Módszertan Tippek és tévhitek

A tanulás hét aranyszabálya

csoportos_szf

Egy lista, ami arra készült, hogy megtanítson pár alap dolgot a tananyagfejlesztőknek azzal kapcsolatban, hogy hogyan tanítsanak.
Ahogy egyre jobban megértjük miképpen kell tanítanunk, szembetűnik, hogy van néhány közhely, amikre garantáltan nem gondoltak a fent említett szakértők. Az eLearning Coach-on talált cikk szerint sok szakértő nem ismeri azt a tudást, amit közvetítenie kell. Ezek az emberek felelősek a tanfolyamok tartalmáért és ők a hozzák a döntéseket a tanmenetet illetően is.

1: Az emberek tapasztalatok útján tanulnak. Biztosítsd a lehetőséget, hogy az új tudásanyagot és képességeket gyakorlás útján és életszerű szituációkban tudják elsajátítani a tanulók. Csinálj elgondolkodtató feladványokat, teremts szituációkat, amikben döntéseket kell hozniuk,vagy problémákat megoldani. Ezek elősegítik az aktív tanulást és a magasabb szinteken való gondolkodást.

 

2: Társas tanulás. Teremtsd olyan lehetőséget, amikor a tanulók egymástól is tanulhatnak, tapasztalatot és információt cserélhetnek. Ösztönözd őket, hogy csatlakozzanak az adott témával foglalkozó közösségekhez, ahol különböző szakemberektől is kaphatnak tanácsot. Támogasd a személyes tanulási környezetük kialakítását, amiben folyamatosan kapcsolatot tudnak teremteni a csoporttársaikkal. Ez nagyban segít elmélyíteni a megszerzett tusát.

 

3: Az emberek a történetekre emlékeznek. Ahhoz, hogy a tanult tudás megfelelően rögzüljön, kösd a témához kapcsolódó történetkehez, aktuális tanulmányokhoz, kutatási eredményekhez és mutass példákat. Mesélj a saját hibáidról és sikereidről. Hagyd, hogy a hallgatóságod reagálhasson a történeteidre és esetleg a sajátjaival egészíthesse ki a témához kapcsolódóan.

 

 

4: A kis adagokban való tanulás hatékonyabb. Az agyunk csak egy meghatározott mennyiségű információt tud egyszerre befogadni és eltárolni. Oszd a tananyagod kisebb darabokra, akárcsak a micro-learning esetében, ezzel segítheted a megértést és növelheted a tanulási készséget. Például használj videókat, rövid előadásokat vagy tömör oktatóanyagokat.

 

5: A tanulás közösség formáló ereje. A tanulásnak van egy jelentős érzelmi ereje, amit sokszor figyelmen kívül hagynak. Szánj időt arra, hogy biztonságos és bizalmas közösséget hozz létre, ahol a tanulók szabadon megoszthatják ötleteiket, tapasztalataikat és szeretnek együtt dolgozni. A csoport minden tagját kezeld egyenlően és tisztelettel, hogy megbecsült tagnak érezhessék magukat!

 

6: Szükségük van a megfelelő visszacsatolásra. A tanulók igénylik a visszajelzést, ami biztosítja őket afelől, hogy a jó úton haladnak. Ez megelőzheti a félreértéseket és támogathatja az egyedi tervek érvényesülését.

 

7. A tanulás több mint egy tevékenység. Az emberekben nem alakulnak ki új készségek egyetlen előadás vagy könyv elolvasása után. A tanulás egy folytatólagos művelet. Vissza kell térni sokszor a már megtanult dolgokhoz és új módszerekkel elsajátítani az új ismereteket. Próbálj létrehozni egy olyan tanulási folyamatot, ami vegyíti a különböző módszereket, és szakaszokra bontható.

 

Vannak saját aranyszabályaitok, amiket elearning tervezéskor használtok? Ötleteiteket írjátok meg kommentben!

 

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá