Események Eszközök Jó gyakorlatok Módszertan

Távoktatási Kisokos II. rész

Előző cikkünkben összefoglaltuk, milyen online eszközök állnak rendelkezésünkre távoktatás során a kapcsolattartásra, webkonferenciára, webináriumokhoz, prezentációk és dokumentumok készítéséhez, a hallgatók figyelmének felkeltésére és fenntartására, a tanultak tesztelésére. Mindezt elég bonyolult külön külön platformon kezelni, bár nem lehetetlen.

Ami mindezt összefogja:

Google Drive, Dropbox, OneDrive… Ezek mind alkalmas eszközök arra, hogy feltölthessük oda tananyagainkat, prezentációinkat, illetve a hallgatók ugyanezt tegyék. Természetesen ezek csak tárolók, nem segítenek riportokkal, hogy lássuk, mennyire eredményes az oktatás vagy sem. Ehhez külön-külön minden felsorolt eszközön kell nézelődnünk. Mennyivel egyszerűbb lenne egy mindent átfogó, az oktatást segítő rendszer!

Moodle és társai

Erre nyújt megoldást az LMS: Learning Management System, azaz egy szoftver, ami segít az oktatásszervezésben, adminisztrációban, dokumentációban, nyomon követéssel, jelentésekkel és e-learning kurzusok életre keltésével. Ezek a rendszerek magyarul keretrendszerként futnak, ami jól tükrözi, mit csinálnak: keretet adnak az oktatásnak.

A testreszabható, alakítható rendszerekben, mint az ILIAS, a Moodle, a CooSpace vagy az OLAT közös, hogy bennük szerepek szerint tájékozódhat hallgató, oktató, igazgató, vagy bárki, attól függően milyen szerepek vannak a rendszerben létrehozva. Az összes tananyag, teszt, kurzus, fórum, satöbbi egy központi taneszköz tárolóra van feltöltve, ahonnan a felhasználó jogosultsága szerint érheti el ezeket, így semmi nem jut illetéktelen kezekbe. Ezek a kurzusok, tesztek, tanagyagok, nemcsak egyszerűen létrehozhatóak, de egymásra épülésük és előfeltételeik is beállíthatóak. A tanulók előrehaladása könnyedén követhető átlátható riportokkal, melyek ezek eredményeit tartalmazzák. A hallgatók egymás közti, és az oktatókkal való kapcsolattartását belső chat, fórumok, wiki biztosítják.

Azonban ezek sem alkalmasak webináriumok, videókonferenciák tartására, vagy mégis? A BigBlueButton pont erre nyújt megoldást.

BigBlueButton

A BBB egy olyan open source webkonferencia rendszer, ami az online tanulást szolgálja. Integrálható a Moodle keretrendszerbe, ezáltal lehetővé teszi, hogy valós időben osszunk meg prezentációkat, digitális táblát, audió, videó, chat, emoji, illetve képernyő-tartalmakat. Segítségével bármely tartalmat felvehetünk, így egy teljes webkonferencián leadott óra is megőrizhető. Egyedi beállításokat eszközölhetünk, például korlátozhatjuk a hallgatók „óralátogatását” azaz csak akkor léphetnek be a konferenciába, vagy a chatbe, ha már a tanár is bent van, beállíthatjuk, mikor kezdődjön az „óra”, mikor végződjön, és ez jelenjen meg a hallgatók naptárában is.

Alapvetően minden funkció, ami a nem digitális tanításban megjelenik, megoldható a BigBlueButton és a Moodle rendszer összekapcsolásával, így minden nehézség áthidalható lenne, amit a jelenlegi járványhelyzet okozott. Nyilván az erre való átállás jelenleg nehézségekbe ütközne olyan iskoláknál, egyetemeknél, trénercégeknél, ahol nincs keretrendszer bevezetve, azonban hosszútávon érdemes megfontolni az átállást.

Ha másra nem is, arra ráébresztette a világot ez a járvány, hogy bármikor jöhet olyan nem várt esemény, amely távoktatás bevezetését hozhatja magával, és akkor készen kell állnunk.

Források:

https://createwebinar.com/blog/2019/01/09/BBB-moodle-integration/?fbclid=IwAR1cgKFMumBS5ojRlTY3F5ML0T3SgBsp7ozth7RRCL5IPfxHZy_oxVDTPDo

https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/limits-specifications-teams

https://hangouts.google.com/

https://jitsi.org/user-faq/

https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/szaktanacsadoi_anyagok/informatika_moodle_az_iskolaban.pdf?fbclid=IwAR0QJ4VyXplApOCXVUCduAJCHwlOnVzK427_4VTYzZ8km057PSkCa2zqovU

http://tanarblog.hu/cikk/interaktiv-tabla-helyett

https://www.smore.com/0z6jm-pixiclip

http://www.tanarblog.hu/tippek-truekkoek/2954-kiforditott-osztalyterem-egy-pelda

https://teachercenter.withgoogle.com/first-day-trainings/welcome-to-classroom

https://zoom.us/

https://www.webopedia.com/TERM/G/google-classroom.html

https://elearningindustry.com/google-classroom-review-pros-and-cons-of-using-google-classroom-in-elearning

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá