Néhány nappal ezelőtt tették fel nekem a következő kérdést: “Mikor mondható jónak egy e-learning szolgáltatás?”.
Erre a kérdésre keresem a választ a mostani és következő bejegyzésben.
Szögezzük le előre, hogy erre a kérdésre nem lehet kizárólagosan objektív választ adni. Az e-learning megítélése nagyban a felhasználók véleményétől függ, ugyanúgy mint bármely más szolgáltatás esetében. Ráadásul a kérdés nem is teljesen egyértelmű, ugyanis két részre lehet bontani:
Először a felhasználók a keretrendszerrel találkoznak, azaz magával a rendszerrel, mely kezeli többek között a felhasználókat (regisztráció, bejelentkezés), kurzusokat, tananyagokat vagy akár a fórumokat, chatet. Ha bonyolult a felépítése, nehezen átlátható vagy lassú a keretrendszer akkor garantáltan nem lesz sikeres, vagy legalábbis a felhasználók nem fogják szívesen használni a rendszert. A tényleges tananyaggal csak ezek után találkoznak az online oktatás résztvevői. Itt az a fontos, hogy egyes tananyagok könnyen feldolgozhatóak, jól megszerkesztettek legyenek.
Tapasztalatunk szerint már a keretrendszer fogalma sem teljesen tiszta sokaknak, sokan nem is tudják, pontosan mit takar ez a szó.
Mi tehát az e-learning keretrendszer?
A keretrendszer egy böngészőben futó alkalmazás (azaz nincsen szükség külön telepítésre a felhasználóknak), mely képes kezelni a felhasználókat, tanulmányaikat, illetve a tananyagokat.
A keretrendszerek feladatai közé tartozik:
- a felhasználók nyilvántartása, kezelése, jogosultsági körök kialakítása. (Például kik tölthetik fel a tananyagot, kik nézhetik meg a tanulók vizsgáinak eredményeit, stb.)
- a tanulók tanulási folyamatainak, eredményeinek nyilvántartása, követése (Pl. ki milyen tananyagot végzett el, vizsgát tett le; egyes kurzusuk milyen előfeltétel teljesülése esetén érhetőek el)
- tanulók előmeneteleinek kezelése
- e-learning tananyag megjelenítése, „lejátszása”
- kommunikációs csatorna biztosítása a tanulók és oktatók között (pl. fórum, chat, üzenőfal, wiki…)
Sokféle keretrendszer létezik, legyen szó akár megvásárolható, akár ingyenes open-source (azaz nyílt forráskódú) rendszerről. Természetesen mindegyiknek vannak előnyei és hátránya is, amelyet egy későbbi bejegyzésben ismertetni is fogunk.
Mivel a keretrendszer az e-learning oktatás lelke, ezért fontos kellő körültekintéssel eljárva kiválasztani a megfelelőt. Mindenképpen érdemes előre végiggondolni, milyen elvárásoknak kell megfelelnie a jövőben a rendszerünknek, mire szeretnénk használni. Ha több megfelelő rendszer is létezik, akkor ezek után az ár/érték arány, illetve a szubjektív megítélések következnek.
Mitől jó egy keretrendszer?
Ezt a kérdést további két esetre bontom: Felhasználói és üzemeltetési oldalra.
A felhasználók esetén fontosnak tartom, hogy könnyen kezelhető, jól átlátható keretrendszert kapjanak. Ne legyen túlbonyolítva a menüszerkezet és az oldal felépítése. Könnyen be tudja azonosítani a felhasználó, hogy mi és hol található, mikor hova kell kattintania. Fontos, hogy a felhasználók anyanyelvén is elérhető legyen a rendszer.
Üzemeltetési oldalról fontosnak tartom, hogy rugalmas, személyre szabható legyen, hogy tükrözze a munkaadó által elvárt képet grafikai kivitelezésben és felépítésben is. Ezen kívül legyen később is kiegészíthető újabb funkciókkal, legyen modularizált. Így ha változnak az igényeink, akkor gyorsan és olcsón találunk rá megoldást. A szabványosság is fontos, hogy a tartalmat tudja megfelelően kezelni a rendszer.
Ha sikerült kiválasztani a megfelelő keretrendszert, még akkor sem szabad elégedetten hátradőlni a karosszékben. A sikeres e-learning további fontos tényezője a mögötte álló hardver, melynek terhelhetőnek kell lennie. Képesnek kell lennie kezelni az elvárt látogatói számot. Érdemes átgondolni, hogy a későbbiekben mennyi lehet a felhasználók száma egy időben, és ezzel a számmal kalkulálni a terhelést.
Az e-learning Development News blogon találtam javaslatot arra vonatkozóan, hogy hogyan érdemes kiválasztani a megfelelő keretrendszert:
Továbbra is keressük a megfelelő keretrendszert
Szeretném megosztani veletek azokat a pozitívumokat és negatívumokat, melyeket a keretrendszer keresése közben tanultam meg. Negatívumként azt hoznám fel, hogy nem töltöttem el elég időt a keretrendszer kiválasztásával.
Először a ClickCourse keretrendszert találtam a legmegfelelőbbnek, de később további elvárásaim is felmerültek: legyen képes a tantermi oktatás kezelésére és online oktatások lebonyolítására mind felhasználói, mind üzemeltetői oldalon. Ahelyett, hogy outsource-oltuk volna ezt a feladatot, rengeteg időt töltöttünk az elvárások és igények összegyűjtésével. Ezek összeírása arra buzdított minket, hogy megvizsgáljuk, pontosan mit is csinálunk, mint tananyag fejlesztők és menedzserek. Több esetben felmerült bennünk a kérdés, hogy egyes dolgokra igazából miért is van szükségünk. Ez a folyamat segített az LMS (keretrendszer) fő céljaira helyezni a hangsúlyt, és arra, hogy a keretrendszer pontosan hogyan is javíthatja a munkánkat. Így, hogy ezeket megfogalmaztuk, könnyebb volt megalkotni az alapvető vállalati célokat.
Ez fontos része a dolognak. Mindent a célok megfogalmazásával kellene kezdeni. Pontosan definiált elvárásainknak kellene lenniük az oktatással és a tanulással kapcsolatban is! Ugyan nyilvánvalónak tűnik, de ez olyan dolog, amit könnyen elfelejtünk, vagy egyszerűen csak tudatosan nem foglalkozunk vele, félresöprünk. Nem szabad a képzésnek eltávolodnia az üzleti céloktól! Ha olyat oktatunk, ami nincsen összhangban az üzleti célokkal, akkor azokat meg kell fogalmaznunk! Ha nincsenek céljaink, feleslegessé válik az oktatás!
Olyan elérhető célokat kell kitűzni, amik megfelelnek a vállalat követelményeinek és a tulajdonosok elvárásainak. A sikeres képzésnek és támogatásnak a kulcsa annak kommunikálásában rejlik, hogy a képzés bevezetése hogyan segíti elő a vállalati célok elérését. Sok esetben ez pofonegyszerűnek tűnik… Éppen ezért felejtik el sokan ezt a lépést.
Ezek az oktatás tervezésének alapjai, azaz az ADDIE modellben szereplő lépések [elemzés -> tervezés -> fejlesztés -> végrehajtás -> értékelés] meghatározása az első.
Amikor a megfelelő keretrendszert kerestem, egyértelmű célokat állítottam fel. Ezek a célok segítettek az igények definiálásában és priorizálásaban. Ugyan még keresem a megfelelőt, de legalább pontos képem van arról, hogy mire van szükségem és ez hogyan segíti a vállalati célokat.
Forrás: eLearning Development News, 2010. szeptember 21
Link: http://elearningdevnews.wordpress.com/2010/09/21/and-were-still-looking-for-that-lms/