Mai cikkünkben bemutatjuk, milyen módszerekkel tudunk időt megtakarítani a tananyag fejlesztés során azért, hogy minél több időt tudjunk a tananyag tartalmának feldolgozásával tölteni a szoros határidő betartása mellett.Aki már készített e-learning tananyagot, bizonyára jól tudja, hogy a fejlesztés kritikus tényezője a határidő betartása. A megrendelők általában nem szoktak kedvezni a fejlesztőnek, szűk határidőkkel, esetleg folyamatosan alakuló forrásanyaggal kell jól dolgozni. A határidőt ugyan kitolni nem tudjuk, de a munkafolyamatok megfelelő csoportosításával növelhetjük a tananyagra fordított időt. Hogyan?
A tananyag fejlesztésének megkezdésekor már legyen legalább egy olyan (design) sablonunk, amit egy az egyben, vagy kisebb módosításokkal felhasználhatunk.
Rengeteg időt spórolhatunk meg, ha nem kell a színek és a szövegek harmonizálásával, a betűtípus kiválasztásával, továbbá a gombok, vagy ikonok elkészítésével foglalkoznunk. Fontos, hogy legyen meg a forrása minél több az anyagba ágyazható képnek. Nem azt javasoljuk, hogy minden tananyagunkba ugyanazokat a képeket tegyük, azt mondjuk, hogy legyen meg a hely, ahonnan bármikor tudunk karaktereket, arcokat, épületeket, mozdulatokat letölteni.
Alapvetően igaz, hogy egy-egy sablon létrehozása nem hosszú folyamat, ha valaki kellő jártassággal rendelkezik a megfelelő (elearning tartalomfejlesztő- és képszerkesztő) programok használatában. A tényleg jól használható sablonban azonban többek között harmonizálnia kell a színeknek, betűtípusoknak, megfelelő méretűnek kell lenniük a vezérlő gomboknak, és a mondanivaló alátámasztását szolgáló vizuális elemeknek is illeszkedniük kell a sablonhoz . A legtöbb időt sokszor a jó ötlet kitalálása és a próbálgatás veszi el “életünkből”, hiszen nem használhatunk vicces clip art figurákat egy modern szín és forma világú sablonban egy komoly téma bemutatásánál.
Korábbi cikkeinkben többször mutattunk már be olyan módszereket, amelyek segítségünkre vannak a tananyag kinézetének létrehozásában illetve szerkesztésében. Ezeket teljesen jól alkalmazhatjuk a sablonok létrehozásánál is, például Powerpointban könnyen megalkothatjuk a sablon egyes elemeit, melyeket utána könnyen importálhatunk a tananyag szerkesztő programba. Fontos, hogy a nyersanyagot (pl. PowerPoint fájlt) is mentsük el, hiszen bármikor szükség lehet új elemek (pl. ikonok, gombok) létrehozására, melyet sokkal könnyebben létrehozhatunk, ha megvannak az eredeti elemek, amelyeket kismértékben módosítva könnyen előállhatnak az új elemek.
Egy már bevált sablon kismértékű módosításával, akár a színekkel akár a formákkal akár az elemek helyének megváltoztatásával egy új kinézetű tananyagot eredményez, és adja a sablonokkal történő munka nagyszerűségét: kis változtatás hozhat nagy eredményt, vagyis kis idő ráfordítás után már koncentrálhatunk is a tartalomra.