Jó gyakorlatok Trendek

2020 e-learning trendjei II. rész

Előző cikkünkben azokat a 2020-ban várható e-elarning trendeket mutattuk be, melyek elősegítik a tanulók magas szintű elkötelezettségét, teljesítménynövekedését és viselkedésbeli változásait. Mostani cikkünkben olyan trendeket szeretnénk bemutatni, melyek a tanulóra tett hatást és a tanulási élményt segítik.

Tanulási trendek, amelyek elősegítik és erősítik mind a tanulóra tett hatást mind a tanulási élményt

Mikrooktatás

A mikrooktatás lassan az egyik legdivatosabb megközelítéssé válik az e-tanulás világában. Ennek oka leginkább a felhasználóbarát módszereiben keresendő. A kis terjedelmű, szűk témára fókuszáló tananyagok ugyanis jelentősen egyszerűsítik a tanulást, akció-orientált jellegük pedig azonnali visszajelzést nyújt a tanulónak.

Sokoldalúsága miatt a megközelítést szívesen alkalmazzák a K&F csoportok is:

  • Formális tanulás során.
  • Bármikor elérhető, például munka során felmerülő segítségnyújtásként.
  • Tanulási segítségként ismétléshez, a tudás frissítéséhez.
  • Oktató vezette tréning kiegészítéseként.

A mikrooktatás szélesebb körű alkalmazása nem jelenti a makrooktatás vagy a hagyományos e-learning eltűnését, inkább támogatja ez utóbbiak működését kiegészítő módszerként. Bár nem a mikrooktatás a válasz minden, az e-elarning használata során felmerülő kérdésre, előnyei miatt nem valószínű, hogy veszít népszerűségéből 2020 során sem.

Játékosítás a komoly tanulásért

Bár a játékosítás tényleges hatásáról nehéz pontos adatokat mondani, a felhasználó tanulás iránti elkötelezettségét vitathatatlanul erősíti. A tanulók a gamifikáción keresztül megtapasztalhatják milyen játszva tanulni, így a tanulás nem is tűnik olyan komoly és fárasztó dolognak többé.

Egy jól felépített játékosított projekt számos cél elérésében segíthet minket:

  • Nagyfokú elköteleződést biztosít.
  • Magasabb befejezési arányt biztosít.
  • Segíti az előhívást.
  • Gyorsan és bármikor elérhető, például munka során felmerülő segítségnyújtást biztosít.
  • Hozzáértést növeli.

Hatásosabbá tehetjük a játékosítást, ha kombináljuk más, népszerű trendekkel, mint a mikrooktatás vagy a mobil tanulás. Ennek eredménye lehet például:

  • Játékosított mobil alkalmazások tanulásra.
  • Játékosított mikrooktatás.
  • Játékosított virtuális valóság.
  • Játékosított interaktív videók.

A játékosítás olyan trend, amelyet megéri alkalmazni. Nemcsak a befektetett költségek valamint a tervezés és alkalmazás ideje csökkenthetők vele, de széleskörben alkalmazható, így minden vállalati képzési igényre testreszabható.

Videó alapú tanulás

A mikrooktatás egyre elfogadottabbá válása, és fejlesztési költségek csökkentése iránti igény a videó alapú tanulás előretörését hozta magával. A mikrooktatásban széleskörűen alkalmazhatók videók, melyek interaktivitásuk mértékétől függően erősíthetik a tanuló tanulás iránti elköteleződését.  Az interaktív videók rádadásul, a klasszikus videóktól eltérően, nyomon követhetők az LMS-ből.

A videó alapú tanulás alkalmazható például:

  • A vállalati képzési igények nagy részének kiegészítésére, támogatására.
  • Önálló tanulási egységekként vagy mikro-tanulási egységek sorozataként, például egységes narratíván keresztül összekapcsolva.
  • Az oktató vezette tréning támogatására.
  • Az informális tanulás előmozdítására.
  • A társas tanulás támogatására.

A módszer sokoldalúsága miatt könnyen használható a tanulás és a teljesítmény javítására:

  • A tanuló tudatosan áll a tananyaghoz, keresi a kurzusban, hogy számára mit rejt.
  • A videó segít a kontextus meghatározásában vagy a tananyaghoz szükséges fogalmak megtanításában.
  • Olyan tanulási folyamatot kínál, amelyet gyakorlat és összefoglalók követnek.
  • Lehetővé teszi a tanulók fejlődésének és megértésének ellenőrzését.
  • A videókkal csökkenthető a felejtés mértéke.

Kiterjesztett valóság, Virtuális valóság és Kevert valóság

Noha nincs vita az olyan lebilincselő és magával ragadó tanulási stratégiák hatásosságáról, mint a Kiterjesztett valóság (AR), a Virtuális valóság (VR) és a Kevert valóság (MR) – mégis, a mai napig nem nevezhetőek kifejezetten népszerű trendeknek. Ennek oka talán a magasabb költségben, a megtérülés mértékében keresendő. Könnyen megvalósítható megoldásokkal (például olyan lejátszók, mint az Adobe és a Trivantis, valamint a résfényes AR / VR platformokat) csökkenhetnek a fejlesztés költségei és átfutási ideje is. Megoldás lehet az is, ha mikrooktatási egységeket kapcsolunk össze az említett módszerekkel, így sokkal olcsóbban, de a VR lebilincselő jellegét megőrizve készíthetünk tananyagokat.

Tartalomrendezés és a felhasználó által generált tartalom

Manapság az interneten másodpercek alatt hozzáférhetünk minden információhoz, de még mindig óriási adathalmazokat kell átvizsgálnunk, hogy meghatározzuk, hogy mire van valójában szükségünk.

A tartalomrendezés (content curation) egy hasznos és egyre hatásosabb módszer e kihívás ellensúlyozására és a felhasználó számára releváns információ megtalálására.

  • Lehetővé teszi az azonnali, a pillanatban releváns információhoz való hozzáférést.
  • A módszerrel a releváns információk nemcsak saját, de nyilvános adatbázisokban is kereshetők, így magas költséghatékonysággal használható fel formális képzés támogatására.
  • Javasolt tanulási utat kínál a tanulónak, de ez alakítható, egyéni igények szerint testreszabható.
  • Nagyszerű módszer az informális tanulás, és ami még fontosabb, az önirányított tanulás ösztönzésére.
  • Elősegíti a tanuló bevonódását és hozzájárulását, például azzal, hogy az információk naprakészen tartására ösztönzi a tanulót.

A mesterséges intelligenciát és gépi tanulást alkalmazó LXP, valamint az új generációs LMS platformok egyre szélesebb körű használatával ez a trend az oktatás átadásának kulcsfontosságú elemévé válik lassan. Személyre szabott jellege pedig még egy ok arra, hogy népszerűvé váljon 2020-ban.

Reméljük, sikerült megfelelő képet biztosítanunk azon trendekről, a trendek, amelyek elősegítik és erősítik mind a tanulóra tett hatást mind a tanulási élményt. Következő cikkünkben azokat a tanulási trendeket mutatjuk be, amelyek segítenek felmérni a tanulóra tett hatást, és maximalizálni befektetés utáni hasznot.

Forrás: https://elearningindustry.com/elearning-trends-in-2020

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá