Módszertan Tippek és tévhitek

Az E-learning fejlesztés szintjei

levels

Vajon mi a különbség a különböző e-learning szintek között? Az alábbi definíciók segítségével megtalálhatod azt a szintet, amely számodra ideális a tananyagfejlesztéshez.

#1. Szint:

Az 1-es e-learning szintet gyakran „lapozó e-learning”-nek írják le, ami nem derogáló, csupán megmutatja, hogy ezt a fejlesztési stílust mi alapján különböztetjük meg a többitől. A kurzus dizájnjának ezen a szinten is tükröznie kell a megbízó (cég) színeit, és látványos alap tulajdonságait (template színek, logó, stílus, stb.). Tartalmaznia kell alapvetően az oldalszámokat, navigációt, mint play/pause, next, back, home, súgó és hasonló általános gombok. A tananyagok ezen a szinten nem feltétlenül narráltak, vagy egyáltaln nincs hangjuk.

Minden tananyagnak, még ezen a szinten is, tartalmaznia kell az alap SCORM funkciókat, mint a könyvjelzés és a teljesítmény nyomon követése. A multimédiás elemek (hangok, illusztrációk, képek, Flash file-ok stb.) ezen a szinten általában egyszerűek és szokványosak. A grafikák a stock library-ből származnak, clip-artok és a többi szintén standard elem, amit nem külön a kurzus kedvéért gyártottak le speciálisan. Az 1-es szintű kurzusok általában nem túl interaktívak.

Teszt (igaz/hamis, több válaszlehetőség, stb.) viszont előfordulhat ebben is, hiszen a quiz készítés és fejlesztés manapság az egyik legkönnyebben tananyagba integrálható elem.

 

#2. Szint:

A 2-es e-learning szint minden eszközt tartalmaz, ami az 1-esben megtalálható, de már magasabb színvonalon vannak fejlesztve a kurzusai. A tananyagok komplexebb interakciókkal rendelkeznek, részletesebb dizájnjuk van, írások és szemléltető kiatált történetek is megtalálhatóak benne. Ígyt a költségei általában magasabbak. Például a 2-es szinten általában vannak in-line interaktív elemek: drag-and-drop, hot spotok és egyéb elemek, amire a felhasználónak szüksége van ahhoz, hogy befolyásolja az oldalon található objektumokat egér vagy billentyűzet használatával. Egyéni illusztrációk, grafikák és egyszerű animációk is előfordulnak.

 

#3. Szint:

Ez a szint is magába foglalja az előzőeket, de szintén egy magasabb színvonalon. Még interaktívabb, és komplexebb a dizájn. Itt már inkább az egyéni interaktivitás jellemző a template-alapú standard interaktivitás helyett. A fejlesztők multimédia tapasztalata élesebb egyedi látványt, több animációt és komplexebb instrukciós dizájnt tesz lehetővé.

Hozzá tartozhatnak probléma-megoldó feladatok például pénzügyi számítások, szimulációs szoftver környezet, stb. A tananyagoknak ezen a szinten sokkal komplexebb beépített SCORM csomagjuk van.

Például létrehozhol egy kurzust több, ami több témát is tartalmaz. Így a tanulóknak előfeltétel az A topic elvégzése, hogy a B-re továbbmehessenek. Itt biztosítani kell a korrigálás lehetőségét is, hogy a tanuló visszatérhessen a korábbi feladataira, ha nem sikerült egy interaktív feladatra vagy kvíz kérdésre jó választ adnia.

 

#4. Szint:

A 4-es e-learning szinttel a határ a csillagos ég! Magas szintű grafikákkal, 3 D illusztrációkkal/animációkkal, komplex interaktivitással, szimulációkkal rendelkeznek, és még sorolhatnám. Itt kezdődik az igazi szórakozás számodra és a tanulóid számára is, próbálj eljutni idáig a tananyagfejlesztésben, hidd el, megéri!

A szerzőről

Pálinkás Zsófia

Szóljon hozzá