Amikor valaki úgy dönt, hogy az e-learninges oktatások támogatására keretrendszert vezet be, gyakran előfordul, hogy nem tudja, hol is érdemes elkezdeni. Ilyenkor a legtöbben professzionális segítséget keresnek, azonban érdemes tudni, hogy ebben az esetben sem lehet bizonyos döntések meghozatalát elkerülni.
Cégünknél egy Moodle rendszer bevezetése általában azzal kezdődik, hogy kérünk egy igénylistát, hogy lássuk mire van szükség. Persze nehéz úgy igényeket megfogalmazni, hogy ha az ügyfél azt sem tudja, milyen lehetőségek vannak, és mit is tud egy keretrendszer. Segítségként álljon itt néhány kérdés, melyekre választ adva már egy alap igénylistát el lehet készíteni:
- Hogyan zajlanak az egyes
folyamatok? (akár folyamatábrával részletesen felrajzolva – lehet színekkel az
egyes lépéseket végző szerepkört is jelölni)
- Felhasználók kezelése
- Kurzusok készítése
- Tanulási folyamat
- Adminisztrációs folyamat
- Hogyan kerülnek be a felhasználók a rendszerbe? (Előre elkészített CSV fájlból? Esetleg van már egy dolgozói adatbázis, amivel össze kell kötni a rendszert?) Ha szükséges adatokat frissíteni, ez hogyan történik majd?
- Hogyan fognak róla tudni a felhasználók, hogy bekerültek, és hogyan kell belépniük? (értesítő e-mailt küldünk? Esetleg kiosztjuk nekik papíron a felhasználónevet és a jelszót?)
- Milyen adatokat tárolunk a felhasználókról a rendszerben? Ezekből melyek kötelezően kitöltendők, és melyek opcionálisak?
- Mely adatmezőknek van konkrét értékkészlete?
- Hogyan kerülnek be a felhasználók a kurzusokba? (saját maguk bejelentkeznek? Engedélyezi valaki a beiratkozást, vagy bárki beiratkozhat bármelyik kurzusba? Esetleg a HR dönti el, hogy kit mikor hova kell beíratni? Stb.)
- Kik hoznak létre kurzusokat, és kik töltik fel azokat tartalommal? Ki fogja a felhasználók tanulást moderálni/irányítani? (Van-e külön tanár csapat, külön tananyagszerkesztő csapat, vagy mindent a HR végez?)
- Csak online kurzusok lesznek, vagy vegyes oktatás (is) lesz? Van már ötlet arra, hogy a kurzusokba milyen típusú tartalmak kerülnek? (Interaktív SCORM formátumú tananyagok, feladatok, tesztek, esetleg multimédiás lapozgatható tudásanyag, stb.)
- Milyen riportokat szeretnénk a rendszerben elérni, és milyen riportokat kell letölteni? Milyen sűrűn riportálunk?
- Szükség van-e a rendszer játékosítására? (Kitűzők adományozása, esetleg tapasztalati pontok gyűjtése valamilyen célból)
- Vannak-e kikötések a Rendszer külalakjára vonatkozóan? Esetleg van-e hivatalos logo, más képfájlok, használandó színek, stb.?
- A rendszer csak belső hálózaton érhető el, vagy kívülről is, a világháló felől, akárhonnan beléphetnek a felhasználók?
- Van-e minden felhasználónak valós e-mail címe? (A Moodle rendszerben például kötelező az e-mail cím mező kitöltése, de lehet a felhasználóknak nem valós címe is. Ebben az esetben természetesen le kell mondanunk az értesítések közvetlen kiküldéséről, sőt akár a jelszó emlékeztető e-mailről is)
- Ha van, akkor szükség van-e értesítések kiküldésére? Ha igen, miről szeretnénk értesítéseket küldeni?
Ezeken kívül természetesen még rengeteg apró részlet elő fog kerülni a fejlesztés során, sőt, a fenti válaszok is módosulhatnak. Azonban kiindulásként mindenképpen érdemes legalább a felsorolt kérdésekre választ találni (különös tekintettel a folyamatok átgondolására) ahhoz, hogy a projekt végén valóban olyan lehessen a bevezetett keretrendszer, amelyet minden felhasználó szívesen használ, és valóban segít az e-learninges oktatás megvalósításában, és nem pedig elveszi a kedvet attól.