Módszertan Tippek és tévhitek

Számít a külső! – Hogyan formálja a vizualitás az e-learninget?

A vizualitás kulcsszerepet játszik az e-learning tananyagokban. A vizuális stratégia ugyanolyan fontos, mint a tartalmi.

A vizuális elemek szerepét nem lehet alábecsülni egy e-learning tananyag esetében: a fejlesztők a tanulók figyelmének felkeltésére és megtartására használják. Képzeld magad a tanulóid helyébe – szeretnél oldalakon keresztül csak olvasni egy új termékről, vagy inkább hotspotokat, jelölőket, felugró ablakokat használnál? Lássuk be, a vizuális elemek túl jó lehetőséget adnak a figyelemfelkeltésre, feldolgozás könnyítésére és a megtartás segítésére ahhoz, hogy ne használjuk őket.

A vizualitás szerepe az e-learningben

  • A vizualitás sokkal több annál, mint hogy vonzóvá teszed a tananyagaidat. Segítségükkel könnyebb közvetíteni és leegyszerűsíteni komplex fogalmakat vagy folyamatokat (diagramok, infografikák, grafikus megjelenítések).
  • A tanulók sokkal pontosabban és hosszabb ideig jegyeznek meg olyan információkat, melyeket vizuális úton tanulnak meg.
  • Amikor a fogalmak kapcsolódó képekkel vannak párosítva, a tanulók sokkal nagyobb hatékonysággal nyerik vissza az információkat, mint ha csak szöveggel vagy hanggal találkoztak volna. Így ez gyorsítja a tanulási folyamatot.

Az e-learning fejlesztők átka (információáradat a tanulóknak) áthidalható vizualitással. Tömören és vonzóan lehet velük tálalni az anyagot, ami nem terheli le a tanulókat és könnyebb lesz a felidézés.

Az emberek gyorsabban dolgozzák fel a képeket, mint a szöveget, mert az előbbi stimulálja a képzeletet és könnyű felfogni. Fontos, hogy kerüljük a vizuális elemek pusztán dekorációs célra való használatát, mert az nem fogja segíteni a tanulóinkat.

Vizuális tervezés és tananyagfejlesztés

Egy e-learning tananyagban a vizuális és tartalmi elemeknek ki kell egészíteniük egymást. Egy olyan tananyag, aminek nagyszerű a tartalma, de nem képes megragadni a figyelmet a nem megfelelő tálalás miatt, nem lesz sikeres. Hasonlóképp, egy remekül dizájnolt anyag sem fogja elérni a célját, ha a tartalom irreleváns, vagy rosszul felépített. A két rész nem működik egymás nélkül, mindkettő egyformán fontos egy jó tananyagban.

Vizuális elemek típusai és használatuk

Képek (valódi vagy vektoros) segítségével reprezentálhatóak összetett témák, elmesélhetőek történetek, felerősíthető a mondandó, segítenek kontextusba helyezni a tartalmat. Használj jó minőségű fotókat, olyanokat, amihez a tanulók tudnak kapcsolódási pontokat találni.

Az illusztrációk jó helyettesítők, ha nem találsz megfelelő fotókat a tananyagod témájához. Legjobban arra használhatóak, hogy elmagyarázzák egy bizonyos dolog felépítését, egy elem különböző részeit, vagy vizuálisan leírjanak eljárásokat és folyamatokat; pl. egy műszaki berendezés működését, vagy hogyan emeljünk nehéz tárgyakat.Az ikonok segítenek a tanulóknak a szöveg mentális reprezentációjának kialakításában. Segítenek értelmet adni a tartalomnak, felkeltik az érdeklődést.A sokféle diagramok és grafikonok ideálisak különféle adatok grafikus megjelenítésére. Érdemesebb ezeket használni szövegblokkok helyett, tömör információk közvetítésére.Az infografikák remek eszközök komplex információk, folyamatok, statisztikák, vagy akár egy történet bemutatásához. Sok információ tömöríthető be egyetlen infografikába, ami tetszetősen és könnyen érthetően mutatja be az elsajátítandókat.

Az animáció még egy hasznos vizuális elem egy e-learning tananyagban. Erősebbek az illusztrációknál, mivel mozgást, akciót tartalmaznak. Hatékonyak lehetnek folyamatok elmagyarázásában, egy felszerelés elemeinek vagy egy eljárás lépéseinek bemutatásában. Történet is mesélhető velük, melyek érzelmi hatást váltanak ki a tanulókban.A videók is erős vizuális eszközök. Az animációkhoz hasonlóan szinte végtelenek a lehetőségek (alkatrész összeszerelése, kémiai vagy fizikai reakciók, ügyfél-reakciók, stb.), forgatókönyv-alapú, elágazásos szituációs tananyagot és készíthetünk velük.Fontos, hogy a vizuális elemek legyenek összhangban a navigációs és egyéb, a tananyaghoz kapcsolódó technikai elemekkel (gombok, tartalomjegyzék, állapotsáv, stb.) – formában, elrendezésben, színekben egyaránt. Ez kétféleképpen érhető el:

  • Meghatározod az alapvető képernyő elrendezéseket, majd a formai útmutató szerint formázod őket – különös tekintettel a színsémára, betűtípusokra és a logo használatára.
  • Figyelsz a szervezetre jellemző színsémára, és ezt ismétled az olyan vizuális elemeknél, mint a kurzusban használt ikonok és illusztrációk.

Költségek és ráfordított idő

Amennyiben egy e-learning kurzusban vizuális stratégiát alkalmazunk, nagyon fontos odafigyelni a költségbeli és az időbeli következményekre is.

Amikor a különböző típusú vizuális elemek költségeit hasonlítjuk össze, az látható, hogy az animációk és videók drágábbak, mint az illusztrációk és ikonok. Míg a fotók, illusztrációk és ikonok stocktárakból is elérhetők, addig az infografikákhoz animációkra és grafikai munkára is szükség van. A videók elkészítése pedig több erőfeszítést és ráfordítást jelent mind fejlesztésben, mind a szinkronhang elkészítésében. Ez mind hozzáadódik a végső költségekhez. Az ilyen anyagok fejlesztéséhez szükséges időt pedig a projekt határidőinek tervezésénél is figyelembe kell venni.

Forrás

Ha szeretnél tippeket kapni hasznos lelőhelyekre, ahonnan látványos elemeket tölthetsz le, ide kattints!

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

Szóljon hozzá