Érdekességek Trendek

A modern tanuló képzése

A mai tanulók képzése és fejlesztése során elengedhetetlen, hogy felmérjük, melyek az épp aktuális trendek, tanulási igények valamint fontos, hogy mindezekkel folyamatosan lépést is tartsunk. Ehhez első körben a tanulókat, tanulói szokásokat kell megismernünk és ahhoz igazítani képzésünket, illetve kiválasztanai a megfelelő képzési formát, hiszen a legnagyobb hatékonyság akkor érhető el, ha a tanulók preferenciáit tartjuk az elsődleges helyen. Nézzünk most meg néhány fő kérdéskört, mely segítségével bővebb információt kaphatunk mindezekről.

Mi jellemzei a modern tanuló igényeit, szokásait?

A puha készségek fejlesztése egészen a munkahelyen történő technikai tréningekig a mai tanulási szokásokban drasztikus változásokat hoztak. Napjainkban már lényegesen fontosabb szerepet tölt be a tanulás során az intenzitás, az egyedi ütemezés, elsajátíthatóság, a gyakorlatiasság és alkalmazhatóság. Mindezekből pedig a következő állítások vonhatók le, melyek bemutatják a tanulók általános jellemzőit:

  • A felnőtt tanulók szokásaihoz, olyan médiumok járulnak kiegészítésül, mint például videók, podcastek, különféle játékok, közösségi platformok, illetve internetes fórumok.
  • Számos eszköz is rendelkezésre áll a tanuláshoz, (okostelefon, laptop, tablet, számítógép) mely azt eredményezi, hogy a tanulók szinte bárhol, bármikor el tudják sajátítani és végezni tanulmányaikat.
  • Továbbá a felnőttekre jellemző, hogy inkább részletekben tanulnak és akkor, ha az saját maguk számára szükséges, így még inkább fontosabbá vált a mikrotanulás és a „just-in-time” tanulás bevonása, illetve átfogóbb alkalmazása.

Miért kiemelkedően fontos, hogy a képzési stratégiánkat a tanulók igényeihez alakítsuk?

A távoktatás, a közösségi normák változásai, a fejlődő munkaerődinamika mind hozzájárultak a mai munkahelyi kultúra kialakulásához. A munkavállalók ma már sokkal mobilisabbak és kevésbé elkötelezettek a munkahelyükhöz, munkaadójukhoz, mindez pedig eredményezi, hogy sokkal könnyebben is váltanak a munkahelyek között, addig amíg az elvárásuknak megfelelő helyet nem találnak. A szervezetek számára ezért lényeges, hogy olyan plusz munkafeltételeket nyújtsanak, mint a képzések, tréningek, ezzel is megnyerve az egyes munkavállalókat maguknak. Tudjuk ugyanis, hogy egy elégedett munkavállaló sokkal produktívabb, sikeresebb tagja tud lenni a szervezetnek, amit a következő eredmények is bizonyítanak:

  • Az IMB Institute for Business Value (IBV) kutatásaiban kimutatta, hogy azok a szervezetek, ahol valóban biztosítva vannak a munkavállalók számára szükséges képzések, képesek megtartani a dolgozóik 62%-át.
  • Kivételesen jó pénzügyi előnyökkel járhat, ha a képzések a munkavállalók igényeihez vannak igazítva, hiszen kutatások kimutatták, hogy egy szervezetet elhagyó dolgozó pótlása az éves fizetése 200%-át is meghaladhatja, tehát a megtartás kiemelkedően fontossá vált a legtöbb szervezet éltében.

Milyen képzési stratégiákba és tartalmi formátumokba érdemes befektetni?

Láthatjuk, hogy a képzések biztosítása nagy előnyökkel járhat, hiszen hozzájárul a munkavállalók elkötelezettségéhez, sikereihez, a megtartáshoz és még a szervezet jó hírnevéhez is. Lássunk tehát néhány képzési stratégiát, mely hasznos lehet, ha a jövőben tervezünk képzési programot bevezetni vagy fejleszteni szervezetünkben:

Munkafolyamatokhoz kapcsolódó képzések

  • Microlearning: Kis mértékő, könnyen, egyszerűen – akár mobilon is – elvégezhető tanulást biztosít.
  • Alkalmazások által történő tanulás: Szintén rugalmas, bárhol, bármikor hozzáférhető és remek kiegészüléssel szolgálhat képzések mellé.
  • Szemelyre szabott képzési forma: Előnye, hogy kihasználja a tanulói preferenciákat, egyedileg elkészített tananyagot biztosít.
  • Just-in-time képzés: Támogatja a dolgozókat munkalehetőségekkel és teljesítménytámogató eszközökkel.

Tanulási tapasztalatokra épülő képzések

  • Gamifikáció: Hozzájárul a tananyag elsajátításához, játékos, gyakorlatias módszerekkel. 
  • Interaktív videókra épülő tanulás: Színesebbé teszi a tananyagot, ezáltal növeli a tanulók elkötelezettségét.
  • Forgatókönyv alapú tanulás: Segíti a tanulókat vezetni a tananyag elvégzésében, elsajátításában.
  • NextGen stratégiák: Ilyen például a Virtuális valóság (VR) és a Kiterjesztett valóság (AR).

Kollaborációs tanulási folyamatok

  • Csoportos tanulás: Csoportos projekteken és közös munkán alapszik a tanulás.
  • Vitafórumok: Közös kommunikáció, nézetek megvitatása által történő tanulást jelent.
  • Tartalomkezelés: Ellenőrzött források, olvasmányok, jegyzetek megosztásával a bővítheti a tanuló tudását.

Forrás: https://elearningindustry.com/training-modern-learner-delivery-strategies-and-content-formats-that-work

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá