Tippek és tévhitek

Felhasználói frusztráció az e-learningben

Életünk során gyakran van részünk frusztráló élményben. Neked is ismerős, amikor egy hosszú űrlapba kell újra beírnod az adatokat, mert valahogy elvesztek, amiket eddig beírtál? Vagy amikor az online vásárlásod eltűnik az éterben?

A tudatos terméktervezők figyelnek rá, hogy a felhasználók frusztrációját minimálisra csökkentsék. Például a kávérendelésre szolgáló mobilalkalmazás megszünteti a sorbanállást. A szabad helyeket jelző lámpák a parkológarázsban megkönnyítik a helykeresést.

A felhasználói frusztráció három típusa

A tanulási folyamat tervezése kapcsán a felhasználói frusztráció azokra a kritikus pontokra és használat közben felmerülő problémákra utal, amelyeket az emberek a digitális termékekkel kapcsolatban tapasztalnak. Ide tartozik minden, ami akadályozza a tanulókat céljaik elérésében.

A frusztráció hierarchiája című cikkében Sanchin Rekhi a frusztráció három típusát magyarázza: az interakciós, a kognitív és az érzelmi frusztrációt. Nézzük, milyen példák juthatnak eszünkbe a tanulástervezésben az alábbi definíciókat használva!

Interakciós frusztráció:

Az interakciós frusztráció a felhasználói felület olyan működését jelenti, amely hátráltatja az embereket céljaik elérésében. Ez akkor fordul elő, ha a felhasználói felület inkonzisztens vagy átgondolatlan, és zavart okoz a felhasználók műveleteiben. A tanulástervezésben egy ilyenre példa az, amikor egy személynek ugyan van ideje és motivációja egy e-learning tanfolyam elvégzésére, de nem találja meg a kurzust az oktatásmenedzsment rendszerben (LMS).

Kognitív frusztráció:

Ez akkor fordul elő, ha a felhasználói felület váratlan módon reagál. Az e-learningben ez például akkor fordulhat elő, ha a felhasználó arra számít, hogy a definícióra kattintva egy felugró ablak vagy buborék jelenik meg. Ehelyett a „Definíció” gombra kattintva egy leckén kívüli szószedet oldalra kerül, ahonnan nehezen tud visszajutni a tananyaghoz.

Érzelmi frusztráció:

Ez a rossz felhasználói élményből eredő negatív érzelmekre utal. Ha valaki nem tud megoldani egy feladatot vagy nem tudja végrehajtani a kívánt műveletet, az általában frusztrációt és demotivációt eredményez.

Következő bejegyzésünkben ismertetünk néhány módszert a frusztráció csökkentésére az e-learningben.

Forrás

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá