Módszertan

Maslow-piramis az e-learningben

maslow

Bizonyára hallottál már a Maslow-piramisról. Most megtudhatod, hogyan kapcsolható az e-learninghez!

Maslow hitt benne, hogy mindannyiunkat elsősorban belső tényezők motiválnak, nem pedig a visszaigazolásként kapott kézzel fogható jutalom. Azt vizsgálta, hogy mi teszi ténylegesen elégedetté az embereket. Felfedezte, hogy minden ember speciális szükségletekkel rendelkezik, nem csak azokkal, amikre korábban is gondoltak.

Tekintet nélkül a gazdasági helyzetre vagy a kulturális háttérre minden emberi lénynek először bizonyos alapszükségleteket kell kielégítenie, és csak utána tud a következő szintre lépni, ahol már nem csak a létfenntartáshoz kapcsolódó szükségletei vannak. Maslow szükségelmélete öt szintet különböztet meg, ezt nevezzük Maslow-piramisnak.

De mégis hogyan kapcsolódik a Maslow féle szükségelmélet az e-learninghez?

Ennek megértéséhez fontos tudnunk, hogy pontosan milyen szükségletekből áll Maslow piramisa. Egy szükséglet beteljesítésével a tanuló tovább tud menni a következő lépésre, így haladhat a célja felé.

 

Fiziológiai szükségletek

A Maslow piramis első szintje, amire a többi épül, a fiziológia szükségletek. Ezek alatt a legalapvetőbb dolgokat kell érteni, mint az evést, ivást, légvételt, amik nélkül lehetetlen élni. Ezek teljesülése után lehet csak a következő szintekről beszélni, de általában ezek adottak a tanulók saját környezetében, így az energiájukat a koncentrációra és céljaik elérésére tudják fókuszálni. Mindenkinek más-más szinten szükséges ezeket kielégítenie, ahhoz, hogy a figyelmüket meg tudjuk ragadni. Szintén fontos a mi szempontunkból, hogy elegendő szünetet iktassunk be, hogy rugalmas rendszerben végezhessék az online tanulmányaikat, ellenkező esetben a nagyon elfoglaltak előbb-utóbb elmaradoznak a tanulnivalókkal.

 

Biztonsági szükségletek

A személyes biztonságra vonatkozó szükségletek, például, van-e tető a fejünk fölött, kell-e aggódnunk a személyes biztonságunk miatt és hasonlók. Ezek kicsit másképp, de szintén szerepet játszanak az e-learning kurzusokban is. Fontos, hogy barátságossá tegyünk számukra a tanulási környezetet, a feladatoktól se ijedjenek meg és motiváltak is maradjanak. Kulcsszerepet játszhatnak a tananyag stressz oldó elemei, például egy nyugtató háttérzene, kellemes színek, ábrák, amiktől biztonságban érezhetik magukat a résztvevők. Másik módja a biztonsági szükségletekre való odafigyelésnek, ha egy támogató rendszert alkotunk meg, ahol a kérdéseiket azonnal feltehetik és amint lehet, választ is kapnak rájuk. Így érzik, hogy figyelnek rájuk és nyugodtan hibázhatnak, ami akár szintén tanulságos lehet a számukra.

 

Szociális szükségletek

A hagyományos e-learning környezetben nehéz a tanulók szociális igényeire odafigyelni. Ellenben, ha a társas tanulási cselekvéseket beépíted az e-learningedbe, teljesíted ezt az igényt, és még sokkal interaktívabbá és megnyerőbbé teheted a kurzusod.

Fejlessz csapatban végezhető projekteket, ahol a tanulóknak együtt kell dolgozniuk egy feladat teljesítéséhez, például kooperatívan kell elkészíteniük egy blogot vagy prezentációt. Bátorítsd őket, hogy vitassák meg a közösségi médiában vagy fórumokon a legfontosabb témáikat. Próbálj számukra lehetőséget teremteni a kommunikálásra egymással, hogy senki ne érezze kirekesztve magát.

 

A megbecsülés szükségelete

A tanulók magabiztosságát szükséges építeni és szinten tartani ahhoz, hogy egyáltalán bele merjék vetni magukat az újabb és újabb kihívásokba. Ehhez pedig az eredményeik megerősítése és a sikereikhez való pozitív visszacsatolás szükséges. Az egyik leghatékonyabb módja ennek az érzelmi intelligencia fejlesztése. Ez növeli a tudatosságot, és érzelmileg is ráhangolja őket a feladatra. Ez itt kulcsfontosságú. Engedd meg a tanulóknak, hogy kiválaszthassák, mikor, melyik feladatot szeretnék teljesíteni, és jutalmazd őket, ha sikeresen veszik az akadályokat.

 

Az önmegvalósítás szükséglete

Az önmegvalósítás a Maslow-i piramis csúcsa, és ebből kifolyólag nem könnyű elérni ezt a szintet. Valójában sok ember egész életében nem jár sikerrel ennek teljesítésében. A tanulókat úgy lehet segíteni ennek elérésében, hogy bátorítani kell őket reális célok kitűzésében és javasolt nyomon követni az egyéni fejlődésüket is. Ajánlj nekik a témához kapcsolódó tevékenységeket és perspektívákat, amelyek elgondolkodtathatják őket a jelenlegi és későbbi helyzetükön.

E-learning szakértőként a mi felelősségünk, hogy eszközöket és tudást adjunk a kezükbe, amivel fel tudják mérni a valós képességeiket és céljaikat, így rájönnek, hogy esetükben mi a siker kulcsa. Tartsd észben, hogy az önmegvalósítás folyamatos állapot. Mikor a tanulók elérik a céljaikat, elkerülhetetlenül törekedni fognak újabb kihívások keresésére. Ezért fontos, hogy valós sikereket érjenek el, mielőtt nekivágnának a következő tanulmányaiknak. Maslow szükségelmélete nagyon jól szemlélteti az ember életében szerepet játszó egyetemes igényeket. A tanulói szükségletek is szorosan kapcsolódnak hozzájuk.

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá