Bizonyára minden tananyagfejlesztő sokat gondolkodott azon, hogy mi tesz „jóvá” egy elektoronikus oktatóanyagot. Természetesen ezek tananyagonként, tanulónként és szervezetenként változhatnak azonban megpróbálunk néhány általános tippet adni.
- Először is tisztázzuk, hogy ki mit ért jó tananyag alatt!
A mi értelmezésünkben annyit tesz, hogy a tanuló könnyen tudjon azonosulni a tananyaggal, foglalja le, mindezt úgy, hogy a benne lévő információt megjegyezhesse és emlékezzen rá.Ragadjuk meg a tanuló figyelmét!
Ennek elérése érdekében tájékoztassuk a tanulókat, hogy miről fog szólni a tananyagunk. Mutassunk ízelítőt a tananyag érdekes részeiből, készítsünk előteszteket, írjunk le olyan információkat, amiket érdekesnek vagy megdöbbentőnek tarthatnak.
- Késztessük gondolkodásra!
Ne készítsünk olyan monoton tananyagot, ahol csak a tovább-tovább gombot kell nyomkodnia a tanulóknak. Tegyük színesebbé interaktív megoldásokkal, melyeknek nincsen jó vagy rossz válasza, csak késztessék cselekvésre a tanulókat. Ez lehet akár egy kifejtős kérdés ( Mi a véleménye az adott témakörben egy kérdésről), vagy kattintson egy képre, húzzon egy grafikát egyik helyről másik helyre…
- Legyünk tömörek!
A monitoron történő olvasás megterhelőbb az emberi szemnek, mint a papíralapú. Ezért tördeljük a szövegünket úgy, hogy könnyen feldolgozható legyen. Lehetőleg egy-két bekezdésnél ne legyenek hosszabbak a szöveges anyagaink az oldalon. Javasoljuk, hogy használjunk olyan képeket, amikre rákattintva új-és új információ jelenik meg.
- Kérdezzünk vissza!
A fontos témákra kérdezzünk vissza a tananyagban. Ha esetleg kizökkent a tanuló az előző oldalakon a tanulásból, akkor ezzel a figyelmét a fontos témára fókuszálhatjuk. Ha nem sikerül válaszolnia, magyarázzuk miért meg melyik a helyes válasz!
- Meséljünk történet!
Lehetőség szerint építsük tananyagunkat egy kerettörténetbe így sokkal közvetlenebb lesz a tananyag, jobban bele tudják magukat élni a tanulók.
- Összegzés
Az egyes modulok végén soroljuk fel vázlatpontokban, hogy miről volt szó, és ajánljunk hozzájuk irodalmat, linkeket azoknak, akiket bővebben érdekel a téma.
Ezek a rövid és praktikus tippek szinte bármelyik tananyag esetében felhasználhatók. Ha ezeket betartjuk, könnyedén készíthetünk a tanulóknak tetsző tananyagot.