Módszertan Tippek és tévhitek

Öt gyakori hiba BYOD képzéseknél

stockfresh_4161269_smartphone-and-application-icons_sizeM-608x608

A BYOD koncepció lényege, hogy a képzésen résztvevők közül mindenki a saját eszközét használja a tanuláshoz, vagyis Bring Your Own Device.

A hozd a saját eszközöd (Bring Your Own Device) koncepció nagyban hozzájárulhat a vállalati képzések költségeinek csökkentéséhez, ehhez azonban elengedhetetlen egy jól átgondolt, biztonságos környezetet garantáló képzési stratégia.

A BYOD képzések alatt az alkalmazottak saját eszközeiket (okostelefon, tablet, laptop) használják az online elérhető képzési programok, fejlesztő alkalmazások futtatásához készségeik és tudások fejlesztésére. Az ilyen jellegű képzések sikere általában a megfelelő, előzetesen megalkotott megvalósítható stratégián múlik, amely lehetővé teszi, hogy minden alkalmazott tisztában legyen a körülöttük zajló folyamatokkal; valamint hogy elkerülhessük az alábbiakhoz hasonló gyakori hibákat:

 

  1. „Bármilyen” eszközt hozhatsz

Alapvető félreértés, hogy a tanulók úgy gondolják, hogy bármilyen általuk preferált eszköz használata megengedett és támogatott a tananyagok elérése során. Ez azonban számos adatbiztonsági és vírusvédelmi kérdést felvet. Ezért érdemes lehet egy, a megengedett és tiltott eszközöket specifikáló listát közzétenni; vagy a képzésben résztvevő eszközöket IT szakemberekkel előzetesen ellenőriztetni a biztonsági kockázatok csökkentése érdekében.

 

  1. „Bármilyen” alkalmazást használhatsz

Az eszközök specifikálása mellett a támogatott programok és alkalmazások megnevezése ugyanolyan fontos. Naiv feltételezés, hogy a tanulók saját eszközeiket csak a vállalati LMS elérésére fogják használni, hiszen a készülékek réven az elérhető alkalmazások palettája is kibővül. A különféle közösségi csatornák számos potenciális kockázati tényezőt rejtenek magukban, megfelelő használat esetén azonban egy közösségi tanulási koncepció kulcstényezői is lehetnek.

 

  1. Bizonytalanságok a monitoring körül

Amennyiben szeretnénk figyelemmel követni, hogy hallgatóink milyen tevékenységeket folytatnak a vállalati hálózat elérése folyamán, akkor fontos, hogy ennek részletei egyértelműen kommunikálásra kerüljenek. Az átvilágítás menete és feltételei mindenki számára megismerhetőnek és világosak kell, hogy legyenek. Ha ez nem történik meg, és az alkalmazottak tudta nélkül gyűjtünk adatokat tevékenységeikről, nem csak saját hitelességünket, de munkavállalóink bizalmát, támogatását is gyorsan elveszthetjük.

 

  1. A jelszavas védelem fontosságának alábecslése

Mára szinte minden készülék rendelkezik a jelszavas védelem funkciójával. Kényelmi okokból azonban sokan mégsem használják ki eyeket a lehetőséget, feltételezve, hogy semmilyen okuk nincs adataik és készülékük féltésére. Azonban egészen megváltozik a helyzet , amikor a felhasználók vállalati tartalmakat is elérhetnek, hiszen ettől a ponttól kezdve ezen adatok védelméről is gondoskodniuk kell. Fontos tehát, hogy megértsék a jelszavas védelem jelentőségét; valamint hogy valóban hatékony, erős jelszavakat használjanak egy potenciális hacker támadás lehetőségét is figyelembe véve.

 

  1. Nem megfelelő támogatás és képzési paletta

Meglepő lehet, de talán az egyik legáltalánosabb BYOD hibáról van szó. A BYOD képzések bevezetése előtt gyakran elmarad a résztvevők közös nevezőre hozása, megfelelő tájékoztatása. A siker szempontjából azonban fontos, hogy ők is tisztában legyenek a BYOD képzések vállalati stratégiában betöltött szerepével, az elérhető támogatás mikéntjével. A folyamatot nem csak IT szakemberek bevonása, de a leggyakrabban ismétlődő kérdések (FAQ), video tutorial gyűjteményének összeállítása is nagyban elősegítheti.

 

Ha ez nem lenne elég, akkor a legfontosabb tanács, hogy a bevezetés során gyűjtsük kollégáink visszajelzését, mert ennél semmi sem segítheti jobban a kitűzött célok tényleges elérését! A BYOD önmagában nem csodaszer, mint látható, bevezetése körültekintő előkészítést igényel.

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá