Módszertan Tippek és tévhitek

Hogyan írjunk e-learning tananyagot?

Az e-learning tananyagok fejlesztése során fontos figyelembe venni, hogy milyen nagy jelentősége van a szövegnek. Ne feledkezzünk meg róla, hogy itt a kommunikáció fő formája írásos. Még akkor is, ha vannak videóink vagy más digitális elemeink, a szöveg a fő elem. Szövegként jelenik meg az összes fő tartalom, és mindaz, amit általánosságban a tananyagról tudni kell. Ezért az e-learning kurzusok készítésénél elengedhetetlen a világos, tömör és figyelemfelkeltő szövegírás.

Hogyan írjunk e-learning tananyagot és mit kell figyelembe venni?

Írjunk a célcsoportnak

Ennek megvalósításához elengedhetetlen, hogy ismerjük a célcsoportunkat. Tudnunk kell az életkorukat, a kulturális környezetet, amelyben élnek, mit csinálnak, milyen tapasztalatokkal rendelkeznek… Ez azért fontos, mert így tudjuk, milyen stílusban írjunk, milyen hangot üssünk meg, és mennyi humor fér bele. Ez lehetővé teszi, hogy kapcsolatot építsünk ki a tanulókkal, ami kedvezően hat a figyelmükre és a tanulási folyamatokra.

Tervezzük meg, miről fogunk írni

Fontos, hogy ne csak azt foglaljuk vázlatba, amit verbálisan szeretnénk elmondani, hanem azt is, hogy milyen audiovizuális vagy digitális elemekkel fogjuk alátámasztani az elhangzottakat. Ezen túlmenően, amikor azon gondolkodunk, hogyan írjunk meg egy e-learning tananyagot, akkor azt is szem előtt kell tartanunk, hogy mi a tanulási cél, vagy milyen stratégiát alkalmazunk a figyelem felkeltésére.

Könnyen befogadható szöveg

Ne felejtsük, hogy a legtöbb hallgatónak, aki ezt a típusú kurzust választja, sok más elfoglaltsága is van, így kevés az idejük. Ezért elvárják az áttekinthető tartalmat és nem veszik jó néven a sok szöveget, ami által elveszthetik érdeklődésüket, és nem biztos, hogy folytatják az olvasást. Ezért fontos, hogy világos szövegeket írjunk, és tiszta, követhető stílusban kommunikáljunk.

Tömör szöveg

Amikor e-learning kurzust hozunk létre, a kommunikációnak lényegretörőnek kell lennie, ne legyen a szövegben felesleges információ, amely nem kapcsolódik lényeges témákhoz. A hosszú és terjengős tartalmak miatt elveszítjük a tanulók figyelmét. Törekedjünk arra, hogy ne mindent a szöveg segítségével magyarázzunk el – ha úgy érezzük, hogy egyes részekhez egyéb eszközt is be lehet vetni a könnyebb érthetőség érdekében, válasszunk bátran grafikai elemeket vagy videókat, amelyek megkönnyítik a tanulás folyamatát.

írjunk közérthető szövegeket

Fontos az e-learning tartalmak formális stílusban történő kialakítása, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy a legújabb tanulmányok szerint a köznyelvi megfogalmazás felgyorsítja a tanulást. Ennek az az oka, hogy a tanulók a fogalmak megértésére összpontosíthatják a figyelmüket , nem pedig az általuk nem ismert szavak megértésére.

Csempésszünk humort a szövegbe

 Az e-learning tartalom elkészítésekor segíthet a formális nyelvezet lágyításában, ha élünk a humor adta lehetőségekkel.  Csempésszünk a szövegbe egy viccet, metaforát vagy akár egy példát, amelyről úgy gondoljuk, hogy ismerős lehet számukra. Az ilyen típusú elemek könnyebben megjegyezhetővé teszik az információt, és ezáltal felgyorsítják a tanulást.

Alkalmazzuk bátran ezeket a kis tippeket a gyakorlatban – tanulóink gyorsabban tanulnak, és hálásak lesznek érte.

​Forrás

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá