Módszertan Tippek és tévhitek

5 dolog, amit érdemes észben tartani e-learning bevezetéskor

Mindig nehéz nekikezdeni egy új projektnek, ez alól az e-learning sem kivétel. Írásunkban szemügyre vesszük az öt, ilyenkor legfontosabb szempontot, amiket észben kell tartanunk.

Mit kell észben tartanod új e-learning projekt kezdetekor?

Sikeres e-learning kurzust készíteni nem könnyű feladat. Még ha ismered is a tartalmat szakértőként, esetleg tanítottad is osztálytermi formában – megeshet, hogy nem tudod, hol és hogyan kezdj neki. Az interneten rengeteg információ található ezzel kapcsolatban, de ezek nem feltétlenül lesznek mind relevánsak az aktuális feladatodhoz. Hogy leegyszerűsítsük, lássuk most az öt dolgot, amiket a legfontosabb figyelembe venni e-learning projekt kezdetekor.

 

1.  Új kurzust készítesz

Ha még sosem tanítottál online, rájössz, hogy egy teljesen új világba lépsz be. Egy hagyományos kurzus során a tanulók látják és hallják, ahogyan elmagyarázod nekik a tananyagot személyesen. Sikeres e-learning készítéséhez más módon kell megközelítened a tanulást, és olyan eszközöket és forrásokat kell használnod, amit korábban sosem. Ha tanítottad is az anyagot tantermi képzés során, akkor is úgy kell felfognod, mint egy teljesen új kurzust. Nem várhatod, hogy online tanulásnak számítson az, hogy megtartod változatlanul a korábbi anyagot, online közzéteszed.

 

2. Ne az eszköz kiválasztása legyen az első lépés

Eleinte nagyon izgalmas a sok és változatos e-learning fejlesztőeszköz felfedezése, de ne erre koncentrálj legelőször. Az eszközöket azután kell kiválasztani, ha a nyersanyagok, források, specifikációk készen állnak. Nem mindegyik fejlesztőeszköz jó mindenre, specifikus alkalmazásokat lehet használni specifikus projektekre. Így először a tartalmat kell kidolgoznod, aztán kiválasztani azokat az eszközöket, amelyek a leginkább megfelelnek az igényeknek. Máskülönben nehézségeket fog okozni, ha arra használnál egy alkalmazást, amit nem éppen az adott feladatra terveztek.

 

3. Gondolj a célcsoportodta

Talán a legfontosabb dolog, hogy gondolj a közönségre! Az online tanulóknak más szükségleteik vannak, jelentősen máshogy tanulnak, mint a hagyományosak. Persze fontos a szabványoknak megfelelés és az akadálymentesítés, de ennél többet jelent a célcsoportra igényeinek szem előtt tartása. A projekt elejétől a végéig, és minden köztes lépésnél az legyen fókuszban, hogyan tudnád leginkább a tanulóidra szabni a tartalmat. Ennek a legjobb módja tanulóközpontú tanulási stratégiák alkalmazása a kurzus során. Kerüld el a tartalomközpontú tananyagokat, amik minél több információt próbálnak egybezsúfolni. Attól, hogy a téma számodra érdekes, nem jelenti azt, hogy a tanulóknak is hasznos és tartalmas lesz. Az online és a tantermi képzésekben is az olyan egyszerű és lebilincselő tananyagok a legsikeresebbek, amelyek a tanulók igényeire fókuszálnak.

 

4. Az e-learning nem egy magányos küldetés

Még ha magad vágsz bele egy e-learning kalandba, akkor sem vagy egyedül. Egy sikeres e-learning kurzus készítéséhez szükséges a másokkal való együttműködés. Igen, lehet, hogy te vagy az egyetlen fejlesztő, de szükséged van támogatásra. Valószínűleg egyeztetned kell egy szakértővel, ha nem vagy ismerős a témában. Egyeztetned kell az IT-vel, hogy lásd, milyen eszközök állnak rendelkezésre, és hogy kompatibilis legyen az anyag a rendszerükkel. Mindemellett a tanulóktól is fogsz visszajelzést kapni, amikor már élesbe állt a kurzus.

 

5. Felmérés, felmérés, felmérés

Az egyetlen módja annak, hogy megtudd, sikeres lesz-e a kurzusod, a felmérés. Minden e-learning projektnek része kell, hogy legyen a a formatív és szummatív értékelés. A formatív értékelés a fejlesztés szakaszában történik – a téma szakértője, kollégák áttekintik a tartalmaidat és konstruktív kritikával illetik őket. A szummatív értékelés akkor történik, amikor a kurzus készen áll a bevezetésre. Ennek a végső felmérésnek talán legjobb módja egy minta célcsoporttal való tesztelés. Válassz ki néhány tanulót, hogy végezzék el a kurzust és adjanak visszajelzést. Itt kiderül, hogy a kurzus teljesen készen áll-e, vagy van-e még mit csiszolni rajta. A folyamatos felmérés segít bebiztosítani, hogy hatékony e-learning kurzust tudjunk készíteni.

 

Próbálj meg nem túltelítődni az eszközökkel kapcsolatos információkkal, inkább koncentrálj a tanulóidra, és hogy hogyan tálalod nekik a tartalmakat. Tartsd észben ez az öt dolgot munka közben, és a helyes úton fogsz járni.

 

Forrás

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

Szóljon hozzá