdés az, hogyan vehetünk rá embereket arra, hogy megváltoztassák a viselkedésüket és használják a tudásukat és képességeiket, amiket megszereztek a kurzus során? Ez tényleg motiváció kérdése. A motiváció pedig egy igen összetett dolog. Amikor már magabiztosnak és kompetensnek érezzük magunkat az adott témában az új tudásunk segítségével, sokkal könnyebben és bátrabban használjuk az új ismereteinket.

Az önbizalom bizalom és a kompetenciák kiépítésére az e-learning nagyszerűen alkalmas. Hogyan? Teret kell adnunk a tanulóknak, hogy a megszerzett tudásukat a bukástól való félelem és megszégyenülés veszélye nélkül gyakorolhassák, amíg biztosak nem lesznek magukban. Életszerű helyzetekbe kell őket hozni valós megoldandó problémákkal és hagyni kell őket, hogy addig próbálkozhassanak, amíg sikerül nekik. Az e-learning legnagyobb szépsége, hogy a számítógép sosem nevet ki, nem mutogat rád, és nem vigyorog, amikor hibát követsz el. Az online tanulóknak megadatik az a szabadság, hogy addig próbálkozhassanak újra és újra, amíg kényelmesen át nem tudják vinni a valós helyzetekbe a megszerzett tudásuk és tapasztalataik.

 

A kihívás tehát, hogy a megfelelő kérdéseket tegyük fel, amik egy e-learning fejlesztése során igazán számítanak. Próbáljunk leginkább ezekre koncentrálni: Hogyan tudjuk az e-learning kurzusunkat emlékezetessé, sokatmondóvá és motiválóvá tenni a tanulóink számára? Amennyiben ez sikerül, a tananyag is nagy sikert fog aratni körükben.

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá