Ahogy azt ígértük, most példákon keresztül mutatjuk be, hogy milyen sokoldalúan alkalmazható a gamifikáció az e-learningben.
Mitől lesz sikeres a gamifikáció egy e-learningben?
A gamifikáció sikere az adott e-learning alapkoncepciójától függ, de ha az megfelelő, akkor ez a pár alapvető dolog mindenképpen jellemző lesz rá:
- Megragadja és megtartja a tanulók figyelmét.
- Kihívás a számukra.
- Szórakoztatja őket, ezért végig csinálják.
- Mindeközben tanítja őket.
A 6 példa
Míg a gamifikációt már számos területen alkalmazzák, mi most fókuszáljunk arra, hogy hogyan hasznosítható a komoly tanulás területén. Olyan játékokat kell terveznünk, amik kielégítik a meghatározott határozott tanulási igényeket:
- Beiktató programok.
- Szakmai ismeretek fejlesztése.
- Megfelelés.
- Elméleti készségek fejlesztése.
- Személyiségformálás.
- Gamifikációs módszerek a hagyományos e-learningben (részleges gamifikáció).
#1 példa: Beiktató program
Egy betanítási folyamat esetében, fel kell térképezni, hogy miben is áll a küldetésünk: egy új munkatársat kell bevezetni az új munkakörébe, ahol tökéletesen tisztában kell lennie az adott területtel. Ebben az esetben sok múlik itt már az e-learning koncepcióján is, amit gamifikálni szeretnénk.
#2 példa: Szakmai ismeretek továbbfejlesztése
Használjunk például egy avatár alapú gamifikációs megközelítést. Ennek a technikának a lényege:
- Csinálj különböző tanulási útvonalakat.
- Legyen kiegyensúlyozott arányban a gamifikáció a tananyag tartalmával a már tapasztaltabb tanulók részére is.
- Mindkét tanulási haladási lehetőséget mutasd be (képezd le a kihívásokat, a valós életet problémáit szimulálva a tanulók tapasztalati szintjéhez mérten).
- Ne adj szükségtelenül sok segítséget és mentőövet az egyre magasabb tapasztalattal rendelkező tanulók számára. (A játék maga és annak komplexitása rákényszeríti a tanulókat, hogy fejlesszék a kognitív jártasságaikat és kézbe vegyék a problémák megoldását, minek következtében mélyebben megragadnak bennük a tanult készségek.)
#3 példa: Megfelelés
Készíts egy szimulációs alapú, feladatorientált gamifikált kurzust, amely interaktív és magával ragadó:
- Egy gamifikált e-learning forgatókönyve azt is feltérképezheti a kockázat kezelés keretében, hogy a járulékos tanulás a kurzus minden egyes szakaszában a játék segítségével a tanulók végül legyőzték az akadályokat.
- Ahhoz, hogy ezt elérhessük, építsük valós munkakörnyezetbe (vizuális módon), a kihívás elemeit (bónuszok elérése, bukások elkerülése), a honorációt (pontok, érmék) és a megfelelő pozitív tanulási élményt, mint a meglepetést és az örömöt.
- Biztosítsd a tanulóknak, hogy ők dönthessenek arról, kérnek-e támogatást az adott feladat megoldásához. Így jobban hasonlít egy valódi szituációra, ami feltérképezheti a tényleges emberi viselkedéseket egy adott helyzetben és ösztönzi a tanult ismeretek alkalmazását, segíti a berögződésüket.
#4 példa: Jutalmak és elismerés.
Ez is egy avatár típusú megközelítés. A tanulók végigmennek egy csomó gamifikált tananyagon, amik megmutatják, hogy képességeikhez mérten milyen jutalmazási kategóriába kerülhetnek. A szimulált tevékenységek továbbfejlesztik az egyes tanulók erősségeit, amik a győzelmeikhez szükségesek. A pontok vezetik és motiválják őket a díjak elnyeréséig. Ez a módszer is a ranglistán való feljebb lépést aknázza ki.
Részleges gamifikáció: A gamifikált tevékenységek jellemzői vagy a gamifikáció felbecsülése.
Íme néhány példa, hogy a részleges gamifikációs technikákat hogyan lehet alkalmazni egy hagyományos e-learningben. Ez csak egy kis plusz, hogy egy átlagos e-learning kurzus szórakoztatóbb és érdekesebb legyen. A két példa részleges gamifikációs technikára, az első gamifikált tevékenységet mutat be, míg a második a gamifikáció egy jellemzőjét.
#5 példa: elméleti készségek / időgazdálkodás – Gamifikált tevékenységek az időpocsékoló embereknek.
#6 példa: A gamifikáció felbecsülése.
Felhasználható, hogy a tanulók szívesebben vegyenek részt egy e-learning tanfolyamon.
A gamifikáció sokoldalú felhasználhatóságát igyekezett bemutatni ez a 6 példa. Remélem ez a cikk hasznos volt és segített megérteni, hogy hogyan használd a gamifikációt egy e-learning kurzusban, nagyjából bármilyen tananyag átadásához.
Te használtál már gamifikációt? Mik a tapasztalataid?