Módszertan Tippek és tévhitek

A hatékony kommunikáció előnyei

4_communication-skills-100539460-primary.idge

Mi szükséges ahhoz, hogy sikeres és érdekes e-learning anyagot fejleszthess?
Ahhoz, hogy sikeres és érdekes e-learning anyagot fejlessz arra is szükség van, hogy megfelelően felmérd, megértsd a tanulóid igényeit és beépítsd a képzésekbe. Hatékonyan kommunikálni és meghallgatni a tanulóidat ugyanolyan fontos, mint eredményes tananyagfejlesztőnek lenni. Valójában ez a két dolog kéz a kézben jár.

Hogy közvetíteni tudd a tananyag tartalmát és meggyőződj arról, hogy a tanulók hozzájutottak a szükséges információkhoz, egyértelműen meg kell fogalmaznod a legfontosabb koncepciókat és ötleteket a kurzus tervezése és fejlesztése közben. Igazi kihívás eldönteni, hogy hogyan tudsz sikeresen kommunikálni az online tanulóiddal, elvégre nincsenek a segítségedre a non-verbális jelek, mint például a testbeszéd vagy a hanghordozás.

 

Azonosulj a tanulóiddal

Ez jelenti szinte a legnagyobb kihívást, hiszen nehéz valaki más szemszögéből nézni a dolgokat, ugyanakkor, ha teljesíteni tudod, jó úton jársz a hatékonyan kommunikálj. Amennyiben nincs lehetőséged személyesen találkozni velük vagy munkavégzés közben megfigyelni őket, ismerd meg őket a vizsgákon, kérdőíveken, feladatokon és interjúkon keresztül. Mutasd meg nekik, hogy fontosnak tartod megkérdezni őket a gondolataikról és véleményükről, és az eredményeket és visszajelzéseket ezután fordítsd az ő javukra.

 

Hallgass a közönségedre

Egy dolog beszélni az célközönségedhez, de velük beszélni már egy teljesen más történet. Az aktív hallgatás kedvez mindkét félnek. A tanulóid ettől úgy érezhetik, meghallgatják a problémáikat és értékeled az igyekezetüket. Ezen kívül szert tehetsz olyan értékes rálátásra, amelyre szükséged van az e-learning stratégiád javításához és célorientált kurzusok előállításához. Vedd figyelembe a mondanivalójukat, és tudasd velük, hogy számít a véleményük. Jó módszer az általuk elmondottak elismétlése és a fő pontjaik összegzése. Tegyél fel kérdéseket, amikkel lehetséges a beszélgetés bővítése, és fenntartható a figyelem.

 

Légy hiteles

Általában az emberek rájönnek, ha nem vagy teljesen hiteles. Győződj meg róla, hogy egyenletes ütemben haladsz, és kísérd figyelemmel a testbeszédedet. Nem játszod meg magad és pontosan azt közvetíted, amit érzel a megfelelő módon. Így látja az, aki veled beszélget, hogy valóban őszintén érdeklődsz a mondanivalója iránt és így ő kis könnyebben megnyílik neked és biztonságban érzi a gondolatait. Ezt a személyes beszélgetések és a webinar során és épp olyan fontos alkalmaznod. Máshogy fogalmazva, csak akkor mosolyogj, ha tényleg jól érzed magad.

 

Alakíts ki kellemes és biztonságos közeget

Hatékony e-learning kommunikátor akkor lehetsz, ha a kurzuson résztvevő személyek jól érzik magukat. Megteremtetted nekik a komfortérzetet és érezteted velük, hogy tiszteled őket vagy egy hűvös e-learning környezetet teremtesz, ami nem túl hívogató és barátságos? Nagyon lényeges, hogy a tanulni vágyókat kellemes, hívogató környezet várja. Ez a mi esetünkben, egy virtuális környezet, az e-learning kurzus platformja. Köszöntsd őket már az első oldalon és adj tippeket nekik a tananyag sikeres teljesítéséhez. Gondosan válogasd meg a szavaidat és kerüld a zsargonokat. Olyan kifejezéseket használj, mint ők, és próbálj meg egyszerre szakmai és személyes hangnemet megütni.

 

Mindig kérdezz feltételezés helyett

Ha nem vagy benne teljesen biztos, hogy mit vagy hogyan kellene mondanod vagy előadsz, valamit mindig kérdezz a feltételezés helyett. Ez segíthet elkerülni a konfliktusokat és félreértéseket, különösen csoportos tananyagfejlesztés során. Csak kérd meg őket, hogy tisztázzátok újra a helyzetet vagy dolgozzátok ki részletesebben az adott témát vagy problémát. Ezt alkalmazd a tanulóid felé is. Mikor bármi zűr van az e-mailekkel vagy instant üzenetekkel ne vonj le azelőtt következtetéseket, hogy tisztáztad volna a helyzetet.

 

Adj azonnali visszajelzéseket és válaszokat

Ez az, amit sokan elmulasztanak közülünk, főleg olyankor, mikor elfoglaltak vagy túlterheltek munkával. Pedig szükségszerű lenne követni a tanulóidat, ügyfeleidet amilyen gyakran csak lehetséges. Ne hagyd az e-mailjeiket napokig megválaszolatlanul, az sms-eiket pedig próbáld a munkanap végéig megválaszolni. Tegyél meg mindent, hogy minél előbb válaszolhass. Ez a szabály vonatkozik a közösségi média posztjaira is.  Például napi szinten szánj időt a facebook üzenetek és kommentek megválaszolására. Az azonnali visszajelzés szignifikánsan növelheti annak esélyét, hogy sikerül egy jó imidzset és bizalmat kiépíteni. A legalapvetőbb, hogy hagyj egy automatikus üzenetet, ha házon kívül vagy, esetleg nem vagy elérhető.

 

 

Nem születünk olyan képességgel, melynek segítségével hatékonyan kommunikálhatunk a körülöttünk élőkkel. Ez az jelenti, hogy ez a képességünk fejlesztésre szorul. Amennyiben teszel erőfeszítéseket a kommunikáció és aktív hallgatás képességének elsajátítására, várhatóan a tanulóid is jó eredményeket érhetnek el.

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá