Módszertan Tippek és tévhitek

Hogyan tudunk felejthetetlen online tanulási élményt nyújtani?

Íme 3 tipp arra vonatkozóan, milyen fortélyokkal tudunk maradandó e-learning élményt nyújtani a tanulóink számára.

Egy jó online kurzus legfőbb jellemzője, hogy ösztönzi a tanulók érdeklődését és részvételét a tanulási folyamatban. Mivel egy online tanulási folyamatban, a résztvevők „magukra vannak utalva”, vagyis önirányító módon vesznek részt a tanulásban így a kurzusnak, kellőképpen informatívnak és intuitívnak kell lennie.

Ezen elvek mentén motiválhatjuk a felhasználókat, hogy saját egyedi online élményekkel gazdagodhassanak.

A következőkben három olyan ötletet mutatunk be, amik felpezsdíthetik a tanulási élményt.

 

  1. Játékosítás

A gamification, vagy játékosítás olyan tanulás módszertani forma, amelyben a tanuló egy adott ismeretanyagot, vagy készséget játékos módon a „Játszva Tanulás” elvével sajátít el. Ez a fajta módszertani megoldás, melyben a tanulók intrizik motivációjára építve, egyfajta ösztönös továbbhaladási vágyat ébresztve a tanulókban elősegíti a figyelem fenntartását az ismeretelsajátítás során.

A játék nagyszerű módja annak, hogy a felhasználók motiváltan kapcsolódjanak be egy online tanulási folyamatba.

A játék kiválasztásakor és a koncepció megalkotása során érdemes figyelembe venni a tartalmat, valamint a tanuló közösség demográfiai jellemzőit. Miután megismertük a közvetítendő tartalmat és a célcsoportot az alábbi alapelvek mentén érdemes elkezdeni a játéktervezést:

  1. Ne kényszerítsük a játékost játékra!
  2. Határozzuk meg a játék időbeli és térbeli kereteit!
  3. A szabályok legyenek egyértelműek!
  4. Ne akarjunk játékon kívüli szempontokat érvényesíteni!
  5. Szűrjük ki a negatív stresszt, jutassuk a játékosokat flow állapotba!
  6. Ne keverjük a valóságot és a játékot!

 

  1. Kerettörténetek

A történetek egyre fontosabbá válnak manapság. A mi személyes történeteink különböztetnek meg minket egymástól és tesznek minket mássá, kicsit különlegessé. Az érdekes és egyedi történetek általában emlékezetesebbé válnak a számunkra. Egy képzés során a tanulási tapasztalatoknak is emlékezetessé kell válniuk. Ebben segíthetnek nekünk a kerettörténetek.

Például, ha a tananyagban az oktatandó tartalmak egyszerű felsorolása helyett, a tartalom egy adott probléma megoldása köré szerveződik, vagy valós élethelyzetet esettanulmányként elemezve épül fel, akkor nemcsak az interaktivitást biztosíthatja, hanem a tartalom változatossága és életszerűsége motiváló hatású és fokozza a tanulók bevonódását.

Mindemellett a legtöbb LMS rendszer rendelkezik fórum vagy chat funkcióval, ami kiváló lehetőséget biztosít a tanulók számára, hogy saját történeteiket, gondolataikat, vagy példákat osszanak meg

 

  1. Megjelenés

A felhasználóbarát online környezet megteremtése segítheti a hallgatókat abban, hogy az adott információkat könnyebben sajátíthassák el. Egy kurzus kialakításánál, figyelembe kell vennünk, hogy a leendő tartalom milyen környezetbe kerül feltöltésre, vagyis a tanulók hol fognak vele találkozni. Amennyiben lehetőségünk van rá, alakítsuk ki magunk a keretrendszer megjelenését, hogy az vonzóbb legyen a tanulók számára. A nyílt forráskódú LMS rendszerek esetében sokkal szabadabban módosíthatjuk a felület megjelenését. Ez esetben lehetőségünk nyílik különféle sablonok, témák használatára.

Az LMS testreszabásán túl, fontos, hogy maga a tananyag megjelenése is magával ragadó legyen a tanuló számára.  Kulcsfontosságú a tananyag megjelenésének megtervezésekor, hogy nagyon gondot fordítsunk, a tartalom és megjelenés közötti összhang kialakítására. Kerüljük a rikító színeket és a már zavaró mennyiségű animációt, beúszást, áttűnéseket. A színvilágot tekintve, manapság a pasztell, és halvány színek használata javasolt, ami letisztult megjelenést kölcsönözhet egy tananyagnak.

A tananyaggyártás során fontos feladat a megfelelő minőségű grafikai kialakítása, ami egy adott tartalmi elem megértésében segítheti a tanulót. Például egy ábra, vagy kép segítségével teszünk érthetőbbé egy fontos tartalmi egységet. A vizualizálás eszközei lehetnek: videók, animációk, hangok, és zene is kerülhetnek a tananyagba, de ezeket még izgalmasabbá tehetjük, szimulációk, vagy virtuális szerepjátékok alkalmazásával.

 

 

Mindezek vonzóbbá, élvezhetőbbé és élményszerűbbé tehetik a tanulók számára a tanulási folyamatot. Ez által sokkal inkább növeli az elköteleződésüket, így motiváltabban vehetnek rész egy egy képzésben.

 

Forrás

A szerzőről

Pauer László

E-learning szakértő az ARTudásmenedzsmentnél, tanári végzettséggel, korábbi pedagógusi és oktatásszervezői tapasztalattal.

Szóljon hozzá