Érdekességek Tippek és tévhitek

Két agyféltekés tanulás a tanulási élmény fokozásáért

A két agyféltekés tanulás módszere kombinálja a bal agyfélteke logikus gondolkodásmódját a jobb agyfélteke elvont, vizuális látásmódjával, ezáltal téve holisztikussá a tanulást. Ebben a cikkben megosztunk pár ötletet arra, hogyan tudod beemelni a két agyféltekés tanulás módszerét a kurzusaidba.

Mi is pontosan a két agyféltekés tanulás módszere?

A két agyféltekés tanulás modelljében a tanulókat arra ösztönözzük, hogy mindkét agyféltekéjüket használják, ne csupán az egyiket.

Egy kép többet mond ezer szónál – vagy mégsem? Vannak mítoszok, amiket tényként kezelnek – és pontosan ezért szükséges alaposabban megvizsgálnunk ezeket. A képek fontosak, és a szavak is azok. Egy magyarázó, kontextusba helyező szöveg nélküli kép, vagy egy ábra nélküli szöveg zavart kelt, és felesleges terhet ró az agyra, míg rájön, miről is van szó.

És itt jön a képbe a két agyféltekés gondolkodás, amit érdemes széleskörűen használnunk, ha megfelelő hatással szeretnénk lenni a tanulók elméjére.

A teljes agy: 2 rész, 4 kvadráns

Vessünk egy pillantást a teljes agy modelljére az alábbi kép segítségével:

Az ábra alapján bizonyos kulcspontokat különíthetünk el:

A bal agyféltekének 2 kvadránsa van. Ezek pedig:

  • Az A kvadránshoz tartoznak a szigorú tények. Az agynak ez a része analitikus, logikus, és számokban gondolkodik. Olyan, mint egy hatalmas neurológiai hálózat adatközpontja, amely folyamatosan dolgozza fel a külvilágtól kapott adatokat.
  • A B kvadráns a gondolatokat és ötleteket rendezi értelmes információhalmazokba. Ez sorrendiséget követ, részletorientált, és az agynak ez a része felelős a feladatok megtervezéséért. Míg az A kvadráns a tényekkel foglalkozik, addig a B kvadráns a tényeken alapuló információk rendszerezésével.

A jobb agyféltekének is 2 kvadránsa van:

  • A C kvadráns az érzésekkel foglalkozik – ez az agy/személyiség érzelem-feldolgozó központja. Megteremti a szükséges idegsejteket és a receptorokat az érzelem-alapú kinesztetikus válaszokhoz. Az agynak ez a része segít minket abban, hogy empátiát érezzünk mások felé, és a megfelelő érzelmi állapotba kerüljünk, amikor mondjuk filmet nézünk, vagy olyan esemény történik, ami megérint minket.
  • A D kvadráns felelős az intuícióért, kreativitásért és a különféle információforrások szintetizálásáért. Ezt az agyterületet használjuk előrejelzések és a jövőre vonatkozó várakozások előállításához, a különböző forrásokból származó információk szintéziséhez. Ha a Bloom taxonómiát vesszük alapul, akkor az Értékelés vagy Alkotás szintekről beszélünk, ami a legmagasabb szintű tanulási szint.

Gyakorlati alkalmazás

Tehát, mit is jelent mindez számunkra? Először is segít megérteni, hogyan működik az agy, és mit tehetünk tananyagfejlesztőként, hogy magasabb minőségű tanulási élményt nyújthassunk. Ha megértjük, hogy tananyagainkban számos elemet kell kombinálnunk, sokkal nagyobb hatást gyakorolhatunk a tanulók elméjére.

Az idegtudományról szóló legújabb tanulmányok arra is rámutatnak, hogy sokkal inkább az agy érzelmi területeit  kell célba vennünk, ahelyett, hogy unalmas tényekkel és adatokkal bombáznánk.

Általános tévhit, hogy a pénzügyi szakemberekkel és az adatokkal dolgozó személyekkel kizárólag a saját területükhöz tartozó tényeket kell ismertetni. Azért nem jó ez a megközelítés, mert figyelmen kívül hagyja, hogy ők is emberek, akiknek a jobb agyféltekéje érzelmi alapon működik, és a figyelmük felkeltéséhez ezt a területet is aktiválnunk kell.

A legjobb megoldásokat a teljes agy bekapcsolására a  hirdetések és a mozi világában láthatjuk. A marketing szakemberek tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy a célcsoport figyelmének felkeltése érdekében a személyiség különböző területeit kell megcélozni. Ha a célközönség olyan emberekből áll, akik szeretik átgondolni a tényeket, és csak azután döntenek, akkor információkat tolnak előtérbe, azonban a háttérben olyan tudatalatti utalásokat is megjelenítenek, ami a jobb agyféltekét célozza meg. A legjobb hirdetések azok, amelyek egyszerű ajánlatok helyett egy teljes gestaltista üzenetet hordoznak.

Alkalmazás a tanulás világában 

A tanulás világában nem alapozhatjuk a munkánkat hallomásra és áltudományokra. Figyelembe kell vennünk a kutatásokat, mint például a két agyféltekés modell, így olyan tananyagokat készíthetünk, amelyek befolyásolják mind a jobb, mind a bal agyféltekét.

Mutatunk néhány példát:

Vendéglátóipari kurzus

Jó példa a két agyféltekés modell alkalmazására az a vendéglátóipari kurzus, amelyben egyaránt van hangsúly az adatokon és az utazók érzelmi jellegű tapasztalatain. Kombinálva az adatokat az utazók igényeivel és visszajelzéseivel kapcsolatos tapasztalatokkal, megfelelő anyagot tudtak biztosítani a tanulónak a témában való elmélyüléshez. Bár a kurzus tanulói profiljába olyan emberek tartoztak, akik utazáshoz kapcsolódó szoftverrel és adatbázis-menedzsmenttel foglalkoznak, olyan tananyagot alakítottak ki számukra, ami komplex képet ad az utazás teljes folyamatáról, ahelyett, hogy kizárólag tényeket és számokat ismertetne velük.

Gyógyszerek felfedezése kurzus

Egy olyan, gyógyszeripari vállalatnak készült anyagban, amelynek célja az volt, hogy a megbízó vállalat munkatársai tudatában legyenek a gyógyszerfelfedezés teljes folyamatának és a lehetséges veszélyeknek, különféle elemeket kombináltak, úgymint adatok, számok és érzelmi szempontok (mint például azok a gyermekek, akik a Thalidomide gyógyszer mellékhatásainak áldozatai lettek).

Azt, hogy miért tart a gyógyszerek kutatása és bevezetése manapság olyan sok ideig, olyan különböző múltbeli eseteken keresztül értették meg a tanulókkal, amelyek során megfelelő tesztelés nélkül vezettek be a piacra gyógyszereket, amelyek nagyon komoly mellékhatásokat váltottak ki a páciensekből.

Ez a két agyféltekés tanulás modelljének egy klasszikus alkalmazása, amelynek segítségével egy igazán ütős és hatékony tananyagot sikerült összeállítani.

Összegzés

Érdemes elsajátítanunk és alkalmaznunk a két agyféltekés gondolkodás modelljét, hogy hatékonyabb tananyagokat tudjunk létrehozni a célcsoportunk számára.

Forrás

A szerzőről

Németh Marina

e-learning tananyagfejlesztő

Szóljon hozzá