A Figyelő eheti számában az ARTudásmenezsment Kft. ügyvezetőjéről, Koharek Andrásról jelent meg egy cikk, amelyben megismerhetjük azt az utat, ami az e-learning felé vezette. Az írásban rálátást kaphatunk az e-learning módszertani alapjaira és jövőbeni tervekről is olvashatunk. A cikket alább olashatjátok el!
Talán sokan emlékeznek az Éretlenek című, nyolcvanas évekbeli filmre. A francia vígjátékban egyik gimnazista sem akart tanulni, ám látványos puskázási próbálkozásaiknak egy zárt szoba vezett véget. A székbe szíjazott delikvens tévéképernyőn kapta a kérdéseket és nyalókát kapott, ha helyesen válaszolt, de bokszkesztyűs kéz adott pofont, ha tévedett. A mai elektronikus vagy e-learning rendszerek persze már online működnek és sokkalta humánusabbak…
„A fő probléma, hogy egyes tananyag megoldások tartalmai nem eléggé interaktívak, nincsen visszajelzés arról, hogy a tanuló mit csinált miközben egy 40 perces videót elindított.” – meséli tapasztalatait Koharek András. A témában bő négy éve céget építő szakember szerint náluk a videók 1-2 perc hosszúak és rendszeresen vannak ellenőrző kérdések arról, hogy a gép előtt ülő mennyire sajátította el a látottakat-hallottakat. Az ismert mondás szerint: ha elmondod elfelejtem, ha csinálom, akkor megtanulom elvet igyekeznek tucatnyi nagyobb és számos kis ügyfelüknél is alkalmazni e-learning tananyagaikban.
Az innovatív feltörekvő cég nagy dobása egy olyan piactér létrehozása, amely első körben a magyar nyelvű e-learning tananyagokat fogja össze, de különlegessége lesz, hogy csak alaposan ellenőrzött tartalmakat tölthetnek oda fel a vállalkozó kedvűek. „Az Apple App Store mintájára megtartjuk a minőségi kontrollt és hasonló bevétel-megosztásos modellt honosítunk meg. A sűrű fillér elvére építjük üzleti modellünket, amellyel pár éven belül a régiós piacokat is szeretnénk meghódítani.” – fejti ki Koharek András
Addig, amíg ehhez az új projekthez szükséges pénzt, paripát és fegyvert összegyűjtötték, hosszú út vezetett. A most 38 éves András a pécsi közgazdasági végzettséggel a zsebében kipróbálta a tréningek tartását, barátaival, de végül a csapat szétszéledt. Ő pedig munkába állt, először az ABN Amronál, majd végigjárt több nagyobb bankot karrierje során. Második munkahelyéről, a Citi Leasingtől az Erste-hez igazolt, és ott szenior szervezőként folyamatmenedzsmenttel foglalkozott. Nagy tapasztalattal a háta mögött, még a válság előtt tanácsadó céget alapított. Vállalkozóként dolgozott a Malévnél, a Raiffeisennél és az Allianz Banknál is. Ez utóbbinál 2,5 éven át volt megbízása, de a minden nap kilenctől éjfélig tartó munkaidő, valamint a naggyá növő bank-biztosító páros új szemlélete nem volt kedvére való, és kisgyermekét sem látta sokat akkortájt. Megelégelve tehát a nagyvállalati igát a meglévő tanácsadó cégével profilt váltott: mivel már korábban érdeklődött az e-learning iránt és hatékony eszköznek gondolta, a döntés egyértelmű volt. Korábbi munkaadói közül az Erste és az Allianz lettek az első jelentős megrendelői.
A távoktatási biznisz ugyan kockázatokkal járt, de Andrásnak legalább nem kellett a lassú, az ötleteket rendre visszapasszoló nagybanki bürokráciával hadakozni. Visszatértek így az alapokhoz és kialakították a koncepciót. Ennek lényege három csomópont körül foglalható össze: a már említett interaktivitás mellett tananyagaik mérik is a megértés fokát, továbbá nagyon odafigyelnek arra, hogy könnyen emészthető, jól követhető és ne unalmas legyen az átadandó tananyag.
„A poroszos hazai rendszerrel ellentétben nyugaton a fordított osztályterem koncepció egyre divatosabb: a tényszerű ismeretanyagot e-learning módszerekkel sajátítják el a tanulók, a tanárokkal már konzultációs órákat tartanak. Nálunk közben az a nagy eredmény, hogy az egyik egyetemen ujjlenyomatos beléptető rendszert tettek a nagy előadóba és folyamatosan megkövetelik a jelenlétet. Az előadásokon viszont sokszor csak felolvas a professzor a saját könyvéből és főként olyan dolgokat ad át, amire alkalmas az e-learning is” – fejtegeti Koharek András.
Cége ma már 8 főt alkalmaz és a stabil ügyfelek révén nyereséges. E biztos alapra építve tervezik az említett „nagy dobást”. Az e-learning tananyag könnyű előállítását segítő szoftver készen van, a weboldal, az e-learning kikötő pedig rövidesen elstartol. A felnőttoktatásban ugyanakkor erős szemléletformálás is kell, a tanulást meg kell szerettetni az emberekkel. Az alapító szerint a felnőttoktatásban csak akkor és annyiban lehet rávenni az embereket a tanulásra, hogyha az azonnal, a mindennapi gyakorlatban is használható ismereteket ad a felnőtt hallgatók kezébe. Egy járműbiztosításokkal foglalkozó ügynököt például nem lesz könnyű életbiztosítási területre átképezni. Kivéve, ha a tanuló olyan körítést és úgy felépített tanmenetet kap, amelytől nem megszabadulni akar, hanem lehetőség szerint élvezettel veti bele magát az új ismeretekbe.
Keret – Múlt és jövő
– Mennyi az eddig a cégbe fektetett tőke?
*Pénzben 20-25 millió forint, de az én és a feleségem cégépítő munkáját is beleszámoljuk, akkor ennek legalább a duplája. Eddig minden fillért visszaforgatunk a cégbe.
– Hol lesz a cég 3-5 év múlva?
* A létszámot 20 fősre növelném és a teljes kárpát-medencei magyar nyelvterületen jelentős szereplők kívánunk lenni, lehetőleg pedig nyitni szeretnénk a lengyel piacra.