Az e-learning előnyei közé tartozik a számonkérések rugalmas kezelhetősége. Mai bejegyzésünkben ennek lehetőségeit, előnyeit mutatjuk be. Sorra vesszük, hogy mennyivel egyszerűbb és hatékonyabb a tananyagot elektronikusan számon kérni a hagyományos, papíralapú móddal szemben.
– Számonkérés formája: nincs szükség papír alapú tesztkitöltésre. A tanulók a számítógépükön (vagy egy internetezésre alkalmas tablet-en, okostelefonon) kitölthetik az adott tesztet, vizsgát. Általában elegendő egy működőképes böngésző és egy aktív internetkapcsolat elegendő feltétel az eléréshez.
– Azonnali értékelés: a tanulók a vizsga kitöltése után akár azonnal láthatják az eredményüket, mert a rendszer azonnal kiértékelheti a kapott válaszokat és megjeleníti az eredményt. Egyes rendszerek alkalmasak a kérdésenkénti visszajelzésre is, így a tanuló akár a kérdésre adott válasza után megismerheti, hogy helyesen válaszolt-e; ha a válasz nem megfelelő, a rendszer akár rögtön kiírhatja a helyeset.
– Nincsen helyhez kötve: nincsen szükség terem bérlésre. A tanulók bárhol, bármikor megírhatják a vizsgát, ahol biztosított az internetelérés.
– Időhöz kötöttség: megadható, hogy egyes tananyagok, tesztek mettől meddig legyenek elérhetőek, megoldhatóak.
– Időlimit: a kérdésekre egyesével és a teszt összességére beállítható időlimit, hogy ne legyen idejük a tanulóknak megkeresni a helyes választ.
– Egymásra épülés: megoldható, hogy a tanegységek egymásra épüljenek. Ezzel érhetjük el azt, hogy a tanuló csak akkor haladhasson tovább a következő tanegységre, ha az előzőt vizsgán megfelelt, vagy a teljes tanegységen végigért.
– Visszakereshetőség: nincs szükség a beadott papíralapú tesztek archiválására, megőrzésére. Akár évekkel később is visszakereshető, hogy egyes kérdésekre mikor, milyen választ adott a tanuló; milyen eredményt ért el; hányszor próbálkozott; mennyi idő alatt ért végig a teszten.
– Ismétlés korlátozása: beállítható, hogy egyes (sikertelen) próbálkozások között mennyi időnek kell eltelnie. Ezzel elkerülhetjük, hogy a tanulók a rövidtávú memóriájukból húzzák elő a néhány perccel korábban megismert válaszokat.
– Statisztikák, jelentések: a teszt kiírói könnyen, és gyorsan (akár egy-két klikkeléssel) hozzájuthatnak a tesztek eredményeihez. Nincsen szükség papír alapú vagy táblázat kezelőben történő nyilvántartásra. A rendszerből bármikor elkészíthető bármilyen feltételekkel a szükséges kimutatás.
– Kérdések véletlenszerű sorrendje: a kérdések és/vagy a válaszok sorrendje véletlenszerűen is megjeleníthetők, így elkerülhető, hogy a tanulók egymást segítsék, vagy megjegyezzék a helyes válaszok kódját.
– Kérdésbank használata: lehetőség van arra is, hogy a vizsgázók több témakörből kapjanak kérdéseket, véletlenszerű sorrendben.
– Ismételhetőség: beállítható, hogy a tanulók hányszor ismételhessék meg a vizsgát. Ha a célunk a vizsgával az oktatás, akkor érdemes több próbálkozási lehetőséget biztosítani a tanulóknak.
Természetesen a fenti lehetőségek függnek a tananyagszerkesztő szoftvertől, az alkalmazott tartalomkezelő rendszertől és a tesztet összeállító szakértőtől. Az e-learning eszköztárával lebonyolított vizsga nem helyettesíti a szóbeli vizsgát, de nem is célja. Esszé típusú kérdések esetén természetesen továbbra is szükség lehet tanári értékelésre, de a tanárnak is jelentős könnyebbséget jelent a nyomtatott betűk olvasása a kézírás helyett.
Tapasztalatunk szerint az első e-learning segítségével lebonyolított számonkérés, vizsga illetve ismétlő számonkérés „leküzdi” a bevezetéssel kapcsolatos aggodalmakat mind a tanulók, vizsgázók, mind pedig a vizsga kiírók, lebonyolítók oldaláról.