Módszertan Tippek és tévhitek

Hat tipp e-learning kvízkérdések készítéséhez (I. rész)

Hogyan készítsünk jó e-learning kvízkérdéseket, amelyek egyszerre hasznosak és szórakoztatóak? Kövesd az alábbi pontokat, és lepd meg diákjaid!

(Scott Winstead írása)

Hogyan készítsünk hatékony e-learning kvízkérdéseket?

Honnan tudod, hogy a diákjaid a megfelelő mennyiségben és ütemezésben szerzik meg a tudást? Így igaz: felméréseket végeztetsz, amelyekből kiderül, hogy veszik-e az adást. Persze ez megoldható egy hagyományos, unalmas tesztsorral is, de használhatunk megnyerő, online kvízeket is. Egy tananyagfejlesztőnek ez egyszerűnek tűnik, de léteznek olyan technikák, amelyek segítenek megtalálni a kvízek megfelelő formáját és tartalmát. Következzen néhány hasznos tipp!

  1. Fogd rövidre és egyszerűre!

Használhatnánk cifra metaforákat is, de a lényeg mindig ugyanaz: legyen az üzeneted (vagy kérdésed) tiszta és velős! Minél tömörebben fogalmazod meg a kérdésedet, annál jobb!

Kerüld a tudományos vagy szakmabeli zsargont, használj egyszerű szavakat! A diákjaid még csak most tanulják, még nem ismerik a szakkifejezéseket. Próbáld meg a kérdést egyetlen mondatban megfogalmazni, figyelj a nyelvhelyességre, hagyd el az extra információkat (hacsak azok nem kulcsfontosságúak a megértéshez)! A diákjaidnak ne a te szöveged dekódolásával, hanem a szükséges információk előkutatásával kelljen foglalkozniuk!

  1. Legyen konkrét cél a szemed előtt!

Milyen tanulási eredmény felé vezet a kérdéssorod? Egy egyszerű, tárgyi válasz megszerzése, vagy egy összetett, logikai lánc felépítése a jobb megértés és tudatosítás érdekében? A kérdéseknek meg kell felelniük az e-learning céloknak, és erősíteniük kell a tananyag integritását. Összpontosíts a tartalomnak a való életben való felhasználhatóságára! Őszintén szólva, önmagában a tudásért való tanulásnak sosem volt sok értelme. Maradj a tantervnél, ne kérdezz rá a tárgyaltakon kívüli információkra! Ne tegyél fel extrém nehéz kérdéseket, elvégre oktatni szeretnél, nem pedig ellehetetleníteni azt.

  1. Használj könnyű válaszlehetőségeket is, vagy ne…

Céljaidtól függően eltérő nehézségű és átláthatóságú válaszlehetőségeket adhatsz meg. Írhatsz rengeteg, nüánsznyi különbségű választ egy kérdéshez, vagy kiemelheted a helyes megoldást a többi „lebutításával.” Mindkét eshetőség működhet a megfelelő környezetben – csak vedd figyelembe a diákjaid sajátosságait, a tananyagban való előrehaladás mértékét és annak összetettségét, és persze a tanulók humorérzékét is. És persze nem bűn néha kevesebb, de aprólékosabb válaszlehetőséget megadni.

 

A másik három tippel jövő héten folytatjuk!

Forrás: https://elearningindustry.com/6-tips-elearning-quiz-questions

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

Szóljon hozzá