Jó gyakorlatok Módszertan

Tudásismétlő feladatok az e-learningben

Amennyiben a koncepció és a téma engedi, tananyagainkba előszeretettel építünk be tudásismétlő kérdéseket, melyek számos előnnyel járnak.

Ezen típusú feladatok növelik a tananyag interaktivitási szintjét, gondolkodásra, aktivitásra késztetik a tanulókat. Amellett, hogy változatosságot visznek az anyagba, segítségükkel a tanuló visszajelzést kap arról, hogy mennyire sikerült elsajátítania a tudnivalókat. A tanuló aktivizálása a megértés szintjét is növeli.

Mivel ezeknél a feladatoknál nem a tudás értékelésén van a hangsúly, az elért eredmények számszerűsítését és összegzését akár el is engedhetjük. Ha mégis szeretnénk számszerűen összefoglalni a tanuló eredményét, az erről szóló visszajelzés általában csak a tanulónak szól, erről riport nem készül./

Tartalmilag elhelyezhetjük ezeket a kérdéseket egy-egy fontosabb információátadó oldal után (mintegy ráerősítve arra, hogy ezekre az információkra kiemelt figyelmet kell fordítani), vagy az egyes témakörök vagy akár a modul végén, tömbösítve a kérdéseket.

A tananyag koncepciója határozza meg a következőket is:

  • a kérdések helyes megválaszolására hány próbálkozási lehetőséget biztosítunk,
  • tovább lehet-e haladni az anyagban abban az esetben, ha nem adott helyes választ, vagy addig kell próbálkoznia, amíg nem sikerül jól megoldania a feladatot,
  • ha nem ad jó választ, megmutatjuk-e neki a helyes megoldást, esetleg visszairányítjuk-e a tanulót arra az oldalra, ahol az adott információ szerepelt, hogy tanulmányozza át újra.

Egy olyan tananyag esetében, ahol fontos, hogy a tanulók jól és pontosan megtanulják az anyagot (például mert utána egy hatósági vizsgát kell letenniük belőle), általában szigorúbbak vagyunk, és nem engedjük, hogy helyes megoldás nélkül továbbhaladjon. Beállíthatjuk például, hogy háromszor próbálkozhat, de ha harmadjára sem jön rá a jó megoldásra, visszairányítjuk arra az oldalra, ahol az adott tudásanyagot ismertettük, és megkérjük, hogy nézze át újra, majd fusson neki még egyszer a feladatnak.
Ellenben, ha a tananyag csak egy témával való ismerkedést szolgál, és a tanuló egyéni érdeklődésére van bízva, hogy mit visz magával belőle, akkor helytelen megoldás esetén egyszerűen közölhetjük vele a jó megoldást, majd engedjük továbbhaladni.

Mind a feladatok típusait, mind a beállítási lehetőségeket tekintve széles eszköztár áll a rendelkezésünkre, hogy a tudásismétlő feladatok ügyfeleink elképzelésével összhangban a lehető legjobban illeszkedjenek a tananyag célkitűzéseihez.

Felkeltette az érdeklődésed a tananyag fejlesztés? Vedd fel velünk a kapcsolatot itt:
elearning.co.hu/kapcsolat/

A szerzőről

Németh Marina

e-learning tananyagfejlesztő

Szóljon hozzá