A Flash egy programnyelv, amellyel olyan látványos és interaktív megoldások, webes alkalmazások, játékok készíthetők, amelyek böngészőben is könnyedén lefuttathatóak. E-learning tananyagok fejlesztésére ideális: kompakt modulok programozhatók benne, amelyek látványosak, képesek reagálni a felhasználó kattintásaira és képesek információt, adatot továbbítani egy keretrendszerbe. Nem véletlen, hogy a vezető e-learning tartalomfejlesztő szoftverek mindegyike Flash-ben publikálja az elkészített tartalmat, és nem véletlen tehát, hogy a keretrendszerek (LMS) is képesek a Flash modulok fogadására.
Az interaktivitás és látványosság különbözteti meg a Flash-t a PDF fájloktól vagy a megszokott, unalmas HTML oldalaktól. Ez teszi alkalmassá a valódi e-learning tartalmak elkészítését.
Mi a baj a Flash-sel?
A böngészők önállóan nem, csak megfelelő bővítménnyel tudják megjeleníteni a Flash tartalmat, amely biztonsági okból állandóan frissül.E tulajdonsága miatt nem tartozik a vállalati rendszergazdák kedvencei közé. Minél nagyobb egy Flash modul (játék, e-learning kurzus, stb.) annál jobban kihasználja a számítógépet, így az belassul. Mobil eszközök esetében a sok Flash tartalom az akkumulátor gyors merülését okozza.
Haldoklik a Flash
Az első csapást a Flash-re az Apple mérte, amikor úgy döntött készülékei nem fogják lejátszani a Flash fájlokat, vagyis a Flash-ben készült tartalmakat nem lehet majd megjeleníteni az Apple termékein. Ez weboldalak tízezreit, weboldal részletek millióit (pl.: hirdetések) és alkalmazások százezreit jelenti (játékok, e-learning tartalmak, stb.). A második csapást a Microsoft-nak köszönhette, amikor bejelentették, hogy a Windows 8 felhasználói felülete sem fogja támogatni a Flash-t, vagyis az új Windows asztalra nem lehet majd Flash-ben készült kiegészítőket készíteni. Végül a harmadik csapásnak tekinthető a nemrég bejelentett hír, miszerint az Adobe ugyan támogatni fogja még a Flash-t asztali alkalmazásokon, viszont mobil készülékeken már nem.
Mi helyettesíti majd a Flash-t?
Ha még nem kezdtünk el lemondani a Flash-ről, lassan itt az ideje, ugyanis a fentiek alapján hosszú távon már nem számolhatunk vele. Megnyugodhatunk azonban, hiszen már felbukkant a méltó utód, a HTML5.
A HTML5 a HTML újra feldolgozott, frissebb, több funkcióval rendelkező változata. A HTML az a program nyelv, amelyet weboldalak készítésére hoztak létre, és mára már internetes szabványnak tekintjük. A HTML5 legnagyobb előnye az lesz, hogy semmilyen más kiegészítőre nem lesz szükségünk ahhoz, hogy az interaktív modulokat a böngészőben megjelenítsük, ezáltal megoldódik a gyorsaság és a biztonság kérdése is.
Természetesen a Flash nem holnap fog eltűnni életünkből, mégis számíthatunk rá, hogy pár éven belül kiírja magát a számítástechnika történelméből. A fejlesztőknek jó ideig akad majd dolguk a Flash alapú weboldalak karbantartásával, az új fejlesztések azonban már HTML5-ben készülnek majd. Hogyan érinti mindez az e-learninget? A tartalomfejlesztő szoftverek egy része (pl.: Lectora, Captivate) már most képes HTML5-ben is publikálni az elkészített tartalmat (természetesen a SCORM szabvány figyelembe vételével), míg a keretrendszerek folyamatosan válnak képessé a HTML5 tartalmak fogadására. Új keretrendszer illetve a tartalomfejlesztő alkalmazás bevezetésekor mindenképpen győződjünk meg annak jelenlegi vagy jövőbeni HTML5 képességéről.
Kommentekben várjuk véleményeiteket!
[…] nevű program. Kettejük közötti fő különbség az elkészült tananyag formátuma. Korábbi cikkünkben már bemutattuk a flash és a html közötti különbségeket, illetve a jövőben várható […]
[…] nevű program. Kettejük közötti fő különbség az elkészült tananyag formátuma. Korábbi cikkünkben már bemutattuk a flash és a html közötti különbségeket, illetve a jövőben várható […]