A 2019-es év végéhez közeledve a 2019-es e-learning trendeket jártuk körbe. Most, hogy a 2020-as évet kezdjük, jósoljuk meg együtt az idén várható trendeket!
Az idei évre jósolt trendek három kategóriába sorolhatók:
- Tanulási trendek, amelyek elősegítik a tanulók magas szintű elkötelezettségét, teljesítménynövekedését és viselkedésbeli változásait
- Tanulási trendek, amelyek elősegítik és erősítik mind a tanulóra tett hatást mind a tanulási élményt
- Trendek, amik segítenek felmérni a tanulóra tett hatást, és maximalizálni befektetés utáni hasznot
Jelen írásunkban az első kategóriával foglalkozunk részletesebben.
Tanulási trendek, amelyek elősegítik a tanulók magas szintű elkötelezettségét, teljesítménynövekedését és viselkedésbeli változásait
Mobil tanulás
Manapság az e-tanulás kifejezést felváltja a mobil tanulás, mivel egyre több szervezet használja ezt a megközelítést az oktatás átadásának jelentős módjaként. Ez a tendencia, hogy bárhol, bármikor tanulhassunk, továbbra is a legfontosabb a trendnek számít mind a tanulók mind a szolgáltatók körében. Ezt csak erősíti a mikrooktatás és a videóalapú tanulás egyre szélesebb körben történő elfogadása.
A mobil tanulás, mint a tanulók, a vállalkozások és a K&F csapatok egyaránt szeretett trendje, várhatóan továbbra is domináns szerepet tölt majd be az online képzés, az e-learninggel kiegészített, illetve az oktató által vezetett oktatás megvalósításában egyaránt.
Nem csoda, hogy a trend népszerűsége továbbra is töretlen, hiszen a mobil tanulás használható bármilyen tréning igényeinek teljes spektrumához, beleértve:
- Formális tanulás
- Instant tanulási segédeszközök
- Informális tanulás
- Önirányított tanulás
- Társas tanulás
Mobil alkalmazások tanuláshoz
A vállalati képzésre szolgáló mobilalkalmazások előnye abban rejlik, hogy rugalmas hozzáférést biztosítanak a tananyaghoz bárhol, bármikor. Használhatók mind formális, mind informális tanuláshoz. Valójában felhasználhatók az e-learninggel kiegészített vegyes képzés vagy az oktató által vezetett tréning (ILT) digitalizálására is.
A mikrooktatás és a gamifikáció egyaránt hatékonyan alkalmazhatók, hogy játékosított, egyedi élményt nyújtsunk a tanulónak, például, ha egy mikrooktatási anyagok sorozatát felölelő játékot kínálunk neki. Az ilyen tananyagok könnyen személyre szabhatók (a tanuló szerepe, pozíciója, jártassága vagy érdeklődése alapján).
- Mikrooktatási anyagok sorozataként felhasználhatók formális képzésre.
- Valódi hatásuk akkor érezhető, ha teljesítmény-támogató eszközökként működnek valós idejű támogatást nyújtva munka közben.
- A mobilalkalmazások könnyen frissíthetők és gyorsan telepíthetők, valamint értesítéseket is könnyen kap a tanuló.
- Ezek az eszközök könnyen testreszabhatók minden tanuéó számára (előtesztek vagy felmérések alapján).
Ezek az alkalmazások nemcsak a költségek csökkentését, de a fejlesztési idő csökkentését is jelenthetik.
Személyre szabott tanulás
A személyre szabott tanulás szintén nagy trenddé kezd válni a mobil tanulás és a mikroképzés mellett, olyannyira, hogy egyes források szerint a következő két évben egyenesen a munkahelyi tanulás új normájává válhat.
- A tanulók értéket látnak a személyre szabott tanulásban az általa kínált rendkívül releváns, egyedi tartalom miatt. Személyre szabott utazásuk a jelenlegi ismereteik, érdeklődésük, jövőbeli igényeik vagy egyszerű útmutatásaik, például a szerepük alapján alakítható ki. Teljes körű ellenőrzést nyerhetnek afelett, hogy mit, hogyan és milyen ütemben akarnak tanulni.
- Lehetővé teszi a K&F csapatok számára, hogy a tanulókat összehangolják az üzleti célokkal, és sokkal hatékonyabban fejlesszék vagy továbbképezzék őket, mint az általános képzés.
- Személyre szabott tanulást sokféle alkalmazotti igényre alkalmazhatunk:
- Azonnal elérhető tanulási segédeszközök akár munkafolyamat során
- Gyakorlási lehetőség és készségfejlesztés elősegítve a munkavégzést
- Az üzleti célokkal összhangban álló speciális készségek elsajátítása
- Új készségek elsajátítása
- Vezetői képességek elsajátítása
Az ILT digitalizálása a kevert vagy teljesen online tanuláshoz
A képzési költségvetésekre gyakorolt növekvő nyomás miatt egyre több szervezet digitalizálja tananyagait. Ennek a digitalizálásnak legnagyobb része az oktató vezette tréningek teljesen online módba vagy vegyes üzemmódba konvertálása. A digitalizáláshoz számos erőforrás áll rendelkezésünkre:
- Az ILT-programok támogatásához felhasználhatunk workshopok előtti és utáni forrásokat, vagy online értékeléseket.
Az ILT-ből a kevert vagy teljesen online módra átállás során:
- Kihasználhatjuk a legjobb megoldásokat a mobil tanulásból, a mikrooktatásból és a videóalapú tanulásból.
- Választhatunk a trendeket a virtuális valóságtól a játékosításig, hogy magával ragadó tanulási élményt teremtsünk.
- Kiegészíthetjük a kiterjesztett valóság alapú tanulási eszközöket az osztálytermi foglalkozások támogatása érdekében.
- Használhatunk mobil alkalmazásokat munkamenet megkönnyítésére.
Teljesítményt támogató eszközök / Azonnali tanulási segédeszközök
A mai tanulók türelmetlenek! Egyszerre több feladatot is könnyen elvégeznek és nem szeretnek sok időt eltölteni fölösleges dologgal, így nem akarnak bejelentkezni egyetlen LMS-be sem, hogy megkeressék a számukra megfelelő kurzust. Munkafolyamat közben szeretnének tanulni, minél egyszerűbben (például okostelefonon), és a tananyagok kifejezetten úgy legyenek kialakítva, hogy segítsék őket vagy kielégítsék különböző igényeiket. A teljesítményt támogató eszközök (PST) kielégíthetik a tanulók széles körű igényeit, ideértve:
- Hogy alkalmazzák, amit megtanultak.
- Minél többet megtudjanak egy adott témáról.
- Új fogalmakat tanuljanak.
- Problémákat oldjanak meg.
- Könnyedén áthidaljanak nehézségeket, melyek a munkafolyamatot lassítanák.
Informális tanulás
Legtöbbünk ismeri a tanulás és fejlesztés 70:20:10 modelljét:
1. A munka során tapasztalható tanulás (70%)
2. Társas tanulás (20%), amely a másokkal vagy másoktól történő tanulást jelenti
3. Formális képzés (10%)
A szervezetek egyre inkább felismerik annak szükségességét, hogy képzési kiadásaikat, amelyeket elsősorban a formális képzéshez használnak, egy kiegyensúlyozottabb megközelítésre fordítsák. Erre az informális tanulás lehetőségeinek biztosítása nyújthat megoldást.
Ez a tendencia várhatóan 2020-ban felgyorsul, és erőteljes támogatást fog nyújtani a formális képzéshez.
Társas tanulás
Gyermekként kulcsfontosságú, hogy másoktól és másokkal tanulunk. Ez azonban felnőtt korban éppen olyan jelentős tanulási forma lehet, még akkor is, ha dolgozunk.
Az elmúlt néhány évben sok szervezet fektetett be a társas tanulás előmozdítását szolgáló platformok biztosításába. Az új generációs LMS-ek, valamint az LXP-k (Learning Experience Platforms) erős alapot nyújtanak a tanulók társas tanulásához és elősegítik számukra a folyamatos tanulás kultúráját.
Noha a társas tanulás hatásának meghatározása nehéz, több szinten is megnyilvánul. Segít a gyakorló közösségek létrehozásában, és nagyszerű eszközként használható a folyamatos tanuláshoz.
Önirányított tanulás
Az önirányított tanulás nagyszerű módja annak, hogy bátorítsa a tanulót a tanulásra, és teljes ellenőrzést biztosítson számára a tanulás felett.
- A tanulás módja, a tanulási utak meghatározása a tanulótól függ.
- A tanuló önirányította tanulás során lehetőséget kap arra, hogy kivonja a megfelelő erőforrásokat a szervezet tudásbázisából vagy külső forrásokból sajátos tanulási céljai elérése érdekében.
Ennek a folyamatnak a beruházási költségei (releváns, akkurátus források, esetleges jutalmak, elismerések) nem magasak. Ráadásul elősegítheti egy olyan tanuló csoport létrehozását, amely nemcsak motivált, de elkötelezett is a tanulási mellett.
Reméljük, sikerült megfelelő képet biztosítanunk azon trendekről, amelyek elősegítik a tanulók magas szintű elkötelezettségét, teljesítménynövekedését és viselkedésbeli változásait. Következő cikkünkben azokat a tanulási trendeket mutatjuk be, amelyek elősegítik és erősítik mind a tanulóra tett hatást mind a tanulási élményt.
Forrás: https://elearningindustry.com/elearning-trends-in-2020