Egy előző cikkünkben bemutattuk az Adobe Captivate programot, ezen a héten a Lectorára kerül sor, a cikk végén pedig a két program előnyeit és hátrányait mutatjuk be.
Az alábbi ábrán a Lectora felhasználói felülete látható:
Már a két tananyagszerkesztő felületén is láthatóak a felépítésük közötti különbségek. A két programmal hasonló tananyagokat tudunk szerkeszteni, de más a megvalósítás módja, illetve más lesz a tananyag formátuma (míg a Captivate Flash vagy HTML5 fájlt készít, a Lectora HTML-be vagy HTML5-be publikál).
A Captivate-ben használt „Master slide” helyett, itt a struktúra befolyásolja az oldalak kinézetét. A hierarchiában felül elhelyezkedő objektumok, az összes fejezetben és minden oldalon láthatóak lesznek, szükség esetén az egyes slide-okon azonban ezeket felülbírálhatjuk. A Lectorában áttekinthetőbb a tananyag felépítése, az ábrán 3-as számmal jelölt rész a „Title Explorer” mutatja az egyes fejezeteket, teszteket, a bennük lévő oldalakat, illetve minden egyes objektumot (szövegdobozokat, képeket, gombokat…). A „Title Explorer”-ben kijelölt rész látható a jobb oldalon lévő 4-es számmal jelölt szerkesztő felületen. Az 1-essel jelölt, zölddel kiemelt eszköztárral tudunk beszúrni különböző objektumokat, lefuttatni az elkészült részeket, és formázni a szöveges elemeket. A 2-es számmal jelölt részben mindig a „Title Explorer”-ben kijelölt elem beállításait tudjuk módosítani.
A Lectorában készített tananyag a következő elemekből áll össze:
- Title: az egész tananyag.
- SCO: a tananyagszerkesztő programban több különálló blokkot tudunk létrehozni. (Ez azért fontos, mert a keretrendszerben ezek a blokkok külön is értékelésre kerülnek). Beállítható továbbá előfeltételi sorrend is.
- Fejezet, teszt: az SCO ezekből áll össze.
- Oldal: a fejezeteken oldalakból állnak.
- Objektumok: szöveg, gomb, kép, videó, azaz minden olyan elem, ami egy oldalon megtalálható.
A Lectora egyik nagy előnye más tananyagszerkesztő programokkal szemben, hogy az elkészült e-learning anyagot közvetlenül fel tudjuk tölteni a CourseMill keretrendszerbe. A keretrendszerbe beépített riportokon keresztül pedig láthatjuk a Lectora-ban készült kérdéssor esetén a kérdést és a kérdésre adott választ is. Az Adobe Captivate-tel készült e-learning anyagoknál csak a teszten elért összesített eredményt láthatjuk, illetve a kérdéseket csak kódszám alapján, hosszadalmasabb művelekkel azonosíthatjuk.
A Lectora mellett szól még az előzőeken túl, hogy a felhasználói felület stílusában, logikájában hasonlít az Office csomag programjaihoz, így könnyen meg tudja tanulni használatát az is, akinek kevesebb tananyagszerkesztési tapasztalata van.
Várjuk véleményeiteket, tapasztalataitokat a tananyagszerkesztéssel és a programokkal kapcsolatosan.
[…] Tananyagszerkesztőkről már írtunk korábban két részes cikksorozatunkban, ezeket itt és itt olvashatjátok […]