Módszertan Tippek és tévhitek

Te megennéd a saját főztödet?

A fogyasztható

Hogyan lesz az e-learning tananyag közérthető, sőt – élvezhető?  Te vajon színesen lennél a saját képzésed résztvevője?

 

Történetet mesélsz a tanulóidnak vagy adatokkal árasztod el őket?

Kerüld a túl sok szöveget a tananyagban, mert nagyon hosszúnak, száraznak és unalmasnak fog hatni a tanulóid számára és rövid időn belül elvesztik minden lelkesedésüket. Alternatívaként inkább építsd egy történetbe a tényeket és a legfontosabb elemeket megfelelően ütemezve. Egy figyelemfelkeltő környezetben vannak, megragadnak, de még sem csak ezekből áll majd az egész kurzus. Egy történetalapú kurzus a megfelelő tartalommal feltöltve érzelmileg is be tudja vonni a közönségét és leköti őket, ezáltal motiválttá válnak, hogy minél többet akarjanak tudni és még inkább az e-learning történeted részévé akarnak majd válni. Ez a módszer nagyon effektív tud lenni, ha megadod a lehetőséget a tanulóidnak, hogy a saját megoldásaikat érvényesítsék az adott problémák megoldása során. Hidd el, megugorják a lécet és talán még te is meglepődsz, hogy milyen kreatív irányba viszik a történetet. Ez persze egy igen magas interaktivitású e-learninget igényel.  Ez a technika kiemeli a lényeget és a megfelelő környezetet biztosítja, hogy meg is ragadjon a tanulóknak, akik ez által egy maradandó élményre és tudásra tehetnek szert. Érdekes cikk még ebben a témában:  How Can Storytelling Improve Your eLearning Courses 

 

A kurzusod valós szituációkra vagy légből kapott teóriákra épül?

Az alapgondolat szerint a közönségedet valóság alapú forgatókönyvön keresztül vezesd el a megoldásig. Így érzik igazán, hogy a mondanivalódnak súlya van és komolyan vehető. Kérdezz tőlük, irányítsd őket arra, hogy elgondolkodjanak az akadályokon és a megoldásaikon! Ezek akár a napi rutinjaikkal való hozzáállásukat is képesek megváltoztatni, mert a megoldásokat, amikre rájöttek, szeretnék majd a mindennapi gyakorlati életükbe is átültetni. Ahányszor csak be tudod vonni a tanulóidat, hogy döntéseket hozzanak a kurzusodban, alkossanak valamit vagy megoldjanak egy problémát, a megfelelő tanulási folyamatot adod nekik miközben kiküszöbölöd a motivációvesztés vagy az unalmasság lehetőségét. Érdekes cikk még ebben a témában: 4 Basic Story Types to Link Learning to the Real-World

 

Effektív hatással vannak az interakciók a tanulóidra, vagy csak megszokásból használod őket különösebb cél nélkül?

Az effektív interakciók elgondolkodtatják a tanulókat ahelyett, hogy csak önkényesen kattintgatnának a képernyőn. Bizonyosodj meg róla, hogy a te tréninged interakciói megadják a tanulóknak az önálló felfedezés lehetőségét és élményét. Ahelyett hogy csak lenyomod a torkukon az adott tartalmat és adatokat, találd meg a lehetőséget arra, hogy a tudást saját maguk szerezhessék meg. Te csak tálcán kínálod, hogy miből mennyit, milyen sorrendben vesznek, az már rajtuk múlik. Ennek fejlesztésében pedig nagyon sokat segíthet, ha kikéred a véleményüket és felhasználod az építő jellegű kritikákat.

 

A tanulóid nyelvét használod vagy csak zsargonokat?

Publikálás előtt mindenképpen tekintsd át a kurzusod, hogy kiküszöbölhesd a technikai problémákat. Tartsd szinten a tanulóid figyelmét a fesztelen társalgási hangnem fenntartásának segítségével végig az egész kurzuson. Az üzleti polite nyelvet és írásmódot a legtöbb esetben mellőzheted és inkább olyan hangot üss meg, ami a képzéshez illik és közvetlen a tanulóiddal szemben. Ha közelebb éreznek magukhoz, jobban is fognak rád figyelni. Ez természetesen nem minden esetben alkalmazható, kivételek mindig vannak, de általánosságban azért érdemes megfogadni.

 

A vizuális design megfelelő és tetszetős vagy  következetlen, túl sok és csak összezavar?

A modern tananyag dizájnok letisztultságot és áramvonalas funkcionalitást követelnek. A megfelelő grafika és látvány nagyszerűen kihangsúlyozhatja a tananyag lényegét feltéve, ha releváns a kettő egymáshoz. Fordíts gondot a kurzusod esztétikájára és olyan színek közül válogass, amik kellemesek a szemnek. Általános szabály, hogy kerüld a túl sok, egymástól elütő szín használatát, unalmas, semmitmondó és klisés képeket, terjengős bekezdéseket, és a felsorolásokat oldalakon keresztül. Használj egyszerűbb színeket (pasztellek előnyben) és hagyj elég üres szellős területet, amik kiemelik és hagyják érvényesülni a lényeges tartalmat.  Érdekes cikk még ebben a témában:  9-Point Checklist for the Perfect eLearning Course Design

 

A feladatok relevánsak a tartalomhoz és vajon elég érdekesek a tanulóid számára?

Elgondolkodtál már azon, hogy a tanulóid a későbbiekben menyire fogják tudni hasznosítani a tanultakat a valós életben? Általános hiba lehet a gamifikált tananyagoknál, amik arra hivatottak, hogy minél inkább szórakoztassák és bevonják a tanulót az aktivitásokba, hogy végeredményében pont elterelik a figyelmét a lényeges pontokról. Miközben nagyon fontos fenntartani a közönséged érdeklődését, ezt ne vidd túlzásba és ne menjen a tartalom kárára. Ezt az arany középutat megtalálni és ráérezni nem könnyű, de nem is lehetetlen. Az interakciók a haladást és a tananyag bevésődését szolgálják és ne csak ezek domináljanak végig, mert az már egy teljesen más irányba vezet, mint amit szeretnél. Csak alárendelt eszközei legyenek az oktatásnak. Minden esetben határozd meg, hogy vajon mi lehet az, amit a kurzus végén a tanulóid leszűrnek magukban és maradandó lesz számukra. Ha a tartalmat nem teszed személyessé, valószínűleg nem is fog megmaradni.

 

Szorgalmazod a társas/csoportos tanulást?

Megadod a lehetőséget a tanulóid számára, hogy interakcióba lépjenek és tapasztalatot cseréljenek? Ahány ember, annyi nézőpont. Egymástól akár még sokkal többet is tanulhatnak, mert mindegyikük számra különböző lényeges pontok maradnak meg. Egymás tapasztalatira kíváncsiak lesznek, így még nagyobb hatásfoka lehet a kurzusodnak. Használd ki a szociális média által beléjük nevelt megosztási igényt és módszereket és bátorítsd őket a kontaktálasra és a beszélgetésre!

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá