Ahhoz, hogy a marketing sikeres eszköz legyen a termékek és szolgáltatások, valamint a fogyasztók és előállítók között, négy befolyásoló tényezőt kell megfelelően kombinálni, ezek együttes alkalmazását hívják marketing mixnek. A legkorábban megalkotott marketing mix a 4P, ami a következő elemekből áll:
- Product – Termék
- Price – Ár
- Place – Hely
- Promotion -Promóció
Robert F. Lauterborn azonban egy új összeállítást javasolt a marketin mixre, és 1990-ben megalkotta a 4C modell használatát, amit a 4P modell ellentétjeként hozott létre. Lényege, hogy a marketing eszközök megválasztása során a fogyasztókat állítja a középpontba a vállalat helyett.
A 4C modell elemei a következőkből állnak:
- Ügyfelek, fogyasztói igények (Clients): A termelés helyett a fókusz a fogyasztói igényeken van. Tehát a vállalat azt adja el, amit a fogyasztó kifejezetten vásárolni akar.
- Költség (Costs): A fogyasztás teljes költségét figyelembe veszi, nem csak a „dobozos árat”. Pl.: Fesztivál esetén nem csak a bérlet árát figyeli, hanem a fesztiválon elkölthető étel, alkohol stb árait is.
- Kényelem (Convenience): Önmagában a termék helyének kiválasztása, elhelyezése nem elegendő. A vásárlás, fogyasztás, szolgáltatás igénybevétele során a kényelem előtérbe helyezése válik lényegi elemmé. Pl.: Érintésmentes fizetés, online rendelés.
- Kommunikáció (Communication): A kommunikáció célzottan, személyesebben szólítja meg az embereket, a minél szélesebb célcsoport helyett. Kétirányba történik a fogyasztó és a vállalat között.
A marketing stratégia során a marketing mix minden elemének részletes kidolgozása fontos feladat. Figyelembe kell azonban azt is venni, hogy a stratégia nem feltétlenül egy statikus elem, így időközönként újragondolást igényel. A marketing mix elemit úgy kell kialakítani, hogy azok folyamatosan a vállalat céljaival, növekedésével összhangban legyen, valamint megfeleljenek a fogyasztók igényeinek, mely szintén folyamatosan változik.