Módszertan Tippek és tévhitek

Az e-learning kémiája

Chemistry-S-9

Vajon mik az e-learning katalizátorai?

A tudósok és alkimisták sokáig próbálták megérteni a körülöttünk lévő világot. Köszönhetően a nagyszerű elméknek – fejlődő perspektívából látjuk a kémiai folyamatokat és koncepciókat, amik formálják világunkat. Valójában az ő kíváncsiságuknak köszönhetjük a modernkori fejlődést is. Vajon hogyan jött létre az e-learning?

Az e-learning története régebbre nyúlik vissza, mint gondolnánk. 1728-ban egy tanár, név szerint Caleb Phillips  egy távolsági gyorsíró kurzust hirdetett a Boston Gazette című újságban. Phillips minden héten küldött egy levelet a tanítványainak az éppen aktuális feladatlappal, amiből önállóan tudtak tanulni. Több mint egy évszázaddal később Sir Isaac Pitman mutatott be egy hasonló gyorsíró kurzust azzal a kiegészítéssel, hogy az ő tanítványai visszaküldhették neki a kész munkájukat javításra. Ezek a korai távoktatók vezették be a rendszert, amiből kifejlődött és érlelődött az e-learning.

 

A kémiai reakciók

Körülményektől függően, mikor egy elem kölcsönhatásba lép egy másikkal, visszahatnak egymásra. Hőt bocsátanak ki, színt változtatnak, átalakulnak, összeolvadnak vagy éppen gáz képződik. Akár még fel is robbanhatnak. Más anyagok viszont semlegesek, ezért nem lépnek kölcsönhatásba a többi elemmel.

Ez egyaránt igaz, mikor a periódusos rendszer elemeiről beszélünk, és az e-learning template-ekről vagy kurzusról.  A te felelősséged, hogy kísérletezz annak érdekében, hogy meglásd, mi mivel passzolna jól össze. Egyértelmű, hogy néhány szín vagy betűtípus nem illik komoly témákhoz. Különböző írásstílusok jobban árnyalhatják az adott szöveget, amivel dolgozol és amit majd prezentálnod kell. Győződj meg róla, hogy azt a reakciót kapod a munkádra, amit el szeretnél érni!

 

Katalizátorok

Habár néhány kémiai anyag nem változik a reakció során, mégis részt vesz a reakció kialakulásának folyamatában. Például a katalizáló átalakító az autódban plantinumot használ, hogy átalakítsa a mérgező szén-monoxidot, amit a benzin termel, kevésbé káros szén-dioxiddá. A reakció olyan valami, ami megtörténhet plantinum nélkül is, de nem lenne lehetséges abban az időkeretben, amire szükségünk van, hiszen nem lenne elég energia a reakció lejátszódásához. De a plantinum jelenléte csökkenti a szükséges energia mértékét, ami a szén-dioxiddá váláshoz kell.

Hasonló az e-learningben is, mikor a tanároknak megfelelő időkeretbe kell tudniuk foglalni egy tananyagot. Hiszünk benne, hogy kellő erőfeszítéssel és elegendő idő rászánásával szinte bármit meg lehet tanulni. A probléma az, hogy nem áll mindig a rendelkezésünkre a világ minden ideje.

Vajon melyek azok a katalizátorok, amikkel fel lehet gyorsítani egy e-learning folyamatot? A szó- vagy verstanulásra például kiváló módszer, ha a megtanulni kívánt szavak kezdőbetűivel kezdődő vicces szavakat találunk ki, és azt egy mondatba foglaljuk. Segíteni lehet a tanulókat abban is, hogy gyorsabban teremthessenek kapcsolatokat. Használj e-learning játékokat és quiz-eket, mert ezek kiváló módszerek arra, hogy emlékezetes tapasztalatot szerezzenek, ami növeli az információk megőrzésének esélyét!

 

Nukleáris bomlás

A radioaktív anyagok folyamatos bomlásban vannak és mikroszkopikus anyagok válnak le róluk. Ez rendkívül magas energia közvetítés következtében történik meg és éppen ezért igen veszélyes lehet az emberre, vagy más élőlényekre, mert mélyen a szövetek közé hatolva megzavarják a standard kémiai folyamatokat a sejtekben. Mivel ezek az anyagok folyamatosan részecskéket bocsátanak ki magukból, így a radioaktivitásuk is csökken. A tudósok ezt a folyamatot, míg egy anyag tömege a felére bomlik, felezési időnek hívják. De nem csak a radioaktív izotópok bomlanak ilyen módon. A tudásnak is van felezési ideje. Az a sebesség, amivel az emberek új tudományos felfedezéseket tesznek, amelyekkel megcáfolják a régieket, miközben azok elhalványulnak, esetleg torzulnak is, úgy becsülték, hogy átlagosan 45 év. Azaz, 2061-ben a jelenlegi tudomány fele elavult lesz, vagy megcáfolják.

Fontos, hogy tudd, mennyi lehet vajon a tudás felezési ideje a szakterületeden, az e-learningben. Ha végigmész egy régebbi kurzusodon, amiben esetleg a narrátor hosszasan ecseteli, hogy mennyire fontos megfelelően rendszerezned a Rolodexed, akkor talán ideje fontolóra venni, hogy frissítsd a munkáidat, amiket még valahol a korai 90-es években csináltál, mielőtt atomjaikra bomlanak.

Te hogyan és mivel kísérletezel az e-learning tudományában?  Írd meg az egyenleteidet és teóriáidat nekünk kommentben!

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá