Tippek és tévhitek Trendek

Virtuális osztályterem vs. valódi tanterem

THE NEW YOU

 

 

Kutatások és kísérletek bizonyítják, hogy a virtuálisan tanuló és vizsgázó diákok jobban teljesítenek, mint akik hagyományos tantermi környezetben tanulnak.

Azok a diákok, akik online vizsgákat tesznek 9%-kal jobban teljesítenek, mint azok, akik ezt az egyetemek termein belül végzik. Ezt az eredményt az SRI International 12 éves tanulmánya bizonyítja. A hagyományos oktatási formák megkövetelik a tanári jelenlétet. A virtuális tanteremben történő tanulás ezzel szemben teljesen eltérő módszereket alkalmaz. De vajon mitől lesz a modern e-Learning rendszere effektívebb a hagyományos oktatási formáknál?

A virtuális osztályterem: Miért jobb egy valóságosnál?

 

Képzelj el egy osztályt tanárral és egy diákcsoporttal. Egy leckét vagy egy tananyagot egyszerre rengeteg különböző tudásszintű és képességű diáknak tanítanak – egyféleképpen. Ez a szituáció nehéz válaszút elé állíthatja a tanárokat: vagy rengeteg időt és energiát fektetnek az anyag átadásába és az ismétlésbe, hogy biztosan a csoport minden tagja megértse és elsajátítja, vagy ütemesen haladnak az anyaggal kockáztatva ezzel a lemorzsolódást és a tudás megfelelő elsajátítását. Szintén elmaradhatatlan kritérium, hogy a tanulók mindegyike egyaránt be legyen vonva a tanulási folyamatba. Egy tapasztalt tanár mindig figyelembe veszi a visszajelzéseket és ezeknek megfelelően motiválja a más-más szinteken álló tanulóit. Azonban esetenként a különböző tananyagok témája esetleg eltérő közlési és oktatási módszereket igényelnek. Ezek alapján még így is hatékonyabban segítheti a tanuló megértését és az információ feldolgozását egy virtuális valóságba helyezett munkakörnyezet, mint egy osztályterem.

 

Az elemzők szerint egy effektív e-Learning magába foglalja a tantermi oktatás előnyeit, de még felül is múlja azokat. A modern e-Learning eszközök lehetővé teszik az oktatóknak és a tanulóknak egyaránt, hogy aktívan alkothassanak, szerkeszthessenek és kommentelhessenek a kurzus keretei belül. A tanulás és a tanítás módszerei folyamatosan változásban vannak. Ennek köszönhetően könnyen  eljuthatnak mindenkihez a legfrissebb információk. A webinar és az instant chat üzenetek különösen hasznosak és szükségesek lehetnek például a vállalati szektorban, ahol mikor egy új termék kerül a piacra, nagyon nagyra értékelik a gyors és első kézből származó tapasztalatokat vele kapcsolatban.

 

Tagadhatatlan, hogy minden kurzusnak tudásmérésre is szüksége van. Valós és személyes eredményeket kell mutatnia. Egy ilyen funkciót ma már minden e-Learning rendszernek tartalmaznia kell. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy minden diák eredményének fejlődését folyamatosan és fokozatosan mutassa. Ennek függvényében haladhassanak tovább a kurzuson belül, vagy esetleg ismételniük kelljen még a hatásos elsajátítás érdekében.

 

Egy erős ösztönző erő lehet a verseny, azaz kell egy partner, jobb eredményekkel, aki húzhatja és motiválhatja a gyengébben teljesítőket. A szemtől-szembe történő kommunikáció esetén sokszor öntudatlanul is követhetjük az eredményesebb és magabiztosabb kollégáinkat vagy osztálytársainkat, ezt a lehetőséget egy hatékony e-Learning programnak is biztosítania kell. Egy nyílt minősítési/osztályzási rendszer megfelelően kezelheti a csoportdinamikát és ösztönözheti a diákokat a jobb eredmények elérésére.

 

Az egyik legnagyobb különbség a hagyományos osztálytermi és az e-Learning képzések között a tanár szerepe. Köszönhetően a modern e-Learning eszközöknek, az emberi tényező napjainkban már nem annyira fontos többé. A programok információt gyűjtenek a tanulók eredményeiről és haladásáról a tanulmányaik alatt, a megfelelő tanulási haladás érdekében. Ráadásul a személyes érdeklődést és preferenciákat is figyelembe veszik és ezek segítségével, sokkal személyre szabottá válik egy kurzus. Végül, a modern elektronikus oktatási rendszerek kihasználják a különböző grafikus és animációs lehetőségeket, hogy interaktív gyakorlatokat állíthassanak elő, amelyekkel valós szituációkat szimulálhatnak.

 

Összességében a modern e-Learning rendszerek biztosítják a lehetőséget a tudás és a tapasztalatok megosztására is. Nagyszerű példa erre az EF – English First –, egy nemzetközi virtuális iskola idegen nyelvű diákok számára, ahol a tanulóik mikrofonra vehetik a hangjukat dialógusok közben és ezen keresztül gyakorolhatják az elsajátítandó nyelvet. Az ezekhez hasonló feladatoknál nagyon hangsúlyos az együttműködő tanulás, ahol nem csak a tudás megszerzése a fontos, de a magabiztos gyakorlati elsajátítása is.

 

Továbbá az online kurzusok individualizáltabbak és biztosítják a megfelelő visszajelzéseket a tanulók számára. Mindenki figyelemmel követheti az egyéni haladását, eredményeit és hiányosságait. Mindezek a tények és előnyök bizonyítják a virtuális kurzusok és osztálytermek magasabb hatékonyságát a hagyományosakkal szemben.

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

1 hozzászólás

Szóljon hozzá