Amikor egy szervezetben felmerül az e-learning bevezetésének kérdése, a megfelelő oktatás menedzsment és tananyagszerkesztő szoftver kiválasztása során gyakran kerül szóba a rapid e-learning kifejezés. Új cikksorozatunkban bemutatjuk, hogy mi a rapid e-learning, milyen programokkal tudunk tananyagot fejleszteni „rapid” módon, illetve hogy mikor érdemes a rapid e-learning-et választani..
Egy új interaktív tananyag fejlesztése során a fejlesztő csoport végigmegy bizonyos lépéseken. A fejlesztő csapat tagjai között olyanok is ülnek, akik nem csak tananyag fejlesztő szoftverekhez értenek, hanem meg vannak áldva pedagógiai érzékkel, informatikai fogékonysággal, és ami a design-t illeti, kreatív szemléletmóddal. Ők elsőként a nyersanyag (ha van) átfogalmazásával, érthetőbbé tételével foglalatoskodnak, majd a megfelelő design-t kiválasztva képernyőre viszik a tananyagot. Annak érdekében, hogy az anyag felkeltse az érdeklődést, könnyen elsajátítható legyen, különböző multimédiás elemeket illesztenek be az anyagba, interaktívvá tétellel motiváló jellegűvé varázsolják. Ez a folyamat teszteléssel és utókövetéssel eltarthat akár több hétig is a kiindulási anyag mennyiségétől és témájától függően.
Mi történik abban az esetben, amikor nem áll rendelkezésre egy ilyen fejlesztő csapat, vagy az idő szorítása miatt nincs elég idő minden lépésen végigmenni, vagy a tananyag jellege nem igényel magasfokú interaktivitást? Mi a megoldás akkor, ha csupán költséghatékonyság szempontjából a vállalkozás maga szeretné elkészíteni saját tananyagait?
Ekkor jön képbe a rapid e-learning, ami lecsupaszítva annyit jelent „gyors e-learning”. A tananyag készítője előre elkészített design-ba, sablonba ágyazva készíti el a tananyagot egy egyszerűen használható alkalmazással, például a Microsoft Power Point prezentáció készítő alkalmazásának segítségével, így egy informatikában és formázásban, fejlesztésben kevéssé jártas kolléga is el tudja készíteni a tananyagot. Ezzel a módszerrel „átugorható” a design kérdés, részben az átfogalmazás , és a használt alkalmazás lehetőségeitől függően az interaktívvá tétel is.
A módszer gyorsasága, alacsony emberi és informatikai erőforrásigénye, és a kész sablonok kétségtelenül előnyökként jegyezhetőek, de ezekkel és a hátrányaival, nehézségeikkel egy későbbi részben fogunk foglalkozni.
Összefoglalva, nézzük meg, mikor nevezhetünk egy elektronikus tananyagot rapid módszerrel készítettnek:
- A tananyag kifejlesztése, rövid idő alatt történik meg
- Nem áll a háttérben tananyag fejlesztő csoport
- A fejlesztő szoftver sokak által ismert, és/vagy rendkívül felhasználóbarát (pl.: Microsoft Power Point)
- Egyszerűen nyomon követhető értékelés (pl.: 1-1 pontot érő feleletválasztós kérdésekből felépülő teszt)
- Használ multimédiás elemeket tanuláskönnyítés céljából, de ezek mind leegyszerűsítve kerülnek a tananyagba (pl.: automatikusan elinduló videó, hang)
- az elkészített tananyag korlátozottan interaktív
- a tananyag lineáris, nem tartalmaz elágazásokat, a tanuló reakcióját kezelő szituációkat
- Az elkészült modulok rövidek, akár 10-15 perc alatt elsajátíthatóak, azok egymással felcserélhetőek
Nektek mi a véleményetek a módszerről? Használtátok már? Ha igen, milyen véleménnyel voltak róla a résztvevők?
[…] rapid e-learninggel foglalkozó cikksorozatunkat, amelynek eheti főszereplője egy PowerPointbe beépülő szerkesztőprogram, a Snap! […]
[…] rapid e-learninggel foglalkozó cikksorozatunkat, amelynek eheti főszereplője egy PowerPointbe beépülő szerkesztőprogram, a Snap! […]