Tippek és tévhitek

Blended learning

Legújabb témánk egy napjainkban gyakran említett kifejezés: a blended learning. Megtudhatjuk hogy mit is takar pontosan ez a fogalom, mi köze van az e-learninghez, illetve egy példán keresztül bemutatjuk milyen esetekben érdemes használni.

A blended learninget magyarul vegyes oktatásnak vagy kombinált tanulásnak hívjuk. Ez egy olyan tanítási forma, amely a hagyományos oktatási formákat vegyíti az e-learning-gel. A blended learning segítségével tehát az olyan tananyagokat is „e-learningesíthetjük”, amelyekhez szükség van alkalmankénti személyes jelenlétre is. Ilyen alkalmakkor zajlanak a konzultációk és a mentori tevékenységek. Az elektronikusan elvégezhető feladatok esetében pedig az e-learning módszereivel történő oktatásé és kommunikációé a főszerep.

A blended learningben rejlő, a hagyományos tanításnál sokkal rugalmasabb oktatási lehetőségeket nyelvoktatás példáján keresztül mutatjuk be.
Az idegen nyelv oktatást két fő részre lehet bontani:

  • Az első csoportba sorolhatóak azok az elemek, melyek mindenkitől egyformán számon kérhetőek. Tipikusan ilyenek a tesztfeladatok, a szavak tanulása, a nyelvtani gyakorlatok, illetve a hallott szöveg értés utáni tesztsor. Ezeket a hagyományos oktatásban általában a diáknak otthon, egyedül kell megoldania.
  • A második részbe tartoznak  az órai munkák, melyekhez szükséges a személyes jelenlét. Ilyenkor fejlesztheti a tanuló a beszédkészségét, gyakorolhatja a társalgást.

Az első csoportot a diákok otthon, e-learning tananyagként is elvégezhetik. Pozitívuma, hogy nem kell alkalmazkodni a tanárnak és diáknak egymás idejéhez. Nincsen időhöz kötve a tananyag elvégzése, illetve a tanár bármikor leellenőrizheti, hogy a diák hol tart a tananyagban, mennyit foglalkozott vele. Így könnyebben fel tud készülni a következő órára is, és jobban tud a diákok tempójához és tudásához alkalmazkodni.

A második csoport feladatait viszont csak személyes jelenlét alkalmával lehet gyakorolni. Ezen a ponton kapcsolódik össze az e-learning a hagyományos oktatással. A beszédkészséget és a társalgást valós környezetben lehet csak gyakoroltatni. Természetesen ez is megvalósítható lenne megfelelő technikai háttérrel rendelkező diákok esetén (pl. webkamera és mikrofon) használatával, ez viszont nem életszerű. Ráadásul a személyes találkozási alkalmak jobban motiválják a diákokat, változatos a környezet és a személyes jelenlét miatt könnyebb a kapcsolattartás a tanárral és a diák társakkal is.

Miért jó a blended learning alkalmazása a munkaadó számára a hagyományos tréningekhez képest?

Munkahelyi környezetben olyan képzéseken alkalmazható az blended learning, melyen szükséges a személyes kapcsolat a tréner és a kollégák között. Az előbb említett pozitívumokon kívül fontos tényező, hogy a hagyományos oktatás helyett a blended learning alkalmazása akár 40-50%-kal csökkentheti a képzés költségeit, illetve a tanulók hatékonyabban tanulnak és gyorsabban juthatnak hozzá a mindig aktuális információhoz.

Az elearningtech blogról idézünk két ábrát, mely jól szemlélteti a blended learning és a hagyományos oktatás közti különbséget.

Eltolódás a blended learning irányába

A hagyományos oktatás modelljét az alábbi ábrával szemléltethetjük:

A blended learning esetében ez a modell kissé másképp néz ki. Itt alkalmanként szükséges a személyes jelenlét (egy-egy konzultáció keretein belül), melyekhez tartozhat egy vagy több elektronikus tananyag is, melyek az egyszeri oktatást váltják fel. Ezek mindig elérhetőek, mindig a friss információt tartalmazhatják. Így a tanulók bármikor is nyitják meg, látják az aktuális, módosult információt is.

Ezen kívül az összes, hagyományos oktatásban említett eszköz jelen lehet akár elektronikus, akár hagyományos változatban.

A legfontosabb különbségek a két modell között az alábbiak:

  1. A blended learning bevezetése előtt a folyamatos támogatást segítő eszközök az oktatás kötelező kellékei voltak. A blended learning bevezetésével ezek az elemek összeolvadnak, így bármihez bármikor könnyen hozzáférhetünk.
  2. Az oktatást a blended learning keretein belül inkább konzultációkhoz, fogadóórákhoz lehetne hasonlítani. Ezek segítségével sokkal eredményesebb az oktatás.

Szerző: Tony Karrer
Link:
http://elearningtech.blogspot.com/2006/05/shift-in-blended-learning-example-of.html

A szerzőről

Kiss Péter

2 hozzászólás

Szóljon hozzá