Blogunkban sokszor foglalkoztunk az e-learning tananyagkészítés egyes fázisaival. Az e-learning brothers blog bejegyzése ihletett meg, hogy az eddigi cikkeinkben írtakat vázlatosan összefoglaljuk.
E-learning tananyagkészítés során sokfajta nehézségbe ütközhetünk: a rosszul felmért igényekkel kezdve a nem megfelelően megszólított közönségen keresztül a következetlenül összeállított oktatóanyagig többféle hiba csúszhat be azoknál, akik nem rendelkeznek kellő rutinnal. Ennek elkerülése érdekében érdemes felvázolni a legfontosabb teendőket, tananyag szerkesztés megkezdése előtt. Mai cikkünkben ebben szeretnénk segíteni egyfajta sorvezetővel.
Lássuk, mikre kell figyelni a tananyagkészítés során!
Előzetes felmérés
– Ismerjük meg a megrendelőt és az igényeit!
– Ismerjük meg a célközönséget és az előképzettségüket. Szóljon nekik a tananyag!
– Ismerjük meg a tananyagot. Mérjük fel, hogy mely részeket milyen részletességgel kell elsajátítania a tanulóknak!
– Készítsünk forgatókönyveket a tananyag felépítéséről, folyamatairól!
– Ezek után álljunk neki a tananyag létrehozásának!
Tananyag szövegezése
– Döntsük el, hogy formális vagy informális stílusú tananyagot kívánunk létrehozni!
– Döntsük el, hogyan szólítjuk meg a tanulót! Az egész tananyagban így használjuk.
– Fogalmazzunk egyszerűen, érthetően!
– Építsük fel átláthatóan az oldalak tartalmát!
– Ne zúdítsunk egyszerre sok információt a tanulóra, blokkosítsuk a tananyagot!
– Emeljük ki a lényeget, használjunk felsorolásokat!
– Kerüljük a színekkel történő kiemelést!
– Csak indokolt esetben használjuk a félkövér és a dőlt betűket!
Egységesség
– Használjuk következetesen a betűtípust!
– Használjunk egységes színeket, design elemeket!
– Írjunk bevezetést és befejezést minden modulhoz!
– A modulok felépítése és bennük foglalt információmennyiség legyen nagyjából azonos!
– Legyen egységes a navigáció!
– Egységesen fogalmazzuk meg a szövegezést és következetesen használjuk a szavakat is!
– Egységes formátumú képeket használjunk!
Design
– Használjunk a tartalomhoz illő képeket, illusztrációkat!
– A felhasznált illusztrációk segítsék a tananyag megértését!
– Jó minőségű képeket használjunk!
Tesztek
– Döntsük el, hova és mennyi önellenőrző kérdés szükséges, illetve hol kell mérnünk a tanuló teljesítményét!
– A fontos információra kérdezzünk vissza a tananyag közben, ebből is tanulnak a résztvevők!
– A modulok végén és a tananyag végén is használjunk teszteket, mérjük az ezeken elért eredményeket!
– Gondoljuk át, hogy érdemes-e használi kérdésgyűjteményt!
– Mérjük fel, hogy véletlenszerű válasz- és kérdésmegjelenítésre szükségünk van-e!
Minőség-ellenőrzés
– Feltöltés előtt ellenőrizzük és ellenőriztessük a tananyagot tartalmilag, logikailag, kezelhetőségileg is, lehetőleg olyannal, aki nem vett részt a fejlesztésében!
– Ellenőrizzük másik környezetben is a tananyagot: több számítógépen, több böngészőben!
Bízunk benne, hogy elegendő segítséget tudunk ezzel a bejegyzéssel nyújtani mindenkinek, aki tananyagot kíván fejleszteni. A fenti lépések betartásával olyan tananyag készíthető, mely illeszkedik a megrendelő igényeihez és jól tanulható a tanulóknak.
Készítettél már tananyagot? Megosztanád velünk? A kommentek között várjuk szeretettel a tananyagaitokra mutató linkeket!
[…] tudunk időt megtakarítani a szerkesztőeszközök használatával. Bővebben összefoglalva ITT és ITT olvashatsz a tananyagszerkesztés rejtelmeiről. Kicsit frappánsabb megoldásként, […]