Bár nem sok e-learninges kurzussal találkozunk egyetemi tanulmányaink során még, keretrendszereket, és e-learning felé kacsintgató tárgyakat már szinte mindenhol használnak.
Melyek a leggyakrabban használt keretrendszerek?
A keretrendszerek két legnépszerűbb felhasználási módja a tartalomfeltöltés és az interaktív tanulás. Az előbbi esetben mind a hallgatók, mind az oktatók az adott felületre töltik fel a tananyagot kiegészítő forrásokat, illetve a beadandókat. Az interaktív tanulás már ritkább, viszont mivel a jövő oktatása erre halad, érdemes vele foglalkoznunk.
Saját tapasztalatom és szakdolgozati kutatásom alapján a két leggyakrabban használt keretrendszer a Canvas és a Moodle. Mind a kettő ingyenes és nyílt forráskódú, így a legtöbb egyetemen megtalálható. Ezeket a keretrendszereket lehet egyrészt arra használni, hogy tananyag csomagokat töltsünk fel rájuk, amiket a hallgatók óráról-órára el tudnak végezni, vagy feltölthetjük modulonként a tananyagokat, amiket kiegészítünk tantermi oktatással: ezt hívjuk blended-learningnek.
Mire tudjuk használni őket?
Mind a Canvas, mind a Moodle gyakorlatilag bárhogyan testre szabható, és nem kell hozzá IT szakembernek lennünk, hogy megértsük működésüket. Beállíthatja a kurzust tartó oktató is, hogy pontosan milyen kurzust szeretne (a színektől elkezdve a hogyan-küldjön-emailt funkcióig), de hallgatóként én is testre szabhatom, hogy miket szeretnék és nem szeretnék látni, amikor belépek a felületre.
A Moodle alkalmas fájlok feltöltésére, osztályozásra, vitafórumok létrehozására, kvízeket készíthetünk benne, szinkronizálhatjuk a naptárunkkal stb. Ezeket az alaplehetőségeket plugin-ek széles skálája tudja kiegészíteni. A Moodle közösség ugyanis tele van fejlesztőkkel, akik egy-egy ügyfél kérésére még további funkciókat fejlesztenek hozzá. Ingyenességéből adódóan ezeket mindenki használhatja, annyi dolgunk, hogy a moodle.com-ról letöltjük, amit szeretnénk.
A Canvas – a másik leggyakrabban használt keretrendszer ma a felsőoktatásban – hasonló értékeléseket kap felhasználóktól, mint a Moodle. Ez is egy nagyon jól kifejlesztett keretrendszer oktatásra. Használata egyszerű, osztályozásra kiváló, világos és átlátható pontrendszerek alkalmazását támogatja. Minden apró részlete személyre szabható, van webes és applikációs elérhetősége is, ezzel megkönnyítve a tanulók és a tanárok dolgát is. A kurzusokhoz hozzá lehet adni megfigyelőket (pl.: szülőket), illetve felhő alapú, tehát nem kell azon aggódnunk, hogy bármilyen korábbi verzió vagy letöltés eltűnne.
Miért jók?
Tapasztalataim szerint nagyon fontos az összes tanulást segítő digitális lehetőség kihasználása, hogy se a tanulók, se a tanárok ne unatkozzanak. Fejlesztő szemmel nézve pedig nagyon jó látni azt, hogy bármilyen igény is legyen, a már ma is létező keretrendszerek azt meg tudják valósítani. Végül bölcsész-szemmel azt mondhatom, hogy megnyugtató a tény, hogy egy-egy e-learninges kurzushoz nem kell IT szakembernek lennem, és bátran használhatja bárki ezeket a digitális segédeszközöket. Használjuk ki!