Trendek

A jövő megérkezett (III. rész)

Cikksorozatunk mai, befejező részében szintén két, nem kevésbé jelentős fogalmat mutatunk be.

  1. Gépi tanulás

Ez egyfajta mesterséges intelligencia, ami azzal a képességgel látja el a számítógépeket, hogy tanulhatnak és megjósolhatják a legvalószínűbb bekövetkező eseményt. Ez a trend olyan programok fejlődésére fókuszál, amelyek képesek tanítani magukat, növekedni, és változni, ha új adatokat kapnak.

A gépi tanulást a közelmúltban az algoritmikus pontosság és alkalmazás nagymértékű fejlődése táplálja. A mély tanulás fejlesztései által hajtva még mindig vannak érintetlen lehetőségek a gépi tanulásban az általunk ismert világ megváltoztatására. Néhány példa a gépi tanulásra, ami ismerős lehet nemrégről:

  • A Google önvezető autója, ami automatikusan tanul az úttól, időjárástól és más adatoktól, a gépi tanulás egyik legfőbb példája.
  • A legtöbb közösségi média-elemző programot gépi tanulás működteti – ami által megtudhatod, mit mondanak az ügyfeleid Twitteren vagy Instagramon.
  • Az online áruházaktól (Amazon, Netflix) érkező pontos ajánlások egy másik remek példa a gépi tanulásra.

A gépi tanulás integráns eleme a felhasználói mintákon alapuló tartalomajánlásnak, ami szintén felgyorsítja a keresési folyamatot. Hogyan lehet ezt e-learning-specifikusan felhasználni? A gépi tanulás megnövelheti a felhasználói élményt. Csak gondolj arra, amikor utoljára használtál egy streaming szolgáltatást, mint pl. a Netflix. A felhasználói élmény sokkal kellemesebb, amikor a rendszer maga ajánlja neked a kedvenc filmjeidet és sorozataidat. Megkönnyíti az életedet. Nem kell filmek vagy műfajok százait átpörgetned, abban reménykedve, hogy találsz valamit, ami tetszeni fog.

Az e-learning tananyagod fejlesztésekor szeretnéd megidézni a pozitív Netflix- vagy Spotify-élményt. Azt szeretnéd, hogy a tanulóid megtalálják azt a részét a programnak, amit akarnak, anélkül, hogy irreleváns tréning-információkon kellene keresztülvágniuk magukat. A megfelelő beépített gépi tanulás-algoritmusok segítségével könnyebb megalkotni egy élvezetes, felhasználóbarát élményt.

 

  1. Viselhető technológia

A viselhető technológia 24/7 az ügyfélnél van. Nem minden viselhető technológiát viselnek ténylegesen, de mindegyik azonnal elérhető. Gyakran kezekre sincs szükség egy viselhető eszközhöz – automatikusan ellátja funkcióit.

A viselhető technológia gyakran készít mérhető adatokat. Legyen az egy Fitbit, ami nyomon követi az egészségügyi információkat, vagy egy iPhone, ami méri az alvásmintákat, a viselhető technológia automatikus és elérhető.

Tanulási kontextusban a viselhető technológia információt ad és támogatja a tanulókat, amíg ők a munkájukat végzik, vagy egy tananyaggal foglalkoznak. Az ilyen típusú technológiában megvan a lehetőség összetett feladatok kevesebb erőbefektetéssel való elvégzésére. Emellett felismeri, és azonnal reagál a környezetre.

Többféle eszköz is dominálja a viselhető technológiák piacát, beleértve:

  • Google Glass és más szemüveg-számítógépek
  • GoPro viselhető kamerák az események rögzítésére
  • Fitbit és Nike Fit a személyes aktivitás és egészség szemmel tartására
  • Apple Watch és más okosórák

Habár még nem mindenki barátkozott meg a viselhető technológiákkal, kétségkívül ezek jelentik a jövőt. Ezzel a jövővel új lehetőségek nyílnak meg a tanulás területén.

A viselhető technológia jövője az e-learningben nem ugyanaz, mint az mLearning esetében (a tartalom zsugorítása mobileszközökre). A viselhető technológia jövőjéhez tartozik, hogyan gondolkozunk a tanuláshoz való hozzáférésről, támogatásról és értékelésről ezen eszközökön keresztül.

Forrás: http://info.shiftelearning.com/blog/tech-terms-elearning-2017

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

Szóljon hozzá