Tippek és tévhitek

Képzések hatékonysága – Vendégcikk

Ezen a héten az Oracle Hungary Kft. munkatársa, Fehér Csaba írását közöljük vendégszerzők sorozatunkban, méghozzá a képzések hatékonyságával kapcsolatban.

A messziről jött ember azt javasolja, hogy keményítsünk be a képzésekkel kapcsolatban.

oracle_logo3

Anders Northeved Oracle e-learning és oktatási guru egy remek gyakorlatias cikket írt a képzés eredményességének méréséről. Egy örök téma, ami a mai napig sok fejtörést okoz a képzési szakembereknek. Én szeretek „messziről jött” emberek tollából született gondolatokat olvasni, mert egyrészt kiderül, hogy a kihívások hasonlóak, másrészt jó követendő gyakorlat, hogy hogyan lehet egyszerűen megragadni a problémát, és egyszerű magyarázatokat és megoldásokat. A simplicity-ről egyébként érdekeset olvashatunk itt-ott, pl. http://www.simplicity-coach.ch/simplicity-for-business-success.html . De nézzük a mai cikket:

 

Először is hadd kérjek bocsánatot minden olvasótól, aki értékesítőként dolgozik. A következő történet természetesen nem Önre vonatkozik, és sosem történhetne meg az Ön cégénél!

Képzési szakemberek a következő két megjegyzéssel mindig újra és újra szembesülnek:

„A képzések közvetlen hatását nem lehet mérni”

„Értékesítőket nem lehet rávenni arra, hogy az idejüket képzésekre fordítsák”

 

Nemrég egy webinar-on (webes oktatáson) egy remek példát hallottam, amely a fenti nagy igazságokat elküldi melegebb éghajlatra:

Egy cégnél több értékesítési terület volt. A vezetőség és az oktatási osztály egy csomó különféle képzést szervezett, hogy segítsék az értékesítőket abban, hogy a munkájukat magasabb szinten végezzék, jobban megértsék az ügyfelek igényeit, és ők ezáltal elégedettebb ügyfelekké váljanak. Végezetül pedig, hogy az értékesítők hozzák a számaikat.

A gond az volt, hogy csak egy páran végezték el a képzéseket, és ugyan az ő visszajelzésük pozitív tol, a képzés nem volt túl sikeres. Az oktatási osztály kiderítette azt is, hogy sok sales manager nem akarta, hogy az emberei „ezzel az értelmetlen képzéssel töltsék az idejüket”, a helyett, hogy új ügyfeleket hoznának.

Annak ellenére, hogy a fenti szituáció talán (remélhetőleg…) túl szélsőséges, biztos, hogy a legtöbb oktatási osztály már találkozott hasonlóval. De még akkor is, ha a helyzet szokványos, az említett oktatási osztály megoldása kifejezetten szokatlan és nagyszerű volt.

Az üzleti év végén lehívtak egy riportot arról, hogy melyik értékesítő munkatárs hány órát töltött el tréningekkel az elmúlt évben. Aztán kértek egy riportot arról, hogy az értékesítők hogyan teljesítették a számaikat, végül a két riportot egy táblázatba tették, világosan kimutatva az összefüggést a között, hogy amelyik értékesítő nem hozta a számait, az nem fordított időt a képzésekre.  A táblázatot végül elküldték a sales managereknek és az operatív igazgatónak.

Kell-e mondanom, hogy a következő évben az oktatási osztály jelentős fejlődést látott az elvégzett képzéseknél.

Mit tanulhatunk ebből? Azt, hogy MINDIG, MINDIG, MINDIG kifizetődik, ha mérjük a képzési befektetés megtérülését. Valamint azt is, hogy gyakran az oktatási osztályon kívül kell keresni a képzés eredményességét. Ez utóbbi gyakran elfelejtődik, hiába tűnik nyilvánvalónak.

Nos, ez egy remek példája annak, hogy hogyan tudunk egyszerűen rávilagítani az összefüggésekre a maguk valójában. Ha e-learningról beszélünk akkor pedig túlságosan is kézenfekvő megtérüléseket veszünk figyelembe, mint a tananyagok újrafelhasználhatósága, az utazási idő csökkentése, stb. Pedig ebből a szempontból is kézenfekvő a cikkben említett külső információkhoz fordulni.

A szerzőről

Elter Luca

2 hozzászólás

Szóljon hozzá