Tippek és tévhitek

Előadástartás a világhálón

kepcikkE heti vendégszerzőnk Duchon Zoltán, a GYEMSZI munkatársa, aki saját bologot is vezet. Mai cikkében a “virtuális tantermek” világáról ír.

A kontakt tréningek- és előadások tartásának sok olyan varázsa van, amit semmilyen online számítógépes eszközzel nem tudunk igazán hatékonyan helyettesíteni. Azonban a személyes megjelenést igénylő órák bizony súlyos idő- és pénzveszteséggel járhatnak mind az oktató mind a tanuló számára.  Még szerencse, hogy a valóság tér- és időkorlátait ma már viszonylag könnyedén legyőzhetjük az internet által kínált virtuális tér segítségével.

Az elmúlt évek már-már mániákus közösségteremtési kedvének köszönhetően a neten gomba-mód elszaporodtak az olyan portálok, amik a kommunikációra és a tudásmegosztásra helyezték a fő hangsúlyt. E mellett pedig igen hatékony csoportmunkát segítő alkalmazások jöttek létre, aminek következtében bizony sokszor előfordul, hogy gyorsan létrehozunk olyan platformokon is közös munkafelületet, amik alapkoncepció szerint nem épp az előadástartásra szolgálnak… Ezeket a kényelmes félmegoldásokat azonban könnyedén helyettesíthetjük náluk sokkal hatékonyabb, akár ingyenes eszközökkel is. Ezen felül ma már a leggyakrabban használt prezentációs programok (mint az MS PowerPoint, GooglePrezentáció vagy kis kedvencem, a Prezi) mindegyike rendelkezik interaktivitást elősegítő online felülettel.

A főképp ismeretközlő netes előadások megtartásához, ahol viszonylag kevesebb közreműködést várunk el a hallgatóságtól, érdemes kipróbálnunk olyan videókonferencia platformokat, mint az USTREAM, vagy a Livestream. Ezek segítségével élőben közvetíthetjük óránkat, és reagálhatunk a résztvevők kérdéseire. Persze ezek az eszközök főleg akkor hasznosak, ha előadásunkba minél nagyobb közönséget szeretnénk bevonni és jól jönne, ha anyagunkat később is visszanézhetnék mások.

A résztvevőktől több aktivitást igénylő online konzultációk tartásához elterjedt olyan videó-csevegő rendszerek használata, amikben egyszerűen megoszthatunk fájlokat és akár még a képernyőnk tartalmát is élőben közvetíthetjük (mint pl.: Skype, Google-videóchat).  A legtöbben azért is szeretik ezeket a szolgáltatásokat, mert általában már régóta regisztrált tagjai.

Viszont abban az esetben, ha egy olyan kompakt megoldást szeretnénk, ami kifejezetten óratartás céljára lett tervezve, akkor keressünk online-tanterem platformokat, mint például a WizIQ. Ezen az oldalon egy helyen megtalálhatjuk az óratartáshoz szükséges alapvető pedagógiai eszköztárat, a hallgatói interakciók kezelésének opcióit  és a konzultáció megszervezéséhez szükséges felületet is. A portál lényegében egy internetes táblát biztosít számunkra, amire nem csak írhatunk, rajzolhatunk, vagy kitehetjük az előadásanyagunkat és egyéb kapcsolódó dokumentumokat, hanemlehetőségünk van a tanulók bevonására is. Méghozzá úgy, hogy élőben tudjuk szabályozni, ki mikor szólhat hozzá a témához, vagy mikor szerkesztheti ő maga is a tábla tartalmát.

És a legszebb az egészben, hogy ha kevésnek találjuk az online tanterem lehetőségeit, mellette könnyűszerrel átterelhetjük a hallgatókat olyan oldalakra, mint például a Quizlet (tesztkérdésfajták széles választékával), vagy a Socrative (akár csoportokra bontható űrlapok garmadájával), amik segítségével tovább színesíthetjük előadásunkat.

Ráadásul amennyiben oktatási keretrendszert használunk, érdemes szétnéznünk annak beépíthető moduljai között, mert nagy valószínűséggel találhatunk olyan plug-int amivel könnyedén a WizIQ-ra csatlakozhatunk. Így a céges vagy intézményi imázst sem kell féltenünk és a tanulókat is könnyebb kezelni a kurzusban.

De a fent felsorolt eszközöknek a legnagyobb csodája mégis az, hogy a lehetőségekhez képest a hagyományos kontakt órai élményhez igen közeli élményt adnak. Mindezt úgy, hogy az általuk nyújtott szolgáltatás felépítése mind anyagilag, mind technikailag figyelembe veszi a korunk többségének igényeit és emellett mégis újat alkot. Ami talán előrevetít egy olyan kort, amikor a virtuális- és a fizikai valóságban tartott órák közti határok lassan elhomályosulnak…

 

A szerzőről

Badó Gabriella

Szóljon hozzá