Érdekességek Jó gyakorlatok

“Komoly játékok”, amik megváltoztatták a világot – 1. rész

A “komoly játék” (Serious Game) kifejezést olyan játékokra használjuk, amiknek elsődleges célja sokkal több, mint puszta szórakoztatás: komoly hatással lehetnek akár a társadalomra is. Ebben a részben bemutatunk 5 olyan esetet, amikor a játék élményén keresztül vált lehetővé a világ befolyásolása.

1. MICROSOFT FLIGHT SIMULATOR (1982)

A repülés szimulátorok a “komoly játékok” elődei, így mindenképpen meg kell említenünk mind közül a legsikeresebb forgalomba került repülés szimulátort. Az 1982-ben piacra dobott Microsoft Flight Simulatort arra tervezték, hogy átfogóan szimulálja a repülés élményét civilek számára, így ez a játék a kevés nem-harci jellegű repülés szimulátorok egyike.

2. TILTFACTOR LABORATORY (2003)

A 2003-ban alapított Tiltfactor Laboratory nevű vállalkozás, ami “komoly játékok” kifejlesztését tűzte ki céljának, az utóbbi évek során innovatív kártyajátékaival ért el sikereket. A vállalat mottója Játékkal a társadalmi változásért (Game Design for Social Change), és  játékaikon keresztül mint pl a Pox és az Awkward Moment, olyan témákat érintenek, mint pl az oltásellenes mozgalom hatásai vagy a társadalmi sztereotípiák.

3. A FORCE MORE POWERFUL (2006)

1999-ben a PBS amerikai tévécsatorna kiadott egy dokumentumfilmet az erőszakmentes ellenállásról Erősebb hatalom (A Force More Powerful) címen. Ennek alapján a Breakaway Games a szerbiai Otpor! mozgalom egyik vezetőjével összefogva kifejlesztett egy videójátékot, ami erőszakmentes módszereket tanít társadalmi és politikai változások előmozdítására.

4. DARFUR IS DYING (2006)

2006. áprilisi bevezetésétől  szeptemberig mintegy 800.000 játékost vonzott be a Darfur Is Dying nevű videójáték, amely a ” komoly játék” kategórián belül ún. newsgame-nek mondható, vagyis a világ egyik fontos történésébe nyújtott betekintést a játékosok számára. A játék segített ráirányítani a figyelmet a darfúri háborúra, és az azt kísérő humanitárius katasztrófára.

5. PEACEMAKER (2007)

Az eredetileg egyetemi projektként induló Peacemaker videójáték célja a béke előmozdítása, melynek középpontjában az izraeli-palesztin konfliktus áll. Ebben a szimulációban a játékosnak vezetőként kell képviselnie valamelyik oldalt, fontos társadalmi, politikai és katonai döntések meghozatalán keresztül. Ezeknek a döntéseknek a pozitív vagy negatív következményei egy rendkívül összetett helyzetbe engednek betekintést a játékosok számára.

Reméljük, tetszett a cikk! A második részben további 5 “komoly játékot” mutatunk majd be.

Forrás

A szerzőről

Németh Marina

e-learning tananyagfejlesztő

Szóljon hozzá