Sok helyről halljuk, hogy a vállalatok kollégái szkeptikusan állnak az elektronikus úton történő tanuláshoz, nem hisznek benne, nem fogadják túl pozitívan.
Ahhoz, hogy ezen a hozzáálláson javítani tudjunk, a következő tippeket ajánljuk:
- Engedjük szabadjára a tanulókat: Első lépésben fontos, hogy éreztessük a tanulókkal, hogy az e-learningben szabadon tevékenykedhetnek. Adjunk lehetőséget, hogy maguk válasszanak kurzusokat, használjunk elágazásokat, próbáljuk meg minél nagyobb önállóságot biztosítani nekik.
- Tapasztalatok szerint akkor a leghatékonyabbak az e-learning kurzusok, ha a tanuló számára egyértelmű, hogy mitől lesz neki jobb, ha elvégzi az adott kurzust. Ennek érdekében fogalmazzuk meg a pontos célt és azokat a kompetenciákat, amelyekben a tanuló fejlődni fog.
- Redukáljuk a stresszt, a bizonytalanságot. Kiemelt helyen kezeljük minden esetben a vállalatok alkalmazottainak e-learningre való felkészítését, tanúsítsunk támogató hozzáállást. Minden csoportban vannak, akik bátorításra kényszerülnek, ezért mindenképp ösztönözzük a tanulókat kérdések feltevésére.
- Túlterhelés nélkül állítsuk kihívás elé a tanulókat. Sokszor találkoztunk már olyan modulokkal, amelyek egy átlagos felhasználónak is megerőltetőek voltak. Rengeteg száraz tartalom, sok kérdés, stb. Érdemes megtalálni az arany középutat, vagy pedig szabadon választható kihívásokat is felállítani.
- Pozitív visszajelzések: Az e-learning bevezetése után érdemes a tanulókat bátorítani, elvégzett eredményeiket kiemelni és akár az egész folyamatot érintő visszajelzéseket is adni a vállalat alkalmazottai számára.
- Érdeklődés fenntartása: Nem egyértelműen a tananyagok alatti figyelemfenntartásra kell gondolni, hanem a folyamatos e-learning” gondozásra” is, a folyamatosságra fektetve a hangsúlyt.
- Célozzuk meg a tanulók érzelmeit: Az érzelmek a legjobb motivációs tényezők. Ha a tananyagokba a felhasználókhoz közeli helyzeteket, érzelmeket építünk, számíthatunk a motiváció pozitív irányú változására is.
- Példát!: A szkeptikusság elkerülése végett érdemes a kollégák számára olyan példákat mutatni ahol az e-learning már egy jól felépített rendszerben a mindennapi élet részeként jelenik meg a vállalat életében.
Reméljük tudtunk segíteni tippjeinkkel és a felhasználók is pozitívabban fognak hozzáállni az elektronikus tananyagokhoz. Sok sikert!