Érdekességek Módszertan

Mi az a kognitív túlterhelés?

A kognitív pszichológiában a kognitív terhelés a munkamemória erőforrásainak számát jelenti. A kognitív túlterhelés az a helyzet, amikor túl sok információt kapunk egyszerre, vagy túl sok egyidejű feladatot kapunk, ami azt eredményezi, hogy nem tudjuk úgy végrehajtani vagy feldolgozni az információt, amire egyébként képesek lennénk, ha a mennyiség ideális lenne.

Mik azok a munkamemória-erőforrások?

John Sweller ausztrál oktatáspszichológus három tevékenységi területre osztja az ember munkamemóriáját: belső terhelésre, külső terhelésre és német terhelésre.

Bontsuk ki ezek jelentését!

Belső terhelés: A terhelés egy adott témához kapcsolódó erőfeszítést jelent, oly módom, mely információ meghaladja a képességeinket. Példa lehet erre, ha egy algebrai kifejezést akarnánk megtanítani egy második osztályos tanulónak.

Külső terhelés: Ez a terhelés arra utal, hogy hogyan vannak az információk vagy a feladatok bemutatva a tanulónak. Pl.: pontszerű szövegen, folyamatábrákon vagy infógrafikákon keresztül. Ennek megfelelő megjelenéséről e-learning szakemberekként gondoskodhatunk.

Német terhelés: A terhelés egy állandó tudástár létrehozására fordított munka. Mindez azokra a mentális sémákra vonatkozik, melyeket a tanulók a képzés során létrehoznak. Használhatjuk ezt a hatékony tanulás megteremtésére ahelyett, hogy egy darab szöveget vagy felsoroláslistát adnánk meg. Pl.: az információkat bemutathatjuk forgatókönyvön vagy folyamatábrán keresztül.

A fenti három közül a belső terhelés bizonyos értelemben megváltoztathatatlan. Azonban figyelhetünk arra, hogy a képzéseket a megfelelő tartalommal kezeljük és egy olyan stratégiát hozzunk létre, amely az egyszerű fogalmaktól a bonyolultabbak felé halad.

Mire figyelhetünk e-learning szakemberekként?

  • Csökkenthetjük a felesleges terhelést egyszerű utasításokkal és könnyen érthető információkkal.
  • Növelhetjük a német terhelést jobb oktatási stratégiák vagy vizuális megjelenítések használatával. Ezenkívül építhetünk arra, amit esetleg már tudnak a tanulók.

Forrás: https://elearningindustry.com/what-is-cognitive-overload

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá