Tippek és tévhitek

E-learning tananyagkészítés – összefoglalva

Blogunkban sokszor foglalkoztunk az e-learning tananyagkészítés egyes fázisaival. Az e-learning brothers blog bejegyzése ihletett meg, hogy az eddigi cikkeinkben írtakat vázlatosan összefoglaljuk.

e-learning tananyagkészítésE-learning tananyagkészítés során sokfajta nehézségbe ütközhetünk: a rosszul felmért igényekkel kezdve a nem megfelelően megszólított közönségen keresztül a következetlenül összeállított oktatóanyagig többféle hiba csúszhat be azoknál, akik nem rendelkeznek kellő rutinnal. Ennek elkerülése érdekében érdemes felvázolni a legfontosabb teendőket, tananyag szerkesztés megkezdése előtt. Mai cikkünkben ebben szeretnénk segíteni egyfajta sorvezetővel.

Lássuk, mikre kell figyelni a tananyagkészítés során!

Előzetes felmérés

–          Ismerjük meg a megrendelőt és az igényeit!

–          Ismerjük meg a célközönséget és az előképzettségüket. Szóljon nekik a tananyag!

–          Ismerjük meg a tananyagot. Mérjük fel, hogy mely részeket milyen részletességgel kell elsajátítania a tanulóknak!

–          Készítsünk forgatókönyveket a tananyag felépítéséről, folyamatairól!

–          Ezek után álljunk neki a tananyag létrehozásának!

Tananyag szövegezése

–          Döntsük el, hogy formális vagy informális stílusú tananyagot kívánunk létrehozni!

–          Döntsük el, hogyan szólítjuk meg a tanulót! Az egész tananyagban így használjuk.

–          Fogalmazzunk egyszerűen, érthetően!

–          Építsük fel átláthatóan az oldalak tartalmát!

–          Ne zúdítsunk egyszerre sok információt a tanulóra, blokkosítsuk a tananyagot!

–          Emeljük ki a lényeget, használjunk felsorolásokat!

–          Kerüljük a színekkel történő kiemelést!

–          Csak indokolt esetben használjuk a félkövér és a dőlt betűket!

Egységesség

–          Használjuk következetesen a betűtípust!

–          Használjunk egységes színeket, design elemeket!

–          Írjunk bevezetést és befejezést minden modulhoz!

–          A modulok felépítése és bennük foglalt információmennyiség legyen nagyjából azonos!

–          Legyen egységes a navigáció!

–          Egységesen fogalmazzuk meg a szövegezést és következetesen használjuk a szavakat is!

–          Egységes formátumú képeket használjunk!

Design

–          Használjunk a tartalomhoz illő képeket, illusztrációkat!

–          A felhasznált illusztrációk segítsék a tananyag megértését!

–          Jó minőségű képeket használjunk!

Tesztek

–          Döntsük el, hova és mennyi önellenőrző kérdés szükséges, illetve hol kell mérnünk a tanuló teljesítményét!

–          A fontos információra kérdezzünk vissza a tananyag közben, ebből is tanulnak a résztvevők!

–          A modulok végén és a tananyag végén is használjunk teszteket, mérjük az ezeken elért eredményeket!

–          Gondoljuk át, hogy érdemes-e használi kérdésgyűjteményt!

–          Mérjük fel, hogy véletlenszerű válasz- és kérdésmegjelenítésre szükségünk van-e!

Minőség-ellenőrzés

–          Feltöltés előtt ellenőrizzük és ellenőriztessük a tananyagot tartalmilag, logikailag, kezelhetőségileg is, lehetőleg olyannal, aki nem vett részt a fejlesztésében!

–          Ellenőrizzük másik környezetben is a tananyagot: több számítógépen, több böngészőben!

Bízunk benne, hogy elegendő segítséget tudunk ezzel a bejegyzéssel nyújtani mindenkinek, aki tananyagot kíván fejleszteni. A fenti lépések betartásával olyan tananyag készíthető, mely illeszkedik a megrendelő igényeihez és jól tanulható a tanulóknak.

Készítettél már tananyagot? Megosztanád velünk? A kommentek között várjuk szeretettel a tananyagaitokra mutató linkeket!

A szerzőről

Kiss Péter

1 hozzászólás

Szóljon hozzá