Tippek és tévhitek

Tükrözzünk osztálytermet!

A „flipped”, vagyis tükrözött osztályterem kifejezést egyre gyakrabban hallhatjuk oktatással foglalkozó szakemberek között. De mit is jelent pontosan? Az alábbi cikkben három információforrás alapján kerül bemutatásra, mit is értünk „flipped classroom” alatt.

flipped

Mi a tükrözött osztályterem?

A tradicionális osztálytermet mindenki ismeri: a tanár elmondja a tananyag elméleti részét, majd a tanulók házi feladat formájában feladatokat oldanak meg. A tükrözött módszerben a tanulók először házi feladat formájában elsajátítják az elméleti tudnivalókat, majd a tanteremben töltött időt érdeklődésen alapuló tanulással töltik.

Ezzel a módszerrel a tanteremben töltött idő értékesebbé válik. Azzal, hogy a tanulók maguk sajátítják el a tananyag alapjait az iskolán kívül, a tanárok tanulás alapú tevékenységeket tudnak szervezni a tanterembe, ezzel együtt több személyes visszajelzést tudnak a tanulóknak adni.

Az első videóban, Salman Khant ismerjük meg, aki a tradicionális osztálytermek megváltoztatásában töltött be úttörő szerepet. Megismerkedhetünk a Khan Akadémiával, ahol először alkalmazták a fordított koncepciót. Eleinte matematika, majd más tudományok tananyagit rögzítették videóra.

A második videóban Aaron Sams beszél arról, hogyan lehet a tanulóknak megtanítani az önálló tanulásra.

A cikk végén szereplő infógrafikán Daniel Grafton mutatja be a tükrözött osztályterem előnyeit és hátrányait.

Előnyök:

  • Több idő jut egy tanulóra
  • A tanulók saját ütemükben tudják elsajátítani az otthoni tananyagokat.
  • Amíg a tanulók nem sajátítottak el valamit, addig nem léphet tovább.
  • Nem számít, hogy melyik tanulónak mennyit tudnak otthon segíteni a szülők, hiszen videó kapják meg a tananyagot, nem feladatokat kell megoldaniuk.
  • Nem probléma többé a hiányzás és a lemaradás bepótolása
  • A számítógéppel segített oktatás előnye, hogy az adatok alapján a tanárok látják, hogy melyik tanuló hol akadt el.
  • Tanulók segíthetik egymást.
  • A tananyagok folyamatosan elérhetőek, így a szülők bármikor bekapcsolódhatnak a tanulásba.

Kritikák:

  • Tényleg szükség van még több képernyő előtt töltött időre?
  • Rengeteg elsajátítandó tananyag jut a tanulókra
  • Azok a diákok, akik nem rendelkeznek a legújabb okostelefonokkal és tabletekkel, hátrányba kerülhetnek.
  • Videó megosztó portálókon ránk zúduló reklámok kivédhetetlensége
  • Tanulók nem feltétlenül tanulnak meg kritikusan gondolkodni.

A módszer előnyei első ránézésre többségben vannak, de a kiritkák elég hangsúlyosak. Reméljük a hazai oktatásban is elkezd jobban elterjedni a módszer, és beszámolhatunk jó gyakorlatokról is. Ti miben látjátok a módszer erősségeit és gyenge pontjait? Mely oktatási szinten és milyen területen tudnátok elképzelni?

A szerzőről

Elter Luca

Szóljon hozzá