Érdekességek Jó gyakorlatok

“Komoly játékok”, amik megváltoztatták a világot – 2. rész

Cikkünk első részében 5 olyan “komoly játékot” mutattunk be, amelyeknek célja a szórakoztatáson jóval túlmutatott: a játék élményén keresztül a felhasználók komoly társadalmi-politikai témákba nyerhettek betekintést. Most folytatjuk a felsorolást.

6. WORLD WITHOUT OIL (2007)

“Játszd el – mielőtt átélnéd.” – így hangzott a World Without Oil beharangozó szövege. Ez az alternatív valóság-játék (alternate reality game – ARG) 32 napig tartott 2007. áprilisa és júniusa között. A játék arra törekedett, hogy megértesse a játékosokkal, hogyan befolyásolja az életüket az olajválság – ennek érdekében megmutatta, hogy a válság hogyan érintené az ő területüket. A 32 nap elteltével a játék jelentős eredményt tudott felmutatni a probléma megértetésében, annak érdekében, hogy elkerülhessük a legrosszabb forgatókönyvet.

7. FOLDIT (2008)

3 évvel a megjelenése után a FoldIt nevű online játék résztvevői megfejtették a Mason-Pfizer majomvírus (egy AIDS-hez hasonló vírus) szerkezetét. Bár az orvostudomány már 15 éve törte a fejét a megoldáson, a több ezer játékos közös erőfeszítésének eredményeképpen mindössze 10 nap alatt felderítették a majomvírus enzimjének pontos felépítését. A résztvevők kreatív gondolkodása átlépett azokon a problémákon, ahol a számítógépes programok elakadtak.

8. IBM CITY ONE (2010)

Minthogy a fejlődő technika egyre több lehetőséget kínál számunkra, az IBM CityOne nevű játéka azt mutatja meg a felhasználóinak, hogy a technológia okos felhasználása miként segíthet egy várost környezetbarát, fenntartható módon működtetni. A játék egy település kezelésének komplexitását modellezi le, a vízgazdálkodástól a pénzügyi tervezésig. A játék a SimCity-re emlékeztet, amit nagyjából 20 évvel korábban dobtak piacra – annak, hogy a SimCity nem szerepel ebben a listában, az az oka, hogy azt a játékot kifejezetten szórakoztatás céljából hozták létre.

9. AMNESTY – THE GAME (2011)

Ebben a játékban a résztvevők egy Amnesty International különleges ügynök szerepét játsszák el, akinek az a küldetése, hogy meggyőzze az embereket és a kormányokat a halálbüntetés eltörléséről. Miközben a játék betekintést nyújt az Amnesty International tevékenységeibe, egyben ösztönzi is a résztvevőket arra, hogy új szemszögből vizsgálják meg ezt a politikailag kényes témát.

10. SUPERBETTER (2012)

A Superbetter játék Jane McGonigal, világszerte híres játéktervező terméke. Miután súlyos agyrázkódást szenvedett 2009-ben, ennek következményeképpen depressziós lett, és öngyilkossági gondolatokkal is küzdött. Felépülése alatt kitalált magának egy játékot, aminek először a  Jane the Concussion-Slayer ( Jane, az agyrázkódás-ölő) nevet adta, és aminek az volt a célja, hogy javítsa az állapotát amellett, hogy elfoglaltságot ad számára. A játék sikerét látva átnevezte Superbetter-re, és egy játékalkalmazássá fejlesztette, ami játékosan segíti az embereket túljutni a nehézségeiken és elérni a céljaikat.

Forrás

Ebből a felsorolásból is jól látszik, hogy a játék köntösébe bújtatva még a nehéz témákat is szívesebben és könnyebben dolgozzák fel a résztvevők – érdemes tehát szem előtt tartanunk ezt a módszert, ha szeretnénk fenntartani tanulóink érdeklődését és motivációját. További bejegyzéseket olvashatsz a játékosítás módszeréről, ha a  kulcsszóra kattintasz!

A szerzőről

Németh Marina

e-learning tananyagfejlesztő

Szóljon hozzá