Tippek és tévhitek

Az Apple elhozta a jövőt

Egy korábbi cikkünkben feltettem a kérdést, hogy miért ne lehetne átugrani egy lépést az oktatási tananyagok fejlesztése során, és a tankönyv –> ebook –> e-learning evolúciós sorból az ebook-ot kihagyni. Amikor az a cikk született még nem tudtam, hogy az Apple idei (első) nagy bejelentése pontosan erről fog szólni: az Apple új eszközeivel a (felső)oktatás alapvetően új dimenzióba léphet az e-learning tananyagok segítségével.

Nézzük, mit jelentett be az Apple:

.

  • Megjelent az iBooks Author nevű alkalmazás, amellyel interaktív ebookokat lehet készíteni. Mit jelent az iBooksAuthorinteraktív? Videó beágyazást, forgatható, nagyítható 3D-s képeket, animációkat, kérdéseket, kapcsolattartást az oktatóval, jegyzetelési lehetőséget (és egy ilyen képességekkel felruházott ebook tulajdonképpen már e-learning tananyag …).  Könnyedén vehetnénk ezt az alkalmazást azzal, hogy ilyen tartalmakat eddig is lehetett már készíteni. A különbség az, hogy az iBooks Author kezelése a leírások szerint „gyerekjáték” lesz, vagyis az interaktív tartalmak előállításához nem szükséges programozói vagy Flash, Air, html, stb. tudás, ugyanis drag. Drag and drop módon működik az egész. Az Apple számos sablonnal segít elindulni.
  • Megújul és új üzleti modellt kap az iTunes U*, ahol már eddig is elérhetőek voltak az oktatási anyagok. Az új üzleti modell lényege, hogy az iBooks Authorban készült tananyagokat fel lehet tölteni az iTunes Store-ba, ahonnan maximált áron (15 dollár, kb. 3500-4000 Ft) érhetők el. A bevétel nagy része a fejlesztő, tananyag előállító zsebébe vándorol. A 15 dollár elsőre kevésnek tűnhet, de a „sok kicsi sokra megy” elv alapján ez az összeg tekintélyesre hízhat. Nem mellesleg ezzel a módszerrel az Apple ugyanazt az utat követi, amit az alkalmazások, zenék, magazinok és filmek kapcsán már többször sikerre vitt.
  • Az egyetlen dolog, ami miatt kicsit berzenkedhetünk az az, hogy a fentiekkel olyan tartalmak előállítására leszünk képesek, amelyek az Apple Ipad2 készülékén futnak, vagyis a Windows, Linux és Android platformok (egyelőre) kimaradnak a jóból. Az Apple nyilván abban érdekelt, hogy az iPad2, 3, stb. készülékek eladását növelje az elérhető tartalomnak köszönhetően (ahogy tette ezt az iPod esetében is). Erősen bízom benne, hogy a versenytársaknak nem tart majd hosszú évekig a felzárkózás (pl.: Google Music,Android Market, stb.)

.

Az Apple eszközeivel készített interaktív tartalmak jól beleilleszthetők a klasszikus e-learning tanulási folyamatba, de a blended learning is új értelmet nyer: a tanuló délelőtt az iPad-en végigjegyzeteli az órát, amit a húsvér tanár tart, majd délután a megfelelő tanulói alkalmazásban elkészíti a házi feladatot, megtanulja a memorizálandó részt, és kitölti a tesztet. Ha valamit nem tud, akkor a tankönyvből ír egy kérdést a tanárnak, aki írásban válaszol vagy a következő órán személyesen adja meg a választ. Közben ugyanarról az eszközről elérhető az internet is, hogy bárminek könnyen utánajárhasson a tanuló. Ráadásul mindez kevesebb, mint 1 kg súlyú eszközben érhető el, ami minden nap a legfrissebb tananyagot tartalmazza. Az Apple elhozta a jövőt, és én alig várom, hogy kipróbálhassam.

.

* az iTunes U már most is számos – ingyenes – oktatási anyagot tartalmaz, videókat, podcastokat, előadások hanganyagait a közgazdaságtudománytól a történelmen át a orvostudományig például a Harvard, Yale és Duke egyetemek kiadásában.

A szerzőről

Koharek András

valaha banki folyamat és projekt menedzser, ma e-learning szakértő. Hiszi, hogy az e-learning és a digitális oktatási megoldások hatékonysága kiemelkedő és mindent megtesz azért, hogy erről másokat is meggyőzzön.

Szóljon hozzá