Módszertan Tippek és tévhitek

Hogyan írj jobb analógiákat?

eger

Nem könnyű mindig új koncepciókat és analógiákat írni. Olvass tovább, ha szeretnéd megtudni, hogyan lehetünk ebben a segítségedre!

A hasonlóságok és párhuzamok kulcsfontosságúak az emberi gondolkodás megértéséhez. Hagyományos módjai a tanulás támogatásának, a korábbi tudás új koncepcióba helyezésének. A kutatók szerint egy hatásos analógia kritikus aspektusa két teljesen különböző terület összevetése. Például a naprendszer egy atomját és egy iktató adatbázist is párhuzamba lehet állítani ilyen módon. Ez azért lehetséges, mert az analógiák nem szó szerinti összehasonlítások. Egy vagy több hasonlóságot emel csak ki két nagyon különböző dolog között. Így segíti a tanárokat az új mentális modellek megalkotásában, hogy egy ismert témakörből átvezethessék a tanulókat ennek mentén az ismeretlenbe.

Az analógia formája                       

Az analógiák mindig megtartják a következő formátumot: „A” olyan, mint „B”, ahol „A” egy ismeretlen absztrakt koncepció, és „B” valami ismert, ami mindig egy konkrét dolog. Az egyik módja az analógia részeinek besorolására az a szokatlan koncepció, ami domain-ként ismert, a szokásos koncepció pedig az analóg. Az analógiában „az IP cím olyan, mint egy telefonszám”, az IP cím a domain, és a telefonszám az analóg.

Hogyan tervezz anlógiát?

Egyes kutatók leginkább a leképezés módszerét javasolják egy hatásos analógia létrehozásához. A tervezés közben érdemes megnézni, hogy mennyire hasznos a kapcsolat a különböző analógiák között, hogy működőképes legyen. Ezután meg kell állapítani a különbségeket a domain és az analóg koncepciók között, és megjelölni az analógia hiányosságait. Nézzük, mennyire lett hatékony az információ közvetítés ebből a perspektívából.

analogia

 

A tervezés jó gyakorlás azoknak a tanulóknak, akik próbálnak megérteni egy komplex koncepciót. A tanárok iskolában használják ezt a módszert. Miért ne kérnél meg felnőtt tanulókat az online feladatokhoz való analógiatervezésre? Talán ők is újabb összefüggéseket látnak meg.

Irányelvek

Kicsit elmélyedve a témában megállapíthatjuk, hogy néhány tényező meghatározza, hogy mi tesz hasznossá egy analógiát.

  1. Győződj meg róla, hogy a tanulóknak valóban szükségük van az analógiára. Amennyiben megszoktak egy koncepciót, nem biztos, hogy ezt fogják használni.
  2. A tanuló tanulási tapasztalatától és nyelvtudásától függően előfordulhat, hogy meg kell magyaráznod, mi az az analógia.
  3. A domain-ok közti hasonlóságok fontosak a megfelelő működés szempontjából.
  4. Az analógiák ismert koncepciókon alapulnak a könnyebb megértés érdekében.
  5. A struktúra megtisztítása az ismerős domain-tól segíthet elkerülni a félreértéseket.
  6. Nehéz tisztában lenni a tanuló háttértudásának nagyságával vagy hiányosságaival.
  7. A megszokott domain-ben való megjelenítés néhány tanulónak fontos szokott lenni. A konkrét analógiák működnek igazán jól.
  8. Feltérképezés során az analógiák közötti kapcsolatnak világosnak és egyértelműnek kell lennie.
  9. A megszokott és az új domain-ek közötti kapcsolatoknak kell, hogy legyen egy összefüggő elvi felépítése.
  10. Az összetett analógiák használata segít a félreértések elkerülésében.

Olvass még többet Shawn M. Glynn „Teaching with Analogies Model” című írásában, sokat lehet belőle tanulni a felnőtt online tanulással kapcsolatban.

Ne okozz félreértést!

Természetesen az analógia sem lehet megoldások mindenre. Kutatók szerint rosszul alkalmazva hibás mentális modellek is kialakulhatnak.

A következő problémákkal szembesülhetünk:

A hibás analógia félrevezető lehet, ami félreértéseket okoz.

Az analógia mentén elveszhetnek a kulcspontok. Ez meggátolhatja a tanulót abban, hogy felépítsen egy teljes mentális modellt.

Az analógia felületes képességekre koncentrál mögöttes kapcsolatok és struktúrák helyett.

Írjátok meg nekünk tapasztalataitokat és véleményeiteket kommentben!

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá