Módszertan

Multimédiás tanulás

multimedias_tanulas_400x200Az eLearning Brothers oldalán találtunk egy cikket, mely az agy működésének megismertetésével segíti a még hatékonyabb tananyagkészítést.

Az agyat egy olyan irodához lehetne hasonlítani, ahol soha nincs szabadnap, és a minden pillanatban érkező utasításokat az arra specializált részleg dolgozza fel. Nem ismert az agynak olyan része, amely ne bírna valamilyen funkcióval, ezért sem igaz a legenda, miszerint az agyunknak csak kb. 10 százalékát használjuk.

Érzékszerveink sokféle információt küldenek az agyba, melynek különböző részei felelnek egy információtípus feldolgozásáért. Ilyen részek például a látóközpont, hallóközpont, valamint a mozgató és beszédközpontok. Ez az elkülönültség teszi lehetővé, hogy egyidejűleg több érzékszervünkkel vegyünk tudomást a világról.

Mindannyian próbáltunk már egyszerre több tevékenységet végezni, és észrevehettük, hogy néha sikerrel járunk, ám sokszor kudarcot vallunk. A monoton ismétlődő mozdulatsorok, mint például a torna vagy a házimunka is szórakoztatóbbá válik rádió- vagy zenehallgatás közben. Az viszont senkinek sem jutna eszébe, hogy az esti hírműsor mellett könyvet olvasson vagy üzleti levelet írjon, mert a kettő egyszerre nem működik. Ennek oka, hogy mindkét tevékenység a beszédközpont használatát igényli, és egy adott központ egyszerre csak egy tevékenységre tud fókuszálni.

Ezt a tényt az e-learning tananyagok összeállításánál is érdemes szem előtt tartani. Richard E. Mayer amerikai pszichológus, a multimédiás tanulás elméletének kidolgozója szerint „Az emberek jobban tanulnak ábrákból és narrációból, mint animációból és írott szövegből.”

Képzeljünk el egy e-learning kurzust, ahol egy összetett és hosszú fogalmat kell elolvasni, miközben animált figurák ugrálnak a háttérben. Nem lehetetlen küldetés, ám egy kissé zavaró. Az olvasott szöveg és a mozgókép feldolgozása hiába tartozik részben különböző agyterülethez, egy kicsit mégis átfednek, hiszen mindkettő vizuális információ. Emiatt szinte harcol egymással a két inger, ami fölöslegesen megnehezíti a tananyag elsajátítását.

Most képzeljük el ugyanezt a kurzust, csak állóképpel és narrációval. Így elkerülhető a konfliktus a kétféle információ között, hiszen az agy különböző területei foglalkoznak velük.

A fentiek tükrében látható, hogy érdemes egyszerre több érzékszervre is ható tananyagot készíteni, mert ez nem csak kevésbé terheli az agyat, de az ismeret elsajátítása is mélyebb lesz, hiszen az emlék több agyterülethez is kapcsolódik.

 

Kommentben várjuk a véleményeteket!

A szerzőről

Göncző Anna

2 hozzászólás

Szóljon hozzá